اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محمد حسن‌ شاهی، قائم مقام مدیرعامل شرکت سایمان شیمی نیکان: دنیای آینده، دنیای پلیمرهاست

بسپار/ایران پلیمر شرکت سایمان شیمی نیکان در سال 1397 تاسیس شده و با بهره گیری از متخصصین ایرانی، فعالیت خود را در زمینه تولید انواع پرایمر و عایق های ضدخوردگی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز که یکی از قطب های بزرگ شیمیایی در کشور می باشد، آغاز کرده است. این شرکت امروز یکی از تولیدکنندگان موثر کشور در صنعت عایق های ضدخوردگی است.

حسن‌ شاهی: شرکت ما از سال ۱۳۹۷ تا امروز توانسته با تعاملی که با نیروهای جوان در شرکت های دانش بنیان و پژوهشگاه‌ها داشته است، سبد کالای خود را متنوع و همچنین کیفیت محصولات را هم به روز نگه دارد. شرکت سایمان شیمی نیکان تولید کننده انواع عایق های ضد خوردگی و پرایمرهای مربوطه است که تخصص اصلی این شرکت در زمینه نوارها و رپینگ های ضد خوردگی می-باشد.
ویژگی های نوارهای عایق می بایست بر اساس استانداردهای شرکت¬های¬گازو نفت باشند که جهت تحقق این موضوع در بعضی از محصولات از مواد نانو استفاده می¬کنیم. مراحل اداری گرفتن تاییدیه نانو و دانش بنیان شدن در حال طی شدن است.
نوارهای عایق تولیدی شرکت قبلاً وارداتی بوده که البته الان نمونه داخلی آن هم وجود دارد. به لحاظ کیفی و استانداردی محصولات ما به گونه ای است که هم جلوی واردات گرفته خواهد شدو هم امکان صادرات به کشورهای مختلف از جمله اوراسیا، CIS و حوزه خلیج فارس وجود دارد.

بسپار- فناوری های جدید در صنعت مورد فعالیت شما در دنیا به چه سمت و سویی هست؟ و شما در این خصوص چه فعالیت هایی داشته اید؟
حسن‌ شاهی: محصولات ما جزئی از دنیای پلیمر است و هر چقدر که این دنیای نامتناهی و پلیمر پیشرفت می کند شاهد محصولات جدید با کاربردهای متنوع تر و آسان تر هستیم. در این زمینه کاری که ماانجام داده ایم این است که با فناوری های روز دنیا، محصول آسفالت کوتینگ را طراحی و تولیدکردیم . این محصول در جداره‌ی مخازن استفاده می‌شود.این عایق ضد خوردگی را به راحتی می‌توانند اعمال کنند و در دمای مدنظرشان پخت انجام می‌شود.
طراحی وتولید آزمایشی این محصول انجام شد و پس از به تایید رسیدن کارفرما،تولید صنعتی آن انجام گرفت.در انتها این محصول، توسط شرکت فپکو در پتروشیمی کرمانشاه با رضایت کامل استفاده شد.

بسپار- سال جاری با شعار حمایت از دانش بنیان ها آغاز شده … آیا در این حوزه حمایتی از شما شده؟ و این رویکرد را در کشور مثبت می دانید یا خیر؟
حسن‌ شاهی: خوشبختانه این روند سیاست گذاری دانش بنیان به سرعت در حال شکل گیری است. افراد جوان بسیاری هستند که نیاز دارند بستری برای آنها فراهم شود تا بتوانند علمی را که دارند در صنعت به کار ببرند. مهمترین مشکل صنعت در سالهای اخیر سیاست گذاری اشتباه و ناموفق در زمینه برقراری تعامل بین دانشگاه و صنعت بوده است. این تعامل به علت مشکلات متعدد، تاکنون درست شکل نگرفته و بازدهی نیز نداشته است.
با سیاست جدید دانش بنیانی می شود علم را در درون صنعت قرار داد که ارتباط بین علم و صنعت برقرار می شود. بازدهی و امکان تولید صنعتی همزمان وجود خواهد داشت و می‌توان جلوی واردات را تا حد زیادی با دانش بنیان شدن گرفت.
البته حمایت های مورد نیاز دولتی باید در تمام زمینه‌ها از جمله تسهیلات به تولید کننده ها وجود داشته باشد و نکته دیگر بحث های مالیاتی است. چون بالاخره تحریم‌ها تأثیر داردو اصل تاثیرش روی زمان تامین و هزینه های تامین مواد اولیه است. به این ترتیب سرمایه تولید کننده از بین می رود و حداقل سه ،چهار سال ضرر دهی در شروع کار وجود دارد که متاسفانه بانک‌ها تنفسی برای بازپرداخت در نظر نمی گیرند. از طرف دیگر اکثر مشتریان رغبت به خرید از تولیدکنندگان قدیمی دارد و به این شکل شرکت های جدید دانش بنیان در فروش به مشکل می خورند. اگر در این زمینه ها حمایت صورت بگیرد تاثیر بسیار زیادی دارد.

بسپار- بزرگترین معضل در اقتصاد امسال کشور را در کجا می دانید؟ در صنعت رنگ و رزین و خوردگی چه طور؟
حسن‌ شاهی: یکی از معضلات این است که برخی از محصولات مورد استفاده در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی وارداتی هستند. اما به تولید کنندگان داخلی اطلاع رسانی نمیشود که چه محصولاتی وارداتی هستند تا اینکه بتوانند طراحی و تولید کنند. در کل بین این صنایع و تولیدکنندگان تعامل خوبی وجود ندارد. اگر تولیدکنندگانی که فعالیت های تحقیق و توسعه ای انجام می دهند به نوعی به صنعت نفت معرفی گردندو حمایت های لازم نیز صورت پذیرد، هم مشکل تامین کالاهای این صنایع حل می شود و هم تولیدکنندگان داخلی قدرت می گیرند.

بسپار- فعالیت شما چه قدر به رفع معضل خوردگی در کشور کمک کرده ست؟ در کجاها؟
حسن‌ شاهی: تاکنون فعالیت ما بیشتر جهت ساختمان های مسکونی و زیر مجموعه نظام مهندسی بوده است.
با توجه به افزایش چشمگیر سطح کیفی و مطابقت محصولات اتتشرکت با استانداردهای نفت و گاز،توانسته ایم مراحل اولیه ورود به صنایع گاز،نفت و پتروشیمی را سپری کنیم که قطعاً کمک شایانی به جلوگیری از واردات در این زمینه خواهد بود.
بزرگترین هدف گذاری ما برای آینده هم افزایش تنوع سبد کالایی به انضمام صادرات است. این محصولات مورد نیاز خیلی از کشورها هستند و تولیدکنندگان کمی در سطح جهانی دارند و ما خواهیم توانست محصول باکیفیت ایرانی را به دنیا عرضه کنیم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 237 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار  که در پایان تیر ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا