اخبار

اختصاصی بسپار/گفت و گو با مهندس اصغر امانی، مدیر عامل ایمن پلیمر شیمی: شرکت ما محصول تحریم هاست!

بسپار/ایران پلیمر شرکت دانش بنیان ایمن پلیمر شیمی در سال 1382 با مجموعه ای از مدیران با سابقه با هدف عرضه محصولات متنوع و با کیفیت پلی یورتان در ایران آغاز به کار کرد. این شرکت در اسفند ۱۳۹۹ به عنوان شرکت دانش بنیان معرفی شد. متن زیر حاصل گفت و گوی گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر با مدیرعامل ایمن پلیمر شیمی، اصغر امانی است. وی اینگونه آغاز کرد:

امانی: شرکت ما قبل تر یک شرکت تجاری بود. سابقه ما در کار پلی اورتان طولانی است و از سال ۷۳ در زمینه پلی اورتان فعال بودیم. البته اسم فعلی ما از سال ۸۲ انتخاب شده است. بیشتر فعالیت ما در پلی اورتان در زمینه واردات مواد اولیه بود. هیچ موادی داخل کشور تولید نمی‌شد ما از آلمان و کره جنوبی و اغلب از اروپا واردات انجام می‌دادیم. طی این سال‌ها پشتیبانی فنی محصولات خارجی را هم با پرسنل داخلی انجام می‌دادیم. اول پلی اوتان های سخت و بعد منعطف را پوشش دادیم.
این تغییرات تا شش هفت سال پیش ادامه داشت. در ده سال گذشته که تحریم‌ها جدی شد اروپایی‌ها به کلی با ما قطع ارتباط کردند. ما به سراغ چین و کره و ژاپن رفتیم که کره و ژاپن هم کم کم ارتباطشان قطع شد. با چینی‌ها که کار می کردیم دچار مشکلات کیفیت بودیم و به همین علت ما تصمیم گرفتیم وارد فاز تولید شویم آن موقع شرکت کارون هم داشت فعالیت خود را شروع می کرد‌‌‌. از طرفی تحریم‌ها و از طرفی از بین رفتن امکان تبادل پول با اروپا باعث شد تا ما به فکر ایجاد خط تولید خودمان بیفتیم که به مشکل لایسنس ها برخوردیم در طی سال‌ها فعالیت ، امکاناتی را در گروه فنی خود ایجاد کرده بودیم اما برای اینکه خودمان مسئولیت تامین مواد اولیه اصلی را به عهده بگیریم کافی نبود همان موقع من اقدام به تاسیس R & D کردم و از فارغ التحصیلان رشته پلیمر دانشگاه های مختلف استخدام کردیم و شروع به تست مواد اولیه کردیم و سیستم‌های فرمولیتد را که سال‌ها از خارج وارد می کردیم تولید کردیم ابتدا می خواستیم لایسنس ها را از خارج بخریم، یک شرکت ایتالیایی ۳۰۰ هزار دلار برای فرمولهای اولیه به ما قیمت داد که هزینه زیادی است و منصرف شدیم. البته به طور کلی خرید فرمولاسیون کار اشتباهی است چون فرمول با توجه به شرایط هر منطقه و فصول سال و شرایط تولید تغییر می‌کند و حساس است پس باید تحقیق کنیم فرمول ها باید دائم پشتیبانی شود بنابراین ما فرمولهای خودمان را تاسیس کردیم و وارد فرمولهای فلکسیبل و اینتگرال شدیم و اکنون حدود ۱۵۰ فرمول داریم و بازار را تغذیه می کنیم.

بسپار- شما تولیدکننده انواع پلی یورتان هستید. دقیقا چه گریدهایی (سخت، نرم، نیمه سخت و …) را با چه ظرفیت هایی برای چه صنایعی با چه دانش فنی تولید می کنید؟
امانی: بله ما تولید کننده پلی اورتان هستیم. پلی اورتان شامل دو جزء است: پلی ال و ایزوسیانات ها. پل ال شامل پلی یول های پایه است، کاتالیزورها، سیلیکون ها و پلی استر پلی ال ها.
در واقع، ما در سیستم جهانی به عنوان یک سیستم هاوس مشغول هستیم کار ما این است که مواد بیس را می‌گیریم و برای مصرف کننده نهایی آماده می کنیم. مثلاً در یخچال های خانگی ما پلی اتن ها و سیلیکون ها و کاتالیزورها را می‌گیریم به صورت سیستم شده به تولیدکننده یخچال ارایه می دهیم که بتواند آن را به صورت ۲ جزیی تزریق کند. همانطور که گفتم در اصطلاح ما سیستم هاوس شناخته می شویم. در گذشته برای هر کالایی موادی را وارد می کردیم اما وقتی که به فرمولاسیون مسلط شدیم، مواد را برای رشته های مختلف خودمان آماده می‌کنیم.
در محصولات سخت، ما حدوداً ۲۰ تا ۳۰ نوع گرید مواد داریم. فقط برای خود یخچال چند مدل مواد داریم از زمانی که گازهای فریون از روند و تولید و خرید و فروش خارج شد ما روی سیکلوپنتان ها تمرکز کردیم و فرمول‌های بر پایه آب. به این دلیل که ما در ایران در حوزه لوازم خانگی بیش از ۴۰۰ شرکت داریم می توانم بگویم همه این ۴۰۰ شرکت محصول ما را در گریدهای مختلف مصرف می‌کنند. همچنین فرمولها را برای هر منطقه تغییر می دهیم مثلاً برای شرکت تهران، تبریز، مشهد، اصفهان به دلیل شرایط متفاوت جوی و ارتفاع باید فرمول های متفاوتی مصرف شود.
در کنار این ها ما پانل های ساختمانی را داریم که دو نوع تولید دارند یک سیستم های پیوسته و سیستم‌های غیرپیوسته که بچ تولید می‌کنند. همچنین یخچالهای ماشین چون دائماً در حال حرکتند نیازمند نوع خاصی از پلی اورتان است که ما آنها را هم تولید می‌کنیم‌. برای یخچال های صنعتی، یخچال های ویترینی و سردخانه ها مواد خاصی را تأمین می‌کنیم. برای برخی سردخانه‌ها تزریق در محل هم انجام می دهیم‌.
علاوه بر این در صنعت ساختمان اسپری فوم ها را داریم. دو نوع سیستم اسپری فوم وجود دارد که یکی برای عایق کردن حرارتی است و دیگری برای عایق صوتی. پروژه های عایق صوتی از زمان مسکن مهر آغاز شد که واحدهای مسکونی کوچک در کنار هم بود و مشکلاتی ایجاد می‌کرد. وقتی این محصولات به محیط زندگی انسان وارد شده و از محیط صنعت خارج می‌شوند، باید چند عامل را برای آنها در نظر گرفت که یکی آتش زا بودن است. ما محصولات را ضد آتش کردیم و امروز از تولید کننده های عمده اسپری فوم در کشور هستیم.
در صنعت مبلمان فوم های گرید چوب را داریم و اغلب مبلمان های استیل، دارای فوم های پلی اورتان هستند.
در پروژه های خاص هم فعال هستیم به طور مثال لوله های انتقال آب شیرین از بوشهر تا عسلویه. دور لوله ها پلی اورتان خاص می زنیم برای عایق شدن. یا مثلاً شرکتی به ما مراجعه می‌کند برای جلیقه‌های غریق نجات که گرید خاصی از پلی یورتان را می خواهد یا یک شرکت دندانپزشکی برای پایه‌های ایمپلنت سفارش پلی اورتان خاص می دهد.
همچنین ما وارد سیستم های بسته بندی هم شده ایم که از دانسیته ۱۰ کیلوگرم بر مترمکعب تا ۱۰۰۰ کیلوگرم فوم سخت را می‌زنیم. در سیستم‌های منعطف یا نرم، عمده مصرف در صنعت مبلمان و خودرو است. البته در صنعت پزشکی و لوازم آرایش هم فوم های سوپر نرم را تولید می کنیم. فوم های منعطف سلول باز را هم برای فیلتر ها تولید کرده‌ایمکه از اتاق های جراحی تا کارخانه ها کاربرد دارد.
فوم های حافظه دار را هم داریم که وقتی کاملا فشرده می شوند بعد از چند ثانیه به حالت ابتدایی خود باز می گردند که در تشکهای خوشخواب و بالش استفاده می‌شود.
در کنار این سیستمها، سیستم های خودپوسته را داریم. الان در طراحی های مهندسی پلی اورتان، در طراحی مواد و قالب، کاری می‌کنیم که لبه بیرونی فوم فشردگی بیشتری داشته باشد و فوم طرح قالب خود را هم بگیرد مثلاً طرح‌ چرم که در دسته های صندلی و فرمان خودرو ها کاربرد دارد. در صنعت خودرو محصولات متنوعی داریم از نوعی فوم عایق صدا که کف اتاق انداخته می شود تا مت های پلیمری که در دسته نیمه سخت ها قرار می گیرند. مثلاً در هدلاینر خودرو از این سیستم استفاده می‌شود. ما یکی از تامین کننده های اصلی فیلتر خودرو هستیم هم کارخانه ای و هم یدکی.
همچنین ما بخش آموزش هم داریم. به کارخانه مشتری می رویم و نحوه استفاده را آموزش می دهیم چون هر ماده ما فرمول خاص خود را دارد و پلی اورتان محصول حساسی است و بدون پشتیبانی معنا ندارد. همین الان سه گروه از طرف ما در کارخانه مشتری، مشغول پشتیبانی هستند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 235 بسپار که در پایان اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا