اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ یک محقق ایرانی در استرالیا از ماسک های بازیافتی جاده می سازد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر مواد جدیدی که برای ساخت جاده مورد استفاده قرار می گیرند، از پاره های ماسک های یکبار مصرف و تکه های سنگ تهیه شده اند. بر اساس آنچه دانشگاه RMIT استرالیا بیان کرده است این مواد استانداردهای ایمنی مهندسی عمران را دارد. بیان شده است که برای ساخت حدود 1کیلومتر از یک جاده ی دوطرفه، حدود سه میلیون ماسک مصرف می شود که بر این اساس از دور ریز 93تن از این نوع ضایعات به محیط زیست جلوگیری می شود.
دکتر محمد صابریان، سرپرست این گروه تحقیقاتی بیان می کند، آزمایش های ما نشان می دهد که مخلوط تکه های ماسک بازیافت شده و سیمان می تواند سختی و قدرت مورد نیاز برای یک لایه ی زیرین جاده را فراهم کند. ما به نسبت بهینه ی این مواد دست پیدا کردیم. این نسبت بهینه متشکل از 1% از تکه های ماسک و 99% بتن است. این مخلوط قدرت مورد نیاز را ایجاد می کند و همچنین چسبندگی کافی میان مواد وجود خواهد داشت.
ما می توانیم جاده ی های بهتر و با دوام تری را با استفاده از این لایه به عنوان لایه ی بستر جاده ایجاد کنیم.
برای ضدعفونی کردن ماسک ها می توان از روش میکروویو استفاده کرد و تحقیقات نشان می دهد که این روش می تواند 99.9% از ویروس ها را از بین ببرد. بر همین اساس برای ضد عفونی کردن ماسک ها می توان آن ها را پس از اسپری کردن ماده ی ضد عفونی کننده به مدت یک دقیقه تحت میکروویو قرار داد.
در قدم بعدی، این گروه به دنبال این هستند که بتوانند این فناوری را در جاده های واقعی به کار ببرند. دکتر صابریان بیان می کنند که تیم ما در حال حاضر به دنبال همکاری است که بتواند ماسک های استفاده شده در یک منطقه را جمع آوری کند و همچنین بتواند یک الگوی جاده ی واقعی بسارد. ما همچنین این تحقیق را توسعه داده و در مورد استفاده از این ماسک ها در بتن های ساختمانی نیز پژوهش خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا