اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ 90 سالگی لگو و بلوک های دوست داشتنی پلیمری

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر دقیقا 90 سال پیش در سال 1932، لگو توسط یک نجار دانمارکی با نام Ole Kirk Christiansen در یک کارگاه کوچک متولد شد. لگو از مخفف دو کلمه دانمارکی leg godt، به معنای “خوب بازی کن”، نام گذاری شده است.از سال 1947 ساخت قطعات لگو از پلاستیک شروع شد؛ و در سال 1949 فرم آن، به شکلی امروزه برای همه آشنا است درآمد.
این بلوک های دوست داشتنی در ابتدا از ماده سلولز استات تولید می شدند. هنگامی که تولیدکننده آن تصمیم به ساخت این بلوک ها از پلاستیک کرد، تا سالها کسی تصور نمی کرد هیچ پلاستیکی بتواند عملکردی به خوبی چوب داشته باشد. از مشکلات اصلی این بلوک ها برای اینکه بتوانند به یک سیستم برای بازی خلاق تبدیل شوند، مشکل در هم قفل شدن و نبود بلوک های همه کاره بود. تا این که در سال 1958 بلوک ها به شکل مدرن امروزی، توسعه پیدا کرد؛ حدود 5 سال طول کشید تا ماده مناسب این کار– یعنی ABS– پیدا شود.
برای ساخت قطعات لگو، ABS تا دمای ˚C232 حرارت داده شده تا به شکل خمیر در بیاید، سپس داخل قالب ها با نیروی بین 25 تا 150 تن تزریق می شود؛ خنک شدن قطعات نیز حدود 15 ثانیه طول می کشد. به منظور داشتن بهترین کیفیت، تلرانس قالب ها حداکثر 20 میکرومتر است؛ و به گفته شرکت سازنده از هر یک میلیون قطعه تولید شده، حدود 18 قطعه قادر به گذراندن استانداردها نیستند. کارخانه های لگو حدود 1% از ضایعات حین تولید خود را بازیافت می کنند؛ به این ترتیب که اگر از این مواد بازیافتی نتوان در ساخت قطعات لگو استفاده کرد، آن را فرایند کرده و به سایر صنایع می فروشند. لگو ضرب العجلی برای خود تعریف کرده که تا سال 2030 ماده این به مراتب دوستدار محیط زیست تر از ABS پیدا کند.
کمپانی لگو تخمین زده در طی 5 دهه گذشته حدود 400 بیلیون بلوک تولید کرده است؛ تولید سالانه بلوک های لگو 36 بیلیون – یا به عبارتی 1140 عدد در هر ثانیه – است. بر اساس گزارشی در سال 2006، لگو را می توان، با در نظر گرفتن تولید 306 میلیون تایر لاستیکی کوچک در سال، بزرگ ترین کارخانه تایر سازی جهان به حساب آورد؛ ادعایی که در سال 2012 نیز دوباره تکرار شد.
گروه لگو می گوید، ” ما نقش خود را در ساختن آینده ای زیست پایدار و همچنین آفرینش دنیایی بهتر و روشن تر برای کودکانمان ایفا می کنیم”. آنها برنامه های زیست پایدار خود را در قالب مواد زیست پایدار، بسته بندی زیست پایدار، کاهش تولید زباله، کاهش اثرات منفی CO2 و بسیاری اقدامات دیگر دنبال می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا