اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/معرفی پوشش دافع آب بر پایه chitosan برای محصولات نساجی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر Fraunhofer IGB و همکارانش محصولات نساجی را بوسیله پلیمر زیستی chitosan پوشش دادند و با اتصال مولکول های آبگریز سطح منسوجات را دافع آب کردند. Chitosan یک ماده اولیه تجدیدپذیر است که از chitin مشتق شده است. Chitin بعد از سلولز دومین پلیمر زیستی متداول در طبیعت می باشد.

منابع پلی ساکارید حاوی نیتروژن عبارتند از پوسته خرچنگ ، ضایعات ماهی ، پوسته حشرات و دیواره سلولی قارچ ها. ساختار این دو مولکول بسیار شبیه هم می باشد. تنها تفاوت آنها در یک گروه استیل می باشد که وقتی به chitosan تبدیل می شود حذف می گردد. Chitin در آب و بیشتر حلال های آلی نامحلول می باشد. chitosan نیز به آسانی محلول نمی گردد اما افزودن اسید های ملایم این پلیمر زیستی را محلول در آب می کند. بنابراین بعنوان ماده کمکی در نساجی قابل استفاده خواهد شد. به گفته مدیر پروژه ( Dr. Achim Weber) هدف پروژه HydroFichi توسعه محصول جدید بر پایه مواد اولیه تجدید پذیر و حذف مواد شیمیایی که برای محیط زیست و سلامتی مضر هستند می باشد.

علاوه بر پوشش ساده با chitosan که از الیاف حفاظت می کند می توان از این ماده بعنوان نقاط شبکه ای شونده با محدوده گسترده ای از گروههای عاملی استفاده کرد. بنابراین خواص ویژه ای از جمله خواص دفع آب در منسوجات ایجاد می شود. این پوشش با روش های استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای مثال زاویه تماس بر روی منسوجات پوشش داده شده اندازه گیری شد که این مقدار بالای 140 درجه می باشد. این بدین معناست که پارچه دافع بسیار خوبی برای آب است. در مرحله بعد فناوری توسعه داده شده بوسیله IGB از مقیاس آزمایشگاهی به مقیاس بزرگتر pilot منتقل خواهد شد. در این پروژه چهار شرکت نساجی شامل the German Institute of Textile and Fiber Research Denkendorf (DITF) ، J.G. Knopfs Sohn GmbH ، Helmbrechts و Textilchemie Dr.Petry با IGB همکاری داشته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا