اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گفت و گو با ناصر یعقوبی، مدیر بخش الکید شرکت مواد مهندسی مکرر: به رغم تولید مکفی داخلی، واردات با بی اخلاقی انجام می شود

بسپار/ایران پلیمر شرکت مواد مهندسی مکرردر سال ۱۳۷۳ با هدف نوآوری در زمینه محصولات نوین شیمیایی و پلیمری (با تولید رزین ها و فراورده های اپوکسی) و فراهم کردن نیازهای مختلف صنایع داخلی در این حوزه پا به عرصه صنعت گذاشت. با گستردگی فعالیتهای شرکت مواد مهندسی مکرر و شناسایی معضلات و نيازهاي اساسي صنعت کشور توسط متخصصین و کارشناسان واحد تحقیقات و توسعه، واحدهای تخصصي و کار آمد براي پاسخگويي به نياز مشتريان به‌وجود آمدند.
گفت و گوی بسپار با سید ناصر یعقوبی، مدیر واحد الکید، اکریلیک و هاردنر شرکت مواد مهندسی مکرر را در ادامه می خوانید.

یعقوبی: شرکت مواد مهندسی مکرر از حدود ٣دهه قبل با هدف تامین نیاز صنایع کشور آغاز به کار کرده و در حال حاضر با مدیریت و توانمندی هایی که داشته توانسته نیاز حدود ١٠٠٠واحد صنعتی کشور را تامین کند. علاوه بر تامین نیاز واحد های داخلی به حدود ٢٠ کشور صادرات انجام می دهد و چند سال پیاپی است که به عنوان صادرکننده نمونه برتر استان و صادرکننده نمونه کشور انتخاب شده است.

بسپار- تولیدات گروه رزین و افزودنی های پوشش در این مجموعه را با ذکر مشخصات فنی معرفی کنید.
یعقوبی: شرکت ما در بخش های مختلف چیزی حدود ٢۵٠ محصول تولید می کند.
بخش های پلی اورتان که در واقع مواد اولیه فوم ها هستند در مدل های مختلف (فلکسیبل، فوم های یخچالی، زیره های کفش و …)
بخش اپوکسی و محصولات آن شامل روکش و چسب ها
در واحد کامپوزیت هم محصولات گسترده ای وجود دارند.
در بخش رزین، چندین گرید رزین را تولید می کنیم مانند رزین های الکیدی (تمامی گرید ها)، ‏Long Oil ها که رزین های مربوط به تولید رنگ های دکوراتیو و ساختمانی را در بر می گیرند، ‏medium oil ها برای رنگ های تعمیراتی و ترافیکی و Short oil ها برای رنگ های کوره ای.
در بخش رزین های اکریلیک، اکریلیک های پایه حلال در تمامی گرید ها، ترمو پلاست و اکریلیک پلی اورتان ها را تولید می کنیم.
همچنین هاردنرهای اپوکسی شامل پلی آمید را در سبد تولیدات خود داریم. در مورد افزودنی ها باید اشاره کرد که به دو دسته تقسیم می شوند یک سری از افزودنی ها در هنگام تولید مورد استفاده قرار می گیرد و برخی افزودنی ها در هنگام انبارداری. در کل می توان گفت افزودنی ها مواد بسیار مهمی در صنعت رنگ هستند.

بسپار- شما یک شرکت دانش بنیان هستید، اخیرا چه موادی را بومی سازی کرده اید و یا تولید چه نمونه های جدیدی را در برنامه دارید؟
یعقوبی: بله شرکت ما یک شرکت دانش بنیان است. ما در بخش نانو و در بخش پلی اورتان محصولاتی را بومی سازی کردیم.
در بخش رزین ما چندین مورد رزین و هاردنر داریم که بومی سازی شده و به تولید انبوه رسیده اند.
در حال حاضر هاردنر های Aradur ١۴٠ و ١٢۵ را که به قیمت وابستگی بخش صنایع کشور بود، تولید و بومی سازی کردیم.
در مورد هاردنرهای پلی آمید گرید هایی از آن را با توجه به نیاز صنعت کشور بومی سازی کردیم و در حال تولید و بومی سازی رزین الکید یورتان هستیم که بسیار مورد توجه کشور های همسایه هم قرار گرفته و طی سفر های اخیر به خارج از کشور، در همین زمینه توانستیم سفارش های خوبی را هم ثبت کنیم. امیدواریم در مدت زمان خیلی کم این محصول استراتژیک را وارد بازار داخلی کنیم.

بسپار- با توجه به محدودیت های تحریمی، بازار شما در تولید محصولات رونق داخلی داشته؟ یا به دلیل عدم تامین احتمالی مواد اولیه دچار مشکل شده؟
یعقوبی: محدودیت های تحریمی را می‌توان هم به چشم فرصت دید و هم به چشم تهدید.
در مورد فرصت می توان اشاره کرد که بازارها با توجه به نوع محصولات و کیفیت ما، همیشه رونق داشته حتی در زمانی که محصولات مشابهی هم وارد بازار می‌شوند با توجه به قیمت ها و شرایط ما، رونق کار وجود دارد و تامین و عرضه مستمر بوده است.
البته که تحریم ها بی‌تاثیر نبودند و این محدودیت ها چه در بخش واردات و چه بخش صادرات در بحث (انتقال پول، مسایل گمرکی و کشتی رانی) ما را دچار چالش کرده، اما سیاست ها و دولت ها دست انداز های بزرگ تر و بیشتری هستند. اگر اجازه آن را بدهند فکر می کنم بخش های خصوصی ما می‌توانند از پس مشکلات صادرات و واردات بر بیایند.
ما با مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم و با وجود محدودیت ها و تحریم ها هر ساله رشد بسیار خوبی در صادرات داشته ایم و همانطور که اشاره شد به ٢٠ کشور دنیا صادرات انجام داده ایم. اگر قوانین دست پا گیر نباشند این رقم ها بالا تر هم می روند.

بسپار- محصولات شما در مقایسه با محصولات خارجی در چه سطحی هستند؟ آیا واردات مشابه تولیدات شما وجود دارد؟ چه قدر و چرا؟ سهم شما از بازار چه قدر است؟
یعقوبی: بله متاسفانه محصولات مشابه با محصولات ما از طریق واردات وجود دارد، شرکت های بازرگانی با یک سری رفتارهای غیر اخلاقی کالاهایی را که تولید آنها در داخل کشور انجام می شود، با اسم و نام دیگر و یا به عنوان مواد اولیه وارد می کنند.
به طور مثال در بخش هاردنرها، ما کاملا بی نیاز هستیم و این توانایی را داریم که کل نیاز داخلی را تامین کنیم و حتی مازاد آن را نیز صادر کنیم. متاسفان این قضیه وجود دارد و من قطع به یقین عرض می کنم که محصولات ما برتر از مشابه خارجی است. به این دلیل که محصولات طراحی شده با محیط آب و هوایی ایران سازگار است و طبق این محیط ساخته شده حتی در بخش صادرات هم با توجه به نیاز کشور ها و شرایط اقلیمی شان رزین هارا طراحی می کنیم.
در حال حاضر مجموعه ما سهم بسیار خوبی در بازار داخلی و صادرات را دارد و علی رغم تمامی مشکلاتی که در کشور وجود دارد، مجموعه ما در حال توسعه است و ما با کمک و نظر خوب مدیران ارشد این سازمان یقینا به دنبال ایجاد شغل و شرایط اقتصادی مطلوب برای کشور هستیم و خبر های خوبی در آینده از گروه صنعتی مکرر خواهید شنید.

بسپار- آینده صنعت افزودنی ها و رزین به چه سمت و سویی است به جهت فناوری؟ محیط زیست در آن چه نقشی دارد؟


(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 225 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه تیر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا