اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گفت و گو با یواخیم اوبرباوئر، مدیر فروش فیلم اکستروژن در Hosokawa Alpine AG: تقاضای رو به رشد مواد بازیافتی در جهان

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این سلسله گفت و گوها توسط VDMA با مدیران صنایع پلاستیک در خصوص سمت و سوی فناوری انجام و در این گروه رسانه ای برگردان و منتشر می شود.

س. آقای اوبرباوئر، شرکت شما چه کمکی به اقتصاد چرخشی می‌کند؟
پ. ما پیشگام فناوری MDO در دنیای فیلم دمشی هستیم. این بر اساس کشش  فیلم تک محوری است و باعث بهبود خواص محصول نهایی می‌شود. با توسعه بیشتر فناوری MDO، ما موفق شده‌ایم گام مهمی در جهت تولید بسته‌بندی پایدار از فیلم دمشی برداریم. این پیشرفت، راه حل‌های به اصطلاح کامل PE یا محلول‌های تک ماده را امکان پذیر کرده است، به طوری که این فناوری سهم قابل توجهی در بازیافت پلاستیک‌ها دارد.

س. این فناوری چگونه کار می‌کند؟
پ. راه‌حل‌های PE کامل امروز موضوع داغ در بخش فیلم‌های دمشی هستند. در حالت ایده آل، این فیلم‌ها تنها از یک ماده خام یعنی پلی اتیلن تشکیل شده‌اند. با کمک فن آوری MDO ما، دنیای فیلم دمشی می‌تواند بسته بندی‌هایی تولید کند که می‌تواند جایگزین موادی مانند PET شود. یک کیسه معمولی، که هزاران مورد از آن را در همه جا در سوپرمارکت‌ها می‌بینید، معمولاً از پلاستیک‌های مختلفی ساخته می‌شود، مانند PET که به عنوان مثال روی لایه داخلی فیلم پلی‌اتیلن لمینت شده است. کامپوزیت‌های این محصول قابل بازیافت نیستند. شما می‌توانید PET و کامپوزیت‌های پلی اتیلن را خرد کنید، اما دیگر نمی‌توانید از آنها در محصولات مشابه استفاده کنید. به عنوان مثال، با استفاده از فناوری MDO، می‌توان PET  را با پلی‌اتیلن جایگزین کرد. فیلم دمشی دوباره کشیده می‌شود، که اجازه می‌دهد خواص مکانیکی و نوری آن را تغییر دهید. این به فیلم پلی‌اتیلن خواص بهبود یافته‌ای می بخشد که قبلاً توسط فیلم PET پوشانده شده بود. این اجازه می دهد تا یک محصول تنها از پلی اتیلن ساخته شود. چنین محصول تک ماده‌ای را می‌توان بازیافت کرد و دوباره برای تولید فیلم استفاده کرد.

س. آیا تقاضا برای این نوع راه حل‌ها در حال افزایش است؟
پ. این فناوری MDO، به طور فزاینده‌ای در حال ورود به بازار است، چرا که اهمیت آن در اقتصاد چرخشی بیشتر و بیشتر نمایان می‌شود. در همین حال، ما درگیر پروژه‌های متعددی هستیم که از فناوری MDO استفاده می‌کنند. ما اکنون در حال بهره‌برداری از مزایای کار بر روی این فناوری برای مدت طولانی هستیم، حتی قبل از اینکه اقتصاد چرخشی موضوع بحث باشد. پتانسیل بسیار زیاد است، اما در نهایت، همه چیز به عوامل سیاسی، فشار اجتماعی و در دسترس بودن مواد مناسب بستگی دارد. ما به تنهایی نمی‌توانیم دنیا را تغییر دهیم. ما فقط می‌توانیم محصولات مهندسی بهتر تولید کنیم. ما این را وظیفه خود می‌دانیم.

س. چالش‌های استفاده از مواد بازیافتی در بخش محصولات مهندسی را در کجا می‌بینید؟
پ. ادغام مواد بازیافتی در محصولات جدید یک چالش بزرگ است، اگر در پایان فرآیند، همان محصولات جدید با کیفیت بالا را بخواهید. خلوص گرانول بسیار مهم است. هر گونه ناخالصی در این گرانول یک مشکل بالقوه است، به خصوص با لایه‌های نازک 20 تا 30 میکرومتری که با سیستم خود تولید می‌کنیم. کیفیت بازیافت همیشه مشخص نمی‌شود. اغلب، حتی به عنوان یک خریدار، به عنوان یک سازنده فیلم، دقیقاً نمی‌دانید چه چیزی به دست می‌آورید. اگر ما به عنوان سازنده ماشین بدانیم که مشتری از مواد بازیافتی استفاده می‌کند، ماشین‌های خود را بر اساس آن طراحی خواهیم کرد. با این حال، اجزای ما به طور بهینه با یکدیگر مطابقت دارند، و ما می‌توانیم آنها را طوری طراحی کنیم که به خوبی با این نوسانات مواد مقابله کنند.

س. علاقه بین المللی به استفاده از مواد بازیافتی چقدر است؟
پ. روند صعودی در سراسر جهان وجود دارد، اما هنوز تفاوت‌های عمده منطقه‌ای وجود دارد. اروپا در حال حاضر بسیار پیشرو است، در حالی که آسیا عقب مانده است. با این حال، در بحث با مشتریان در سراسر جهان، شاهد این هستیم که استفاده از مواد بازیافتی به طور فزاینده‌ای درخواست می‌شود. به عنوان مثال، بازار هند قطعاً هنوز از این نظر کمتر توسعه یافته است، اما در آنجا هدف دستیابی به رشد سالانه 7 درصدی در بازار بازیافت تا سال 2030 است. منطقه APAC نیز اهداف بلندپروازانه‌ای دارد، یعنی تبدیل شدن به بازار پیشرو در استفاده از مواد بازیافتی تا سال 2025 در جهان. من فکر می کنم جهان در مسیر درستی پیش می‌رود.

س. اقتصاد چرخشی هنوز در حال بلوغ است. چه اتفاقی باید بیفتد تا پلاستیک در مقادیر زیاد بازیافت شود؟
پ. این ایده ممکن است نسبتاً جدید باشد، اما قابل توجه است که در حال حاضر چند پیشرفت و همچنین برنامه‌های کاربردی وجود دارد. در همین حال، کیسه‌های نایلون در حال تولید هستند که از 80 درصد محصولات بازیافتی تشکیل شده است. کیسه های حمل ساده در حال حاضر تا 100 درصد از بازیافت استفاده می کنند، بنابراین همه چیز در جهت درست حرکت می کند. در حال حاضر، تنها بخش کوچکی از زباله‌های پلاستیکی به اقتصاد چرخشی وارد می‌شود. برای افزایش این امر، بسیاری از جنبه‌ها باید سخت‌تر شوند: سیستم‌های جمع‌آوری باید معرفی یا بهبود یابند، تولیدکنندگان مواد خام باید به توسعه مواد مناسب ادامه دهند، محصولات باید به گونه‌ای طراحی شوند که بتوانند به طور ایده‌آل از یک گرید پلاستیک ساخته شوند، و تولیدکنندگان ماشین‌آلات باید ماشین‌هایی بسازند و آماده کنند تا بتوانند بازیافت‌ها را به خوبی پردازش کنند. برندهای بزرگ باید مشخصاتی را در رابطه با طراحی و قابلیت بازیافت بسته‌بندی خود تعریف کنند. جامعه و مصرف کننده نهایی باید به هدف جلب شود. ما در حال حاضر بسیار نزدیک با کل زنجیره ارزش کار می‌کنیم. خیلی‌ها درگیر هستند، اما محرک اصلی باید دولت ها باشند. بدون فشار سیاسی، بدون رهنمودها و بدون انگیزه‌های حاکمیتی، این سیستم به سادگی کار نخواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا