اخبار

اختلافات آماری میان بانک مرکزی و مرکز آمار دوباره بالا گرفت/ بانک مرکزی: از رکود خارج شدیم، مرکز آمار: هنوز اقتصاد راکد است

بسپار / ایران پلیمر مریم خزاعی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تفاوت قابل توجه ارقام رشد اقتصادی فصل تابستان بانک مرکزی و مرکز آمار از 3.4 الی 4.9 واحد درصد، گفت: آمارهای بانک مرکزی، موید خروج از رکود است؛ اما گزارش مرکز آمار، عدم خروج از رکود را نشان ‌می‌دهد.

وی با اشاره به روند ماهانه رشد شاخص تولید صنایع منتخب بورسی در مقایسه با ماه مشابه سال قبل توضیح داد که شاخص کل تولید شرکت‌های بورسی طی آبان 1399 معادل 1.7 درصد کاهش یافته و بالاترین رشد ماهانه تولید متعلق به تولید صنایع منسوجات و خودرو بوده است.

به گفته خزاعی، همچنین افت قابل توجهی در تولید صنایع دارویی، فرآورده‌های نفتی و محصولات فلزی در این ماه رخ داده است.

وی با تشریح وضعیت شیوع بیماری کرونا در ایران گفت: بررسی‌ها حاکی از موج سوم همه‌گیری همراه با افت 47 درصدی تعداد مبتلایان جدید و کاهش 49 درصدی تعداد فوت‌شده‌ها در 23 آذر در مقایسه با پیک 27 آبان 1399 دارد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت اینکه، اکنون کشور از نظر وضعیت این همه‌گیری به شرایط مشابه پیک موج دوم از لحاظ تعداد فوت‌شده‌ها رسیده است؛ به نحوی که تهران با 22 هزار نفر فوتی، سهم42 درصدی از فوت‌شدگان در کل کشور را داراست. افزون بر این، تعداد بیماران مبتلا به کرونای بستری شده در بیمارستان‌های تهران 40 درصد کاهش داشته و به رقم 3400 نفر بستری رسیده است.

خزاعی از رشد تولید صنعت ساخت در اکثر اقتصادها به ویژه در برزیل و آلمان خبر داد و گفت: شاخص صنعتی در ایران به دلیل افت تقاضا و سفارشات جدید، اعمال محدودیت‌ها و کمبود موجودی مواد اولیه افت قابل توجهی را تجربه کرده است.

 

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا