اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محمد جواد جعفری، نماینده شرکت ماشین سازی Wintech: بازار رو به رشدی برای استرچ فیلم ها در کشور وجود دارد

بسپار/ایران پلیمر مقر اصلی کارخانه Wintech به عنوان یکی از ماشین سازان بزرگ صنعت استرچ فیلم در شهر شنزن چین واقع شده است.

محمدجواد جعفری، نماینده ایران و مشاور فروش در خاورمیانه این مجموعه در گفت و گو با گروه رسانه ای بسپار می گوید: اینجانب به عنوان مشاور مستقیم، پیشنهاد سرمایه گذاری در منطقه خاورمیانه  و کشور ترکیه را با مدیران شرکت وینتک مطرح کردم که پذیرفتند و  در کشور ترکیه کارخانه دوم را افتتاح کردند. تاسیس این واحد تولیدی در ترکیه مزیت هایی برای بازارهای خاورمیانه از جمله کشور خود ما ایران دارد. دستگاه های جدید شرکت در ترکیه ساخته شده و تحویل مشتریان ایرانی می شوند. این اتفاق باعث شده در هزینه های حمل و نقل و زمان تحویل صرفه جویی رخ بدهد.

شرکت وینتک در تولید ماشین آلات استرچ فیلم، ریوایندر و اسلایتر فعال است.

دستگاه های تولیدی شرکت Wintech برای تولید محصول استرچ فیلم از نظر فنی جزو دستگاه های با کیفیت و اقتصادی هستند. قطعات استفاده شده در دستگاه ها از کشور چین، تایوان و ژاپن و … مورد استفاده قرار می گیرند.

برای تولید محصول استرچ فیلم از  LLDPE (پلی اتیلن با چگالی کم خطی) استفاده می شود (که در ایران گرید 209 امیرکبیر مناسب ترین است). تمامی مواد اولیه این محصول در ایران تولید می شود و از واردات کاملا بی نیاز هستیم.  این موضوع هم از دلایل دیگری است که تولید این محصول را در کشور اقتصادی و دارای مزیت می کند. می توانم بگویم که محصول استرچ فیلم تولید شده در کشور جزو محصولات استاندارد با قیمت رقابتی برای صادرات به اروپا می باشد.

 

بسپار- کاربرد فیلم های استرچ چیست؟

جعفری: محصول استرچ فیلم عمدتا در صنعت بسته بندی به کار گرفته می شود. به طور مثال برای بسته بندی محصولا تولیدی کارخانه های مختلف از جمله پتروشیمی ها مورد استفاده قرار می گیرد. حتی وقتی مساله جابجایی اسباب منزل برای اثاث کشی مطرح می شود برای ممانعت از آسیب دیدن و پاکیزه نگه داشتن وسایل، باز هم این فیلم ها گزینه بسیار خوبی هستند.

 

بسپار- ضخامت آنها معمولا چه قدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

جعفری: ضخامت استرج فیلم ها از هشت میکرون تا پنجاه میکرون است که بسته به نوع نیاز انتخاب و تولید صورت می گیرد. برای مثال برای بسته بندی مواد غذایی از استرچ هایی با ضخامت پایین تر استفاه می شود و برای مصارف صنعتی ضخامت های آنها بالاتر می رود.  ضخامت 23 میکرون استاندارد کاربردهای صنعتی است.

 

بسپار- ظرفیت تولید این ماشین ها چه قدر است؟

جعفری: ظرفیت ها بسته به عرض دستگاه و تعداد اکسترودر نصب شده متفاوت است. می توان گفت این ظرفیت از 100 کیلوگرم در ساعت که پایین ترین حد تولید ماست تا 500 کیلوگرم در ساعت در ماشین آلات ما قابل حصول است. به صورت سه شیفت و 24 ساعته کار می کند و احتیاج به خاموش شدن ندارد.

محصولات استرچ فیلم یک سری اقلام دارد که به صورت استاندارد تولید می شوند. برای مثال استرچ 10 کیلوگرمی که برای بسته بندی پالت استفاده می شود ولی محصولاتی هم وجود دارد که به صورت سفارشی و طبق خواست مشتری تولید می شود که متراژ، عرض و ضخامت آن متغیر است.

 

بسپار- آیا این ماشین تولید مشابه داخلی دارد؟ و مقایسه فنی و اقتصادی آن با ماشین های داخلی و یا دیگر ماشین آلات موجود در بازار اروپایی و غیره چیست؟

جعفری: ماشین های این صنعت تا این لحظه تولید مشابه داخلی ندارد. یکی از طرح های توسعه ما در آینده، راه اندازی واحد ساخت این دستگاه ها در ایران است که امیدواریم بتوانیم این بستر را ایجاد کنیم.

یکی از کارهایی که مهندسین چینی در دستگاه های ساخته شده در واحد ترکیه انجام می دهند، سازگار کردن و ساخت سفارشی ماشین ها متناسب با MFI مواد پتروشیمی های ایران است. یعنی طراحی ماشین ها برای بازار ایران با مثلا بازارهای ترکیه و هند متفاوت است. در خصوص دستگاه های اروپایی باید خریداران ایرانی به این نکته توجه کنند که دستگاه های اروپایی به خاطر سرعت بالایی که دارد، متناسب با مواد تولید شده پتروشیمی های ایران نیستند.

 

 بسپار- خدمات فنی و پشتیبانی این ماشین ها چگونه ارایه می شود؟ و آیا تبادلات مالی خریداران مشمول تحریم ها نیست؟ راه حل شما چه بوده در این خصوص؟

جعفری: دستگاه های استرچ حدود هفت سال است که وارد ایران شده. قبل از آن، ما محصول استرچ فیلم را از کشور های دیگر مثل ترکیه و مالزی و … وارد ایران می کردیم.

این در حالیست که بعد از ورود ماشین آلات تولید استرچ فیلم، این محصولات در کشور تولید و به لطف خدا صادر هم می شوند. این صنعت به نوعی صنعت جدیدی است. در صورت نیاز خریداران ایرانی به خدمات فنی و پشتیبانی مهندسین چینی شرکت وینتک که در کشور ترکیه مستقر هستند، در کوتاه ترین زمان برای خدمات گارانتی و پشتیبانی در محل مورد نظر حاضر می شوند.

برای خریداران نیز مشکل خاصی وجود ندارد. با توجه به مراودات تجاری و بانکی ایران با کشور ترکیه، خریداران می توانند حتی با دلار نیمایی خرید دستگاه را انجام دهند.

 

 بسپار- تا کنون چند خط در ایران فروخته اید؟

جعفری: 6 قرارداد دستگاه بسته شده است که عمدتا دستگاه های عرض دو متر با نصب سه و پنج اکسترودر هستند که جزو دستگاه های بزرگ صنعت استرچ فیلم به شمار می روند.

 

بسپار- امروز و آینده اقتصاد صنعت پلیمر کشور را خصوصا در بخش های بسته بندی و … چگونه ارزیابی می کنید؟

جعفری: شرایط فعلی کشور و خصوصا تورم به تولید (و به اغلب صنایع) ضربه هایی وارد کرده است. افزایش قیمت ها به نفع هیچ تولیدکننده ای نیست. امیدواریم این مشکلات برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مرتفع بشود. صنعت تولید استرچ فیلم در ایران صنعتی رو به رشد است. اگر سرمایه گذاری خوبی در این بخش صورت گرفته و محصولات پتروشیمی به روز تولید شود، کشور ایران این پتانسیل را دارد که یکی از بزرگترین تولیدکننده ها و صادرکننده های استرچ فیلم در جهان شود. جامعه صنعتی کشور باید از این فرصت به خوبی استفاده کند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 243 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا