اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ بازار پوشش های ضدمیکروب/ چگونه همه گیری کووید-19، بازار را به سمت پوشش های ضدمیکروب سوق داد؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  تیفانی حوا (Tiffany Hua) دانشیار پژوهشی تیم مواد تحقیقات لوکس (research associate) در مصاحبه ای با مجله دنیای پوشش ها از روند حرکت بازار به سمت پوشش های ضدمیکروب پس از همه گیری می گوید.

دنیای پوشش ها: کووید-19 چه تاثیری بر استفاده از پوشش های ضدمیکروبی گذاشته است؟
حوا: همه گیری سبب افزایش تقاضای پوشش های ضدمیکروب و ضدویروس شده است. هم چنین موجب طلوع موج جدیدی از خلاقیت ها شده است، به طور مثال، پوشش های ضدمیکروب متداول حاوی ذرات نانو نقره، عملکرد موثری در برابر ویروس ها ندارند. محققان طیف وسیعی از روش ها شامل زیست کش ها، پوشش های کاتالیستی نوری و پوشش های جدید با توانایی گیرانداختن کلرین و یا سایر مواد تمیزکننده بر روی سطح را بکار گرفتند تا سودمندی آن ها را افزایش دهند.
دنیای پوشش ها: کاربرد اصلی این دسته از پوشش ها در کجاست (صنعتی، ساختمانی، …)؟
حوا: در حال حاضر این پوشش ها در بر روی سطوح پرمصرف و نیز سطوحی که تمیزکردن آن ها دشوار است، استفاده می شوند. سطوح پرمصرف شامل دستگیره درها، دکمه های بالابرها در ساختمان ادارات (در ساختمان اداری لوکس از فیلم های ضدمیکروب استفاده شده است) می شوند. شرکت هایی مانند کوکاکولا این پوشش ها را برروی دستگاه های فروش، شهرها بر روی سامانه های حمل و نقل عمومی و قطعا در بیمارستان ها، استفاده شده است. منسوجات از قبیل فرش ها، پوشاک و مبلمان، به دلیل دشواری در تمیز کردن آن ها، بزرگ ترین نگرانی ما هستند، به همین دلیل تحقیقات زیادی بر روی این حوزه انجام شده است.
دنیای پوشش ها: شرکت های پیشگام در توسعه فناوری پوشش های ضدمیکروب، کدامند؟
حوا: ما در مرحله اول، شرکت های کوچکی را دیدیم که دنبال راه حل های خلاقانه بودند، شرکت های بزرگ تر نیز راه حل هایی برای رفع این مشکل بیان کردند. از بین این شرکت های می توان به Allied Biosciences، Livingaurd و HeiQ در منسوجات، Kastus و NBD Nano در الکترونیک و PureTi در صنعت ساختمان، اشاره کرد.
دنیای پوشش ها: فکر می کنید این روند رو به رشد تقاضا، در آینده نیز ادامه دار باشد؟
حوا: ما بر این باوریم که همه گیری سبب افزایش تقاضا برای این گونه پوشش ها خواهد بود. این پوشش ها در کنار فاصله گیری های اجتماعی و حفظ پاکیزگی، نقش مکمل را ایفا خواهند کرد. با حضور این پوشش ها، مردم حضور در اجتماع را آسان تر تجربه می کنند.
دنیای پوشش ها: شانس رشد این بازار در کدام مناطق بیش تر خواهد بود؟
حوا: به نظرم الگو و یا روند مشخص وجود ندارد، این یک موضوع جهانی است. عملا، آسیا بزرگ ترین ظرفیت بازار برای پوشش ها را داراست، و جنوب شرقی آسیا، بیش ترین رشد را خواهد داشت، که دلیل این رشد، عوامل اقتصاد کلان است.
دنیای پوشش ها: پیش بینی از حوزه هایی که پوشش های ضدمیکروب در آن ها کاربرد دارند، کدامند؟
حوا: کاربرد این پوشش ها در زمینه هایی است که در تماس مستقیم با مصرف کننده قرار دارند، اما پیش بینی می کنیم که در آینده کاربردهای صنعتی بیش تری پیدا کنند. صنایع غذایی و بسته بندی گوشت و سایر بسته بندی ها به این پوشش ها نیاز دارند. یک مثال جالب، کیف های پلیمری هستند که از پوشاک هنگام حمل و نقل محافظت کرده و قبل از رسیدن به مصرف کننده، جدا می شوند. می توان با اعمال پوشش، از عدم حضور و گسترش ویروس بر روی این بسته بندی ها، اطمینان حاصل کرد.
برخی از محصولات ضدمیکروب تولیدشده مورد مصرف در صنایع رنگ و پوشش به شرح زیر است:
Atacamalab: محصول Copper Armour یک پوشش فلزی مسی است که در حالت مایع در دمای اتاق اعمال شده و سبب ایجاد یک سطح ضدمیکروب و ضد ویروس با خاصیت خودضدعفونی کنندگی بر روی کف، دیوارها و سایر سطوح ایجاد می کند.برخلاف سایر محصولاتی که ضد میکروب نامیده می شوند، Copper Armour تاییدیه ماندگاری بر روی سطوح با گذشت زمان را دارا بوده و کیفیتش را حفظ می کند که دلیل آن استفاده از فرمولاسیون ویژه، اندازه ذرات، چگالی و شکل مشخص ذرات مس و به میزان مشخص است.

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 223  دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا