اخبار

اختلاف نظر انجمن ملی پلیمر و انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند بر سر ظرفیت تولید/ ورود پتروشیمی ها به بازار کامپاندسازی کشور چه تبعاتی دارد؟/ در آخرین جلسه تنظیم بازار پتروشیمی چه گذشته؟

بسپار/ ایران پلیمر اینپیا می نویسد، در شرایطی که انجمن کامپاند و مستربچ مدعی است آمار تولید واحدهای تولیدکننده کامپاند 3.5 میلیون تن است، رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی این رقم را در در کمیته تخصصی پتروشیمی تنظیم بازار در 12 بهمن ماه، 2 میلیون تن و وزارت صمت نیز بر اساس آمار بهین یاب، این ظرفیت را 500 هزار تن اعلام می کنند.

اختلافات آماری و پراکندگی ارقام مرتبط با ظرفیت تولید باعث شد تا در این جلسه انجمن ملی صنایع پلیمر ایران خواهان روشن شدن حجم دقیق تولید مستربچ شود و علاوه بر آن پیشنهاد داد به جای ورود به حوزه تولید مستربچ و کامپاند، از ظرفیت خالی واحدهای تولیدکننده استفاده شود تا علاوه بر متضرر نشدن تولیدکننده، مصرف کننده نیز با قیمت مناسب تری مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند.

 

به همین منظور قرار است جلسه مشترکی با پتروشیمی های خواهان تولید کامپاند، شرکت های کامپاند ساز و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تعیین تکلیف این مساله تشکیل شود.

 

در این بین مساله دیگر این است که  حجم قابل توجه کامپاندی که پتروشیمی ها تولید می کنند آیا باید در بورس عرضه شود یا در بازار به فروش برسد؛ هرچند عرضه در بورس منجر به شفافیت می شود اما رقابت و حواشی مرتبط با مواد اولیه آن ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش اینپیا به دلیل آن که ارزش افزوده مستربچ و کامپاند بالاست به همین دلیل برخی واحدها تمایل دارند با فراهم کردن تجهیزات مرتبط اقدام به تولید کامپاند کنند و فارغ از هر نوع رقابت، از سود این تولید بهره مند شوند.

 

(پی نوشت گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر این خبر به دلیل عدم دقت و ظرافت کافی در تنظیم و به منظور اصلاح احتمالی از روی سایت اصلی حذف شده است. انجمن ملی صنایع پلیمر به عنوان انجمن مادر در جلسه یاد شده، به عنوان مدافع انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند به ارایه نظر پرداخته و با ورود پتروشیمی ها به این حوزه مخالفت کرده است. پیگیری های بیشتر نیز منوط به جلسه مشترکی با حضور NPC و انجمن ذینفع شده است. از تبعات عدم حضور رسانه های تخصصی مستقل در جلسات برداشت های مختلفی است که پیشتر هم بارها به آن اشاره کرده ایم.) 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا