اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ برای کسانی که تازه می خواهند با پلاستیک ها آشنا شوند/ مقدمه

گروه ترجمه و تولید محتوا دربسپار/ایران پلیمر پلاستیک‌‌ها را می‌توان با توجه به کاربرد، قیمت‌ و مصرف آن‌‌ها به سه گروه تقسیم کرد:
1. گرمانرم‌های استاندارد/رایج (پلاستیک‌های تجاری) شامل گرمانرم‌های تولید شده در مقادیر زیاد است که اغلب برای بسته‌بندی، محفظه یا کاربردهای مشابه استفاده می‌شود.

2. گرمانرم‌های مهندسی، خواص مکانیکی، گرمایی و معمولا خواص الکتریکی بهتری نسبت به پلاستیک‌های رایج دارند. آن‌‌ها می‌توانند برای کاربردهای پیچیده‌تر استفاده شوند.

3. گرمانرم‌ها با کارایی عالی، پلاستیک‌های مهندسی با ویژگی‌های خاص، اغلب با توجه به محدودیت‌های اعمال گرما، هستند. فرایندکاری پلاستیک‌‌های با کارایی عالی اغلب دشوار و طاقت‌‌فرسا است.
هرچه ماده در هرم شکل 1 بالاتر باشد، مقاومت گرمایی آن بیشتر است. معمولا مقاومت گرمایی بیشتر با قیمت بالاتر همراه است. آمیخته‌‌های بسپاری که در هرم نشان داده شده اغلب محصولات تجاری در سبد محصولات تولیدکنندگان مواد اولیه است.

 

در این مجموعه مقالات،، مهم‌‌ترین پلاستیک‌ها از نظر کمیت و حوزه کاربرد آن‌‌ها به طور خلاصه ارایه خواهد شد. مقدار فروش پلاستیک در شکل 2 در مورد تنوع آن می‌گوید، اما در مورد ارزش آن چیزی نمی‌گوید. گرمانرم‌های مهندسی و گرمانرم‌ها با کارایی عالی، با وجود حجم فروش بسیار کمتر، سود/ارزش بیشتری دارند و بنابراین قیمت بازار بالاتری نیز دارند. همان‌‌طور که در شکل 3 نشان داده شده است، پلاستیک‌ها در اروپا اکثرا برای بسته‌بندی و ساخت و ساز استفاده می‌شوند.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 230 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا