اخبار

ارزش و تعداد چک های برگشتی در مرداد افزایش پیدا کرد

بسپار/ ایران پلیمر آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی در مرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد که در این ماه بیش از ۶۴۲ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ معادل ۹.۵ و ۱۴.۵ درصد افزایش یافته است.

تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در مرداد ماه سال جاری حدود ۷.۱ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۳۴۶.۹ هزار میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۲ و ۴.۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش دارد.

از سوی دیگر، بیش از ۶.۴ میلیون فقره با ارزشی حدود ۳۰۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۲.۳و ۳.۳ درصد افزایش دارد.

در کنار چک‌های وصولی بیش از ۶۴۲ هزار فقره چک هم برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با  ۹.۵ و ۱۴.۵ درصد افزایش داشته است.

همچنین در این مدت، در استان تهران حدود ۲.۳ میلیون فقره چک با ارزشی بیش از ۱۷۷ هزار میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است.

چک‌های وصول شده در تهران حدود ۲.۱ میلیون فقره به ارزشی حدود  ۱۵۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و چک‌های برگشتی حدود ۱۹۱ هزار فقره به ارزشی بیش از ۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

از سوی دیگر، از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده ۹۰.۹ و ۸۸.۶ درصد وصولی و ۹.۱ و ۱۱.۴ درصد برگشت داده شده است.

میزان چک‌های برگشتی به تفکیک علل 

علاوه بر این، در مرداد ماه امسال حدود ۶۲۳ هـزار فقـره چـک بـه ارزشی بیش از ۳۷.۹ هزار میلیـارد تومان به دلایل کسری یـا فقـدان موجـودی برگشـت خورده است که درواقـع از نظـر تعـداد ۹۷ و از نظر ارزش نیز ۹۶ درصد از کل چک‌های‌ برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

از سوی دیگر، در استان تهران معادل ۱۸۴ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد ۹۶.۳ و از نظر مبلغ نیز ۹۴.۵ درصد چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل چک‌های برگشتی بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا