اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ PET بازیافتی بال هایی سبک تر برای خودروهای تیزروی مسابقه ای

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر یک ماده لانه زنبوری پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی (rPET) که توسط EconCore ساخته شده است توسط تیم Formula Electric بلژیک برای خودرو مسابقه Titan استفاده می شود. هسته‌های لانه زنبوری rPET، 100% از زباله های PET تهیه می‌شوند. EconCore در Leuven بلژیک، تهیه کننده تخصصی فناوری برای تولید مقرون‌به‌صرفه هسته‌های لانه زنبوری است. به دلیل عملکرد مکانیکی خوب، وزن کم و پایداری دمای بالا، rPET ماده انتخابی برای طیف وسیعی از کاربردها از جمله خودرو، حمل و نقل، ساختمان ،ساخت و ساز، بسته بندی صنعتی، نمایشگرهای گرافیکی و وسایل خانه است. یکی از صنایعی که خواص مکانیکی و وزن مواد اهمیت زیادی دارد، خودروهای مسابقه ای است. هسته های لانه زنبوری rPET EconCore در حال حاضر توسط Formula Electric Belgium در بال های جلویی خودروی مسابقه ای خودشان استفاده می شود. تیمی از دانشجویان مهندسی، پوسته بال جلو را از الیاف کتان طبیعی تولید کردند. در سال گذشته این تیم از کامپوزیت های تقویت شده با فیبر کربن برای پوسته بال خودرو استفاده کرد. به منظور سفتی بیشتر بال ها، سفت کننده های آلومینیومی همانند آنهایی که در بال های هواپیما استفاده میشود اضافه کردند. Formula Electric بلژیک برای رسیدن به تجدیدپذیری بیشتر بدون تغییر در کارایی ،سفت‌کننده‌های آلومینیومی را با rPET لانه زنبوری جایگزین کردند تا یک قطعه تولید کنند که هم سبک‌تر و هم سفت‌تر باشد.

Formula Electric بلژیک برای طراحی بال جلویی خود به مواد قابل شکل دهی حرارتی نیاز داشت. تیم کار را با ضخامت ثابت برای شکل دادن به بال با استفاده از قالب های گرم شده به منظور وارد کردن فشار به هسته ها شروع کرد. کل سینی زیری ماشین مسابقه 220 کیلوگرمی نیز از هسته های rPET لانه زنبوری EconCore ساخته شده است. با بهینه سازی استفاده از فناوری rPET لانه زنبوری ، تیم Formula Electric بلژیک توانسته است وزن بال را تا 26 درصد در مقایسه با بال هم اندازه نسبت به سال گذشته کاهش دهد. بال جلو نیز باوجود سبک بودن، بسیار سفت و سخت است و می تواند نیروهایی معادل تقریباً 1000 برابر وزن خود را تحمل کند. خودروی مسابقه‌ای تایتان در مراحل مختلف توسعه خود آزمایش‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. تحت آزمایش خمش سه نقطه ای، بال قادر به تحمل 46 کیلوگرم (101 پوند) نیرو بود. برای فصل 2022، استفاده از مواد سبک وزن، Formula Electric بلژیک را قادر به تولید یک خودروی مسابقه ای با وزن کلی تنها 220 کیلوگرم (485 پوند) ساخت. همانطور که بنیانگذار Lotus Cars، Colin Chapman گفته است افزایش قدرت باعث افزایش سرعت می شود. کم کردن وزن شما را در همه جا سریعتر می کند.

Formula Electric بلژیک نیز مطمئناً از نظر قدرت کم ندارد. شتاب آن از صفر به 60 کیلومتر بر ساعت در کمتر از 2.5 ثانیه است. Wouter Winant، مدیر فنی EconCore می‌گوید: با هسته rPET لانه زنبوری، Formula Electric بلژیک توانسته است یک قطعه بال جلویی بسیار سفت و سبک وزن تولید کند که تنها 50 گرم وزن دارد و در عین حال این نشان می دهد که دستیابی به کارایی مطلوب با مواد تجدیدپذیر امکان پذیر است. فناوری هسته rPET لانه زنبوری ما برای دریافت مجوز برای کاربردهای مختلف در دسترس است و Formula Electric Belgium به خوبی قابلیت این مواد را نشان داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا