اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محمد رخشان فر، مدیر رخشان پلیمر صنعت: کمبود امکانات آزمایشگاهی چالش جدی در اخذ گواهینامه های دانش بنیانی است

بسپار/ایران پلیمر شرکت دانش بنیان رخشان پلیمر صنعت در سال ۱۳۹۷ با استقرار در مرکز رشد فناوری پلیمر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، فعالیت خود را در حوزه طراحی و تولید کامپاندهای پلیمری آغاز کرد.
محمد رخشان فر گفت و گو با خبرنگار گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر را اینگونه آغاز کرد:

رخشان فر: محمد رخشان فر هستم، کارشناس ارشد مهندسی صنایع پلیمر. فارغ التحصیل از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، بیش از 5 سال در شرکت مهندسی و ساخت توربوژنراتور مپنا در حوزه سیستم های عایق پلیمری ژنراتورها و توربین های بادی فعالیت کردم ولی علاقه من به تولید و کارآفرینی باعث شد که این مجموعه معظم را ترک و شرکت خودم را ثبت کنم.
شرکت دانش بنیان رخشان پلیمر صنعت در سال ۱۳۹۷ با استقرار در مرکز رشد فناوری پلیمر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران فعالیت خود را در حوزه طراحی و تولید کامپاندهای پلیمری آغاز کرد و در حال حاضر در زمینه طراحی و تولید کامپاند های پلیمری مهندسی، کامپاند ملت بلون(Meltblown) لایه جاذب ماسک های تنفسی و همچنین طراحی و تولید مستربچ های افزودنی مورد استفاده در صنایع مختلف (خودرویی، الکتریکی و کشاورزی و …) فعالیت دارد.
این شرکت در سال ۱۳۹۹ موفق به اخذ گواهینامه “دانش بنیان تولیدی” در زمینه تولید کامپاند Meltblown از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری شد.

بسپار- همانطور که اشاره کردید، شما تولیدکننده کامپاندهای خاص مورد استفاده در تولید ماسک و برخی کامپاندهای دیگر هستید. دقیقا چه محصولاتی با چه ظرفیت هایی برای چه صنایعی با چه دانش فنی تولید می کنید؟
رخشان فر: ما محصولات متنوعی تولید می کنیم که در صنایع مختلف کاربرد دارند. به صورت کلی کامپاندهای مهندسی و مستربچ های افزودنی تولید می کنیم و دانش فنی تولید محصولات هم عمدتا مربوط به تیم فنی شرکت است. از جمله مهمترین تولیدات شرکت:
کامپاند ملت بلون برای تولید ماسک و فیلترهای تصفیه صنعتی و صنایع بهداشتی و …
کامپاندهای الیاف دار بر پایه های مختلف PP و PA
کامپاند ضد شعله مور نیاز صنایع الکتریکی و لوازم خانگی
کامپاندهای پرکننده مورد مصرف در صنایع مختلف به ویژه در صنایع بسته بندی
مستربچ های افزودنی مثل سازگارکننده، آنتی باکتریال، لیز کننده، آنتی یو وی، شفاف کننده و…

بسپار- ویژگی تولیدات شما چیست؟ چند خط تولید دارید با چه ظرفیتی؟ از چه کمپانی هایی؟
رخشان فر: شرکت ما از ابتدا محصولاتی بر پایه دانش فنی و علمی تولید کرده، البته وجود بعضی تولیدات عمومی برای تکمیل سبد محصول هر شرکتی لازم هست. کادر فنی ما دانش آموختگان مهندس پلیمر هستند و این نقطه قوت شرکت ماست.
مشاوره های فنی به شرکتهای مشتریان به ویژه درخصوص محصولات خاص خیلی کمک کننده بوده. ظرفیت تولید شرکت ما در حوزه کامپاندهای مهندسی بیش از 1000 تن در سال است و خطوط تولید محصولات تولیدی شرکت ما از کمپانی های مطرح و بنام دنیا می باشند. البته بسیاری از تجهیرات مور نیاز پایین خط از ماشین سازان داخلی تامین شده است. در خصوص محصول کامپاند ملت بلون، ساخت تجهیزات مورد نیاز توسط متخصصین شرکت انجام شده است.

بسپار- این تولیدات در دوران کرونا افزایش تقاضای چشمگیری داشتند … همینطور است؟ چه طور از پس تامین آن برآمدید؟ در حال حاضر وضعیت تقاضا چگونه است؟
رخشان فر: با شیوع ویروس کرونا در جهان و نیاز مبرم و تقاضای شدید بازار به ماسک و سایر محصولات بهداشتی، تیم تحقیق و توسعه شرکت با بررسی مواد اولیه موجود در کشور در تلاش برای کمک به سلامت جامعه با تحقیق و پژوهش و انجام تست های آزمایشگاهی متعدد و تولید نیمه صنعتی نهایتا توانست کامپاند ملت بلون یا همان پلی پروپیلن با شاخص جریان مذاب بسیار بالا را تولید و روانه بازار کند. موفق شدیم این محصول را بومی سازی کنیم. همزمان با شروع تولید این محصول در شرکت، با توجه به تقاضای موجود در کشور حجم زیادی مواد اولیه و پارچه وارد کشور شده بود. به همین دلیل شرکت ما طبق برنامه ریزی انجام شده سفارشات را به موقع و در زمان مقرر به دست مشتریان رساند و دراین خصوص مشکل خاصی ایجاد نشد.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 235 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا