اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با مهدی سعیدی پور، مدیرعامل بازرگانی مهندسی شهاب یزد (BESCO): خطوط تولید آب معدنی از یک میلیارد تا چند صد میلیارد!

بسپار/ایران پلیمر شرکت بازرگانی مهندسی شهاب یزد در سال 1386 فعالیت خود را آغار کرد و توانست با تکیه بر دانش و تجربه های قبلی خود که از سال 1377 در شرکت تولیدی صنعتی شهاب یزد داشت، گام های بلندی در ارتقای کیفی و کمی محصولات و خدمات خود بردارد. این شرکت با سابقه فعالیت حرفه ای در تامین کلیه ماشین آلات خطوط تولید و انتقال دانش فنی تحت برنـد “بسکو” توانسته همکاری فعالی با مجموعه های صنعتی و تولیدی صنعت پلیمر کشور داشته باشد.

سعیدی پور: مهدی سعیدی پور هستم، مدیر عامل شرکت بازرگانی مهندسی شهاب یزد و رییس هیات مدیره شرکت تعاونی شهاب یزد.
شرکت ما از سال 1377 در صنعت پلاستیک شروع به فعالیت کرده و این شروع با تولید قطعات تزریقی و قالب سازی پیش رفت. دوره های قالب سازی را در تایوان گذراندیم و یک خط کامل پیشرفته در سالهای 80 راه اندازی کردیم و توانستیم مجموعه های خوبی را راه اندازی کنیم. پس از آن در بازرگانی خود شروع به فعالیت کردیم. دربخش بازرگانی با توجه به اقداماتی که از قبل در بحث تولید داشتیم و تجربه های خوبی که به دست آورده بودیم، این موضوع سکوی پرشی برای مجموعه ما شد که یک شرکت صرفا بازرگانی و خریدار و فروشنده نباشیم. بحث های فنی و طراحی را توانستیم ساپورت کنیم. این موضوع یکی از نقاط قوتی بود که بتوانیم خیلی سریع تر از آنچه که تصور می کردیم جایگاه خود را در بازار پیدا کنیم.

بسپار- شما تامین کننده خطوط تولید پلاستیک هستید در چندین شاخه. در خصوص خطوط مورد استفاده در بخش بسته بندی در ابتدا بفرمایید … از جمله خط تولید احتمالا پریفورم و بادکن بطری های آب معدنی. ویژگی های این خطوط چیست؟ از چه شرکت ها و کشورهایی وارد می شوند؟ با چه حجم سرمایه گذاری می توان این خط را راه اندازی کرد؟ با چه ظرفیتی؟

چند خط در حال کار در ایران دارید؟

خدمات پس از فروش فنی این خطوط چگونه ارایه می شوند؟ شامل چه گارانتی هایی است؟

سعیدی پور: عمده فعالیت های ما در بحث فنی مهندسی و بازرگانی خلاصه شده. در بحث تزریق و تجهیزات جانبی آن عملکرد خوبی داریم. بحث های مهندسی معکوس را با دوستان پیش می بریم. در خصوص نایلون ها و فیلم ها در مدتی که شروع به کار کردیم، توانستیم مشتری های خوبی را به باشگاه مشتریان خود اضافه کنیم. شرکت هایی که در ایران تاپ و اول هستند به لطف خدا مشتری های ما شدند و دوستانی که تازه شروع به کار کردند نیز جزو دوستان ما هستند و امیدواریم به مراتب بهتر بشوند.
در بحث اکسترودر ها هم فعالیت می کنیم. خطوط تولید محصولات صنعت ساختمان از جمله لوله و اتصالات و پروفیل، شیلنگ ها، نوارهای درزگیر و … .
یکی از عمده فعالیت های ما با توجه به اینکه ما یکی از نمایندگان شرکت FCS تایوان هستیم در سیستم های پکینگ و بسته بندی آب است. با توجه به اهمیتی که موضوع آب در این سالها دارد توانستیم روی این خطوط تمرکز کنیم. در بحث خط تولید آب معدنی از آغاز تا پایان و انبار به طور کلی تمام خط را ارایه می کنیم و این خطوط در حال حاضر در کشور مشغول کار هستند. ویژگی هایی که خطوط ما دارد، بحث هایتک بودن و به روز بودن ماشین آلات است. هزینه های تولید و نگهداری ماشین آلات ما بسیار پایین است و تمام این ها تجربیاتی است که در تعامل با مشتریان حاصل شده است.
پریفرم و بادکن های ما سرعت بالایی دارند و آپشن های خاصی دارند که باعث می شود تولید پایدار باشد. می توانیم با توجه به نیاز مشتری به آنها پیشنهادهای متفاوت و ویژه بدهیم. بیشتر شرکت هایی که با آنها کار می کنیم تایوانی، چینی و کره ای هستند. البته هفتاد درصد مبادلات ما با تایوان است.
خطوط آب معدنی خطوطی ست که به طور مثال در یک شهر کوچک می توانید این کسب و کار را راه اندازی کنید و یک بازار منطقه ای داشته باشید. در شهرهای چند میلیون نفری هم خطوط پرقدرت تر با ظرفیت های بالاتر قابل ارایه هستند. خط و دیزاین ما بر اساس خواست و نیاز مشتری تعریف می شود. بنابراین حجم سرمایه گذاری ثابت و قابل اعلام نیست. ما می توانیم بر اساس بودجه دوستان و نوع نیاز آنها خط تولید را به آنها پیشنهاد بدهیم. شاید بتوان با 1 تا 2 میلیارد قسمتی از خط تولید آب معدنی را پیشنهاد داد و این عدد تا خطوطی که چند صد میلیارد هزینه آنهاست، می تواند تغییر کند.
ظرفیت خط تولید ما می تواند از ساعتی 1000 بطری شروع بشود و تا ظرفیت هایی که محدودیتی در آنها نیست، برای مثال 100.000 بطری در ساعت را می توانیم امکانپذیر کنیم. سرعت های تولید متفاوت هستند و خطوط تولید از حالت دستی و نیمه اتومات تا تمام اتومات وجود دارند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 229 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا