اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با مدیرعامل و مدیر مهندسی فروش شرکت شیلر فرایند پارس: برای داشتن یک محصول کیفی، اول آماده سازی سطح بعد پوشش دهی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر شرکت شیلر فرایند پارس دانش بنیان و واحد فناور نمونه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شناخته می شود. تنها مجموعه ای است که در حوزه پوشش های تبدیلی دارای گواهینامه نانو مقیاس است.
این شرکت با توجه به کاربردهای نظامی اسید هگزا فلورو زیرکونیک که ماده اولیه نانو سرامیک هاست و عدم امکان واردات آن، تولید آن را به ثمر رسانده است. تقدیرنامه هایی از سازمان محیط زیست برای محصول سبز خود دارد. نمایندگی دو شرکت ایتال تکنو در زمینه آنودایز و ICR را در رنگ های آستری ED دارد.
مشتریان این شرکت در صنایع تولید لوازم خانگی، خودرو و قطعات خودرو، صنایع آلومینیوم، تابلو برق، مفتول و کشش، صنایع فلزی، ورق های رنگی، خطوط کویل کوتینگ و … هستند.
این شرکت چنانکه می گوید توانسته با داخلی سازی تکنولوژی مواد آنودایز آلومینیوم در کشور که قبلا تماما خارجی و در دست اروپایی ها بوده، سهم تامین کنند ایران را در این صنعت از کمتر از 3 درصد به بالای 90 درصد رسانده و تنها تولید کننده تمامی مواد شیمیایی آندایزینگ است.
گفت و گوی زیر با آقایان: سیامک آطاهریان، مدیرعامل و فرهنگ آزاد، مدیر مهندسی فروش انجام شده است.

بسپار- یکی از مباحث جدی در کارکرد بهینه پوششهای حفاظتی بحث زیرسازی و آماده سازی ست. مجموعه شیلر محصولاتی در این حوزه تولید و عرضه می کند. مشخصا بفرمایید چه محصولاتی با چه ویژگی های فنی و ظرفیت های تولیدی؟
: بله، شرکت شیلر در زمینه آماده سازی سطوح فعالیت می کند. با توجه به فراگیر شدن استفاده از قطعات غیرفلزی در صنایع مختلف (مثل ABS و باکالیت و …)، جامعیت فلز از بین رفته و در حال حاضر سطوح فلزی و غیرفلزی در حیطه کار ما قرار دارد. ما در واقع در شاخه پوشش های تبدیلی کار می کنیم که شامل دو بخش تمیزکاری و پوشش دهی است. ما بخش Cleaning را مهم تر می دانیم چون اگر بسترهای غیرآلوده و تمیز و پاک نداشته باشیم، در واقع پوشش نمی تواند واکنش لازم را با سطح فلز انجام بدهد و کیفیت لازم حاصل نخواهد شد.
این فرآیند آماده سازی عمدتا شامل چربیگیری های قلیایی، اسیدی، سرفکتنت و امولسیونی ست که بسته به هر پروژه فرمولاسیون برای آن تعریف می شود.
یکی از دلایل انجام Cleaning پیش از پوشش دهی ایجاد شرایط چسبندگی بهتر بین سطح و رنگ اعمال شده است و نهایتا پوشش دهی با هدف مقاومت به خوردگی خواهد بود. در واقع اگر مثلا ما یک سطح فلزی آهنی داریم با فسفاته یا نانوزیرکونیوم آن را به سطحی غیرآهنی تبدیل می کنیم که در شرایط محیطی واکنش شیمیایی متفاوتی نشان می دهد. در سطح زبرین هم چروکیدگی باید به وجود بیاید و با ازدیاد سطح چسبندگی رنگ به سطح افزایش پیدا می کند.
در آماده سازی سطح موارد زیر در مجموعه ما پیشنهاد و انجام می شود.
اول کروماته ها با دو منظور، اول ایجاد مقاومت خوردگی در کویل کوتینگ ها، ورق های گالوانیزه و … که در واقع مقاومت به خوردگی های سفید و قرمز را در زمان حمل و نقل، انبارش و … افزایش می دهند و دوم چسبندگی روی انواع ورق های فلزی.
بر اساس کروماته های 3 و 6 ظرفیتی یا عاری از کروم هم دسته بندی می شوند و به طریقه شستشوی دیپ یا اسپری قابل اعمال هستند.
دوم که بخش بزرگتری هم هستند شامل فسفاته هاست با همان اهدافی که قبلا ذکر کردم. با توجه به مصارف خاص قطعات و انواع سطوح انتخاب می شوند. روش اعمال آنها شستشوی دیپ، اسپری، واترجت، اولتراسونیک و … است.
در ایران همکاران ما در این دو بخش فعالیت می کنند، اما وجه امتیاز شیلر این است که توانسته روی تکنولوژی روز دنیا یعنی نانوزیرکونیوم، مجوزهای لازم را کسب کند و ضخامت پوشش نانویی را به دست آورد. ما تنها دارنده این گواهینامه در کشور هستیم. معمولا وقتی به پوششی نانویی اطلاق می کنیم یعنی باید زیر 100 نانومتر باشد. برای اینکه ذهنیتی داشته باشید هر تار موی انسان حدود 80000 نانومتر است. فناوری نانو در واقع تولید مواد و سیستم ها را به سطح مولکولی می برد.
یک مثال ساده برای شما بزنم. یک کله قند سطحی حدود نیم متر دارد. همین مقدار وقتی به حبه های قند تبدیل شود حدود 30 متر سطح را می پوشاند و اگر پودر قند بشود حدود 300 متر مربه را. از همین مزیت استفاده شده و براساس همین موضوع ساده تکنولوژی نانو شکل گرفته است. ما در مکانیسم پوشش دهی با کم شدن میزان مصرف مزیت می سازیم در عین اینکه کیفیت بیشتری هم حاصل می شود. در واقع فرایندها را اقتصادی می کنیم.
گران بودن ترکیبات روی، کروم، نیکل، فسفات و … و ملاحظات زیست محیطی فناوری های روز دنیا را به سوی استفاده از تکنولوژی نانو سوق داده است.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که علاوه بر مزایای گفته شده، در اسناد بالادستی کشور تا سال 1404 استفاده از کرومات و فسفاته ممنوع شده و این روش جایگزین، انتخاب و به سازمان محیط زیست و استاندارد ابلاغ شده است. به زودی دیگر از سیستم های کروماته و فسفاته نخواهیم شنید.
ظرفیت های ما با توجه به تنوع تولید، روزانه 50 تن به مشتری قابل عرضه است.

بسپار- آیا می دانید آمار آسیب های خوردگی به صنایع اصلی و مادر در کشور به دلیل عدم پوشش دهی مناسب چه میزان است؟ چگونه می شود این آمار را مدیریت و کم کرد؟
: ما اگر پوشش دهی مطلوب نداشته باشیم، محصول نامرغوب خواهد بود. اگر زیرسازی مناسب نباشد، قطعه قطعا دچار مشکل می شود. متاسفانه در خصوص آسیب های خوردگی در کشور آماری وجود ندارد، متولی هم برای آن موجود نیست. ما با توجه به ارتباطی که با کارخانجات مختلف داریم و برای عارضه یابی و رفع عیب دعوت می شویم می توانم بگویم که حدود 10 تا 15 درصد اتلاف منابع داریم. باید برای رفع این مساله روش های جبرانی و مباحث آموزشی به مشتریان را جدی گرفت. ما در شیلر با برگزاری سمینارها و وبینارها، حضور در نمایشگاه های مختلف و ارایه مطالب فنی تلاش می کنیم که دانش عمومی این حوزه را افزایش دهیم. اما این به تنهایی از نظر ما چاره نخواهد بود.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 229 ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا