اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با هرمز درودی، مدیرعامل آواشیمی: بزرگترین مشکل اقتصاد ایران تحریم هاست

بسپار/ایران پلیمر هرمز درودی، مدیرعامل آواشیمی در خصوص چگونگی شکل گیری این شرکت می گوید: ابتدا و در سال 1368 تولید انواع چسب های صنعتی از قبیل چسب چوب، صحافی، کارتن و ‌‌… را آغاز کردیم، ولی در ادامه با توجه به نیاز بازار، به تولید رزین های پایه آب پرداختیم.
در سال ۶۹-۷۰ تولید هموپلیمرها در آواشیمی شروع شد و در هر مرحله برحسب نیاز صنایع مختلف، محصولاتی را اضافه کردیم. تولید کوپلیمرهای وینیل استات هم در همین راستا اضافه شد. در سال‌های ۸۶ _۸۷ نوع جدیدی از رزین های امولسیونی پایه آب که استایرن اکریلیک ها و دوستدار محیط زیست بودند را تولید کردیم که تاکنون هم ادامه دارد.

بسپار- همانطور که اشاره کردید، سبد محصولات شما دربردارنده رزین های امولسیونی همو و کوپلیمر است. در خصوص محصولات خود، مشخصات فنی، ظرفیت ها و بازارهای هدف برای خوانندگان بسپار بفرمایید.
درودی: شرکت آوا شیمی تولید کننده رزین های امولسیونی پایه آب در گریدهای هموپلیمر و کوپلیمر و رزین های استایرن اکریلیک و اکریلیک خالص با بیش از ۳۰ گونه متنوع است. بازار هدف این محصولات، صنعت نساجی، رنگسازی، ساختمان، چاپ و بسته بندی و تولید چسب های صنعتی متنوع هستند.
یکی از مزایایی که در تولید رزین های جدید در بازار و در سه چهار سال اخیر اتفاق افتاد این بود که در دولت قبل مقرر شد کالاهایی که در داخل تولید می شوند، ممنوعیت واردات داشته باشند. خوشبختانه این اتفاق مزیتی را برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد کرد که بتوانند رقبای خارجی را کنار بزنند.

بسپار- آینده فناوری های تولید رزین به چه سمت و سویی است؟
شما در این مسیر چه برنامه هایی دارید؟
درودی: در مورد آینده فناوری های تولید رزین به نظر می رسد بازار این محصولات روز به روز در حال گسترش است. از رزین های پایه آب دوستدار محیط زیست مخصوصاً در صنعت رنگ و ساختمان استقبال خوبی صورت گرفته است. شرکت آوا شیمی نیز در واحد R & D درحال تولید محصولات باکیفیت بهتر است.

بسپار- در خصوص تامین مواد اولیه و وابستگی به واردات با چه مسایلی مواجه هستید؟
درودی: در حوزه تامین مواد اولیه و وابستگی به واردات با توجه به تنوع محصولات نیاز به مواد اولیه متنوع داریم. برای مثال از ۲۰ ماده اولیه مورد نیاز ما سه یا چهار مورد در داخل تولید می‌شود و سایر مواد وارداتی است که چالش بزرگی برای تولید کنندگان است. چون هم مساله تحریم وجود دارد و هم کمبود ارز و اینکه تخصیص ارز به سختی صورت می گیرد مشکلاتی را ایجاد می کند. ولی ما در شرکت همواره سعی کرده ایم حداقل برای شش ماه آینده مواد اولیه را تامین کنیم که دچار چالش جدی نشویم.

بسپار- بزرگترین مساله اقتصاد تولید در ایران را چه می دانید؟ بزرگترین مساله صنعت رزین را چه طور؟
درودی: به نظر من بزرگترین مشکل اقتصاد ایران همان مساله تحریم هاست که از یک جهت واردات را سخت کرده و از جهت دیگر عدم ثبات نرخ ارز در سال های اخیر موجبات چالش دیگری برای اقتصاد داخلی فراهم آورده است.

بسپار- آیا در حوزه صادرات تولیدکنندگان ایرانی در منطقه و سایر نقاط دارای قدرت رقابت هستند؟ و میزان موفقیت آنها چه قدر است؟
درودی: در مورد صادرات رزین های پایه آب مشکلات زیادی وجود دارد و مشکل تامین مواد اولیه و هزینه بالای تولید در ایران و عدم ثبات نرخ ارز، صادرات ما را با چالش مواجه کرده و عملا نمی توانیم با کشورهای همسایه رقابت داشته باشیم. چون آنها از نظر اعتبارات بانکی و مواد اولیه عملا مشکلی ندارند. البته کمابیش صادرات انجام می‌شود ولی به نظر من کم و ناچیز است.

بسپار- آیا در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت می کنید؟ کدام ها؟ و چه قدر آنها را در حوزه بازاریابی موثر می دانید؟
درودی: در خصوص شرکت در نمایشگاه‌های خارجی خصوصا پیش از کرونا حضور فعالی داشتیم. اما در دو سال اخیر با توجه به شدت گرفتن تحریم‌ها و عدم حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه های داخلی، حتی در نمایشگاه های داخلی هم مشارکت نداشتیم. البته در یکی دو نمایشگاه خارجی شرکت داشتیم که می‌توانم بگویم موفقیت‌آمیز بود ولی با توجه به مشکلات صادرات عمل شرکت در نمایشگاه های خارجی و جذب مشتری جدید چندان امکان پذیر نبود.

بسپار- نقش و اثر حقوق و دستمزد نیروی انسانی در هزینه تمام شده محصولات رزین چه قدر است؟ مواد اولیه چه طور؟ آیا شما با چالش نیروی انسانی متخصص و غیر آن مواجه شده اید؟
راه حل احتمالی چیست؟
درودی: درست است که این مساله بخشی از هزینه هر تولیدی و هر کسب و کاری را در بر می گیرد ولی در ایران به قدری هزینه های پنهان در تولید وجود دارد که شاید حقوق و دستمزد چندان نقشی نداشته باشد. حقوق و دستمزد نسبت به کشورهای خارجی در ایران پایین است.
خوشبختانه ما در واحد R & D و در بخش فنی نیروهای کارآمد و خوبی داریم و سعی می کنیم سالانه سه تا چهار محصول جدید با کمک این نیروها به سبد محصولات مان اضافه کنیم.

بسپار- فعالیت های تشکلی را در راستای احقاق حقوق تولید چه قدر موثر می دانید؟
درودی: با توجه به اینکه بنده دبیر انجمن تولیدکنندگان رزین ایران هستم، می‌توانم بگویم که فعالیت تشکلی بسیار می تواند به اعضا کمک کند. در همین انجمن صنفی با توجه به ارتباط خوب هیات مدیره و اعضا می توانیم در حفظ منافع صنفی تولیدکنندگان با ادارات دولتی و صنایع بالادستی مثل وزارت صمت و پتروشیمی ها و وزارت دارایی و کار تلاش های مثبتی انجام دهیم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 235دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا