اخبار

از سرگیری تجارت آزاد بین ایران و پاکستان/ جزییات توافقنامه تجارت ترجیحی

بسپار/ایران پلیمر رئیس سازمان توسعه تجارت توضیحات جدیدی از نحوه اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی با پاکستان ارائه کرد.

 سازمان توسعه تجارت چند روز قبل اعلام کرد که پس از چند سال توقف، سرانجام تجارت ترجیحی ایران و پاکستان که توافق برای آن اوایل دهه ۸۰ نهایی شده بود به مرحله اجرا خواهد رسید. در چارچوب این توافق، دو طرف برای صادرات و واردات برخی کالاها، تخفیفات گمرکی نهایی کرده و مقدمات لازم برای افزایش تجارت مشترک را فراهم خواهند کرد. موضوعی که طبق اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت می‌تواند به افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات ایران به این کشور منجر شود.

علی رضا پیمان پاک ا اشاره به وجود موافقتنامه تجارت ترجیحی با پاکستان افزود: این موافقنامه از گذشته برای حدود ۴۰۰ قلم کالا وجود داشته تا دو کشور با ارائه تخفیف گمرکی موجب افزایش تجارت و دادوستد میان تجار شوند.

پیمان پاک دلیل اجرایی نشدن این موافقتنامه در سال‌های گذشته را اعمال ممنوعیت ها از جمله برخی ممنوعیت‌های ایران روی کالاها عنوان کرد و اجرای موافقتانه تجارت ترجیحی را یکی از ابزارهای اصلی توسعه تجارت دانست.

وی با بیان اینکه قبل از امضا و اجرای موافقتنامه‌های تجارت آزاد و تعرفه ترجیحی، مجموعه‌هایی مانند موسسه مطالعات بازرگانی، اتحادیه ها و انجمن ها آنها را مطالعه و بررسی می‌کنند، تاکید کرد: مجموع نظرات کارشناسی مشخص می کند که موافقتنامه مذکور به نفع کشور است و موجب صادرات می شود یا به ضرر کشور و موجب واردات.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: به عنوان مثال مطالعات نشان می‌دهد با اجرای موافقتانه تجارت ترجیحی با پاکستان ما یک افزایش چند ۱۰۰ درصدی صادرات خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه منافع کشور در موافقتنامه های تجارت آزاد و تعرفه ترجیحی رعایت می شود تا تبدیل به وارد کننده صرف نشویم گفت: در دولت جدید بحث بازنگری روی موافقتنامه تجارت ترجیحی با ترکیه را داریم و معتقدیم این موافقتنامه ما را تبدیل به واردکننده می کند و باید اصلاح شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت موافقتنامه‌های با کشور چین را نیز مشمول بازنگری دانست و گفت: در حوزه اوراسیا این موافقتنامه تجارت آزاد و ترجیحی موجب می شود تا چندین میلیارد دلار صادرات داشته باشیم چرا که این کشورها تولید خاصی روی کالاهای مدنظر در توافقنامه ندارند.

وی تاکید کرد: در خصوص پاکستان نیز واقعیت این است که در بخش صنعتی و تولیدی نقطه قوتی ندارند که بگوییم می آیند بازار ما را می‌گیرند. اما در حوزه لوازم خانگی، خودرو و لوازم صنعتی یک جریان کالا به پاکستان که یک بازار خوب است، داریم.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، پیمان پاک مشخصا در خصوص خبر آزاد شدن واردات کیف، کفش و منسوجات از پاکستان و تاثیر آن بر تولید داخل گفت: نکته مهم این است که همین امروز ۸ میلیارد دلار نیاز کیف، کفش و منسوجات حوزه اوراسیا است که تاکید دارند از ایران وارد کنند. بنابراین نه تنها بازار داخل خودمان این گنجایش رقابت را دارد بلکه بازار کشورهای اطراف (اوراسیا) نیز خواهان محصول هستند. ما باید فضایی تعریف کنیم تا بازار اطراف را بگیریم و کالایی که می خواهند تهیه کنیم.

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به توافق تعرفه ترجیحی سال ۱۳۸۲ با پاکستان، گفت: از سال ۱۳۹۷ واردات بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا ممنوع شد و خیلی از کالاهای موجود در توافق نامه تعرفه ترجیحی ایران و پاکستان نیز در این لیست قرار گرفتند، اما حالا واردات تمام کالاهای مرتبط با نظام تعرفه ترجیحی با پاکستان که در سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، رفع ممنوعیت شد و کارکرد اصلی تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شد.

امید قالیباف هم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال ۱۳۸۲ ایران و پاکستان یک موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی منعقد کردند، اظهار کرد: در این نظام تعرفه ترجیحی مقرر شد ۳۰۹ قلم کالای پاکستانی و ۳۳۸ قلم کالا از ایران به پاکستان با تعرفه پایین‌تر صادر شود.

همچنین به گفته وی بر اساس این موافقت نامه میانگین تعرفه دو کشور ۱۹.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. بر این اساس میانگین تعرفه وضع شده برای کالاهای ایرانی ۲۶ درصد و برای کالاهای پاکستانی ۱۲.۷ درصد وضع شده است. این دو رقم نسبت به تعرفه‌ای که قبل از توافق نامه وجود داشت ۱۹.۵ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به مشکلات ارزی و در پی آن محدودیت واردات در سال ۱۳۹۷، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۷ واردات بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا ممنوع شد و خیلی از کالاهای موجود در توافق نامه تعرفه ترجیحی ایران و پاکستان نیز در این لیست قرار گرفت و کارکرد اصلی تعرفه ترجیحی مختل شد.

البته به گفته وی بر اساس کتاب تعرفه ۲۰۲۲، تعداد ۳۰۹ قلم (کالای پاکستانی) و ۳۳۸ قلم (کالا ی ایرانی) تبدیل به بیش از ۵۷۰ و ۷۵۰ کالا شده است. به طور کلی باید گفت با ابلاغ این توافق نامه واردات تمام کالاهای مرتبط با نظام تعرفه ترجیحی با پاکستان که در سال ۱۳۹۷ ممنوع شده بود، رفع ممنوعیت شد و کارکرد اصلی تجارت ترجیحی با پاکستان احیا شد.

قالیباف با بیان اینکه این موضوع می‌تواند اتفاق خوبی برای توسعه تجارت و تجارت آزاد با پاکستان باشد، گفت: در هفت ماهه امسال صادرات ایران به پاکستان ۷۰۴ میلیون دلار و واردات از این کشور ۵۶۳ میلیون دلار بوده است. پاکستان هفتمین مقصد صادراتی ایران است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا