اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/قالب‌‌گیری تزریقی، طراحی قالب و راه‌‌های مقابله با تغییرشکل ناشی از تاب‌‌خوردگی محصول قالب‌‌گیری شده از پلی‌‌بوتیلن ترفتالات (بخش دوم)

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمردر بخش اول این مقاله، با دستگاه قالب‌‌گیری تزریقی آشنا شدید و در بخش دوم، طراحی قالب و راه‌‌های مقابله با تغییرشکل ناشی از تاب‌‌خوردگی محصول قالب‌‌گیری شده از پلی‌‌بوتیلن ترفتالات (PBT) گزارش شده است. برای خواندن این بخش نیازی به خواندن بخش اول نیست.

1- طراحی قالب
1-1- نکات طراحی قالب
طراحی محصول باید به گونه‌‌ای انجام شود که مشخصات موردنظر یک محصول مطلوب را برآورده کند و نیاز است تا خواص کاربردی، قالب‌‌پذیری، سیالیت مواد و هم‌‌چنین طراحی قالب به صورت جامع ارزیابی شود. در ادامه به نکات اساسی طراحی قالب اشاره شده است.
(1) سعی کنید ضخامت بیش از حد زیاد نباشد و آن را یکنواخت نگه دارید. تغییرات سریع در ضخامت اتفاق نیفتد.
اگر ضخامت محصول قالب‌‌گیری شده بسیار زیاد باشد، منجر به نقص‌‌هایی مثل اثر فرورفتگی و حباب می‌‌شود. هم‌‌چنین زمان بیشتری برای خنک شدن سپری می‌‌کند و چرخه قالب‌‌گیری طولانی‌‌تر خواهد بود. هنگامی‌‌که برای کاربردی ضخامت زیاد مورد نیاز است، با قرار دادن تورفتگی (recess) ضخامت را یکنواخت نگه دارید. اگر نایکنواختی و یا تغییرات ناگهانی در ضخامت لازم باشد، به ناچار اثر جریان در تغییرات ضخامت به دلیل بسته شدن مسیر جریان در قطعه دیده می‌‌شود و یا نسبت جمع‌‌شدگی متغیر باعث تاب‌‌خوردگی می‌‌شود. هم‌‌چنین سرعت سرمایش غیریکنواخت نیز می‌‌تواند در محصول قالب‌‌گیری، تغییرشکل ایجاد کند. شکل‌‌های 1 و 2 به ترتیب طراحی توزیع و تغییرات ضخامت را نشان می‌‌دهد.

خرید این مقاله به تنهایی از طریق این لینک امکانپذیر است. 

برگردان: مهندس پردیس فائقی‌‌فرد
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۳ ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا