اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محدثه معروفی، سنی پلاستیک: از دیجیتال مارکتینگ غافل نباشید!

بسپار/ایران پلیمر شركت توليدی و صنعتی سنی پلاستيك (تاسيس 1360)، از نخستین و بزرگترین توليدكنندگان لوازم بهداشتی (پلیمری) ساختمان در ايران است. چهار شعبه گروه صنعتی این شرکت مستقر در تهران و كرج، مجهز به جديدترين ماشين آلات در زمينه: تزريق پلاستيك، بادی، ترموفورمينگ، اكسترودر، تزريق گاز و ساير تكنولوژی های صنعت پلاستيك مانند: جوش پلاستيك، كروم كاری، چاپ و غيره است. واحد تولید شیرآلات ساختمانی با برند سنیک زیرمجموعه کارخانه های سنی پلاستیک چند سالی است که با در اختیار گرفتن سهم عمده ای در بازار وارد این عرصه شده است.

معروفی: شرکت سنی پلاستیک در ابتدا در زمینه تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری فعالیت داشته و در حوزه تولید لوازم بهداشتی ساختمانی پیشرو بوده است. فلاش تانک ها که از حالت فلزی به حالت پلاستیکی در آمده اند از ابداعات آقای غریبی بزرگ بوده است. این برند سابقه ۴۰ ساله دارد و کم کم ارتقا پیدا کرده و بیش از صنعت پلیمر توسعه پیدا کرده است. تمرکز تولیدات ما در صنعت لوازم بهداشتی ساختمان است و محصولاتی مثل وان، جکوزی، کابین دوش، پنل دوش و زیر دوش و … را هم تولید می کنیم. من حدود 3 سال است که به این مجموعه پیوسته ام و به نظر من، این مجموعه، زمینه پیشرفت در بازاریابی دیجیتال را دارد.

بسپار- دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست؟
معروفی: دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال فعالیت‌ی است که برای بازاریابی محصول یا ارائه خدمت در بستر الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد با این تعریف می توان گفت که مفهوم جدیدی نیست چون قبلا هم از این بستر در تبلیغات تلویزیونی و رادیویی استفاده می شده است. پس می توانیم بگوییم دیجیتال مارکتینگ دو بخش دارد آنلاین و آفلاین. آفلاین که از قبل مورد استفاده قرار می‌گرفته و آنلاین که بحث داغ این روزهاست. از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آنلاین می‌تواند وب سایت، شبکه های اجتماعی و چت بات ها باشند‌.

بسپار- شرکت سنی پلاستیک در شبکه های اجتماعی و تولید محتوا هم فعالیت خوبی دارد. کمپین های مناسبتی (مثل یلدا و …) طراحی می کند. البته نوع کسب و کار شما B2 B است و مستقیم با مصرف کننده نهایی سرو کار ندارید و این، کار کمپین کردن را سخت تر می کند ولی استراتژی کلی شما در این حوزه چگونه است؟
معروفی: با درایت مدیریت عامل مجموعه، جناب مهندس هومن غریبی بخش بازاریابی دیجیتال ما جدا از بازاریابی سنتی نیست و سعی کرده ایم هر دوی این موارد را کنار هم داشته باشیم و با تیم فروش در ارتباط هستیم که بتوانیم دیتای لازم در مورد مشتریان را دریافت کنیم. چون استراتژی شرکت در تامین نیاز است و به طور کلی تولید محصول ما بر پایه نیاز مشتری است.

بسپار- سایت سنی پلاستیک هم آیا کار فروش آنلاین انجام می دهد؟ چه درصدی از کل فروش شماست؟ داخلی و خارجی؟
معروفی: بله فروش آنلاین هم انجام می‌دهیم. یک مطلب جالب این است که آقای غریبی بزرگ ۲۲ سال پیش دامنه سایت سنی پلاستیک را گرفته‌اند! یعنی از سال‌ها پیش این تغییر را دیده اند و به فکر بوده اند‌. حدود سه سال است که مارکتینگ آنلاین را شروع کرده‌ایم و فرآیند زمان بری است. ما بر روی سایت شرکت، فروش B to C داریم و ارتباطمان با مشتریان اصلی‌مان B to B است و به همین علت هنوز به آنجایی که باید نرسیده‌ایم و باید فعالیت بیشتری داشته باشیم.
صادرات مان هم که کاملاً به صورت آنلاین انجام می‌شود. هر چند همانطور که اشاره کردم فروش‌آنلاین هنوز جای پیشرفت دارد. بخش زیادی از ارتباطات ما با مشتریان از طریق دیجیتال صورت میگیرد.

بسپار- فرق های اساسی مفاهیمی همچون دیجیتال مارکتینگ، برندینگ و هویت سازمانی چه هستند؟
معروفی: برندینگ آن تصویر ذهنی است که مشتری از خدمت یا محصول ما دارد. البته ما فقط جنبه های بصری مثل لوگو، تایپوگرافی و رنگ سازمانی را می بینیم ولی همه این موارد بر اساس شخصیت برند باید طراحی شود و یکپارچه باشد تا بتواند پیامی که برند دارد را به مشتری برساند. منظور از شخصیت برند همان ارزش سازمانی است. هدفی که دنبال می‌کند و یا مساله ای که برای مشتری حل می‌کند.
هویت سازمانی همه ویژگی ها و مشخصات ای است که مجموعه را از دیگری یا دیگران متمایز می سازد و می‌تواند شامل ارتباطات داخلی و خارجی آن مجموعه باشد. فکر و احساسی که افراد نسبت به آن مجموعه دارند. البته رفتار و رویکرد سازمان مهم نیست که نسبت به همه یکسان باشد فقط مهم است که حول یک محور واحد بچرخد، هسته ارزش های سازمانی.

بسپار- هوشمندسازی فرآیندهای کسب و کار به چه کار می آیند؟
معروفی: در چند سال اخیر شاهد تغییر دنیای آنالوگ به دیجیتال بوده‌ایم. الان همه دارند از دیتاهای آنلاین استفاده می‌کنند و ما می‌توانیم مشتریانی که دست چین شده هستند را به راحتی پیدا کنیم. به نظر من این حوزه جای کار بسیار دارد از طرفی هم بسترهای نوآورانه‌ای ایجاد کرده که مشتریان می‌توانند نیازشان را برطرف کنند و در زمان و انرژی شان صرفه‌جویی کنند. بنابراین از شرکت ها انتظار دارند که این بسترها را فراهم کند.

بسپار- صنعت پلیمر و پلاستیک با مصداق چگونه می تواند از روند بازاریابی دیجیتال امروزی منتفع شود؟
معروفی: از آنجایی که پلیمر استفاده های گوناگون دارد نمی‌توان در مورد همه محصولات یک شکل و یک جور صحبت کرد. چون هر دسته از محصولات مخاطبان خاص خود را دارد. همچنین ممکن است محصولاتی وجود داشته باشد که همه بگویند امکان دیجیتال مارکتینگ و فروش آنلاین را ندارد. چون عمده است ولی من با این حرف مخالفم. در بستر دیجیتال فضایی ایجاد می‌شود که بتوان اعتمادسازی کرد. حتی اگر خرید عمده باشد. پس برای همه محصولات و اشکال، کاربرد دارد ولی اهمیت مساله با توجه به محصول هر مجموعه متفاوت است. مثلاً در شرکت سنی چون وارد صنعت لوازم بهداشتی ساختمانی شده است باید از ویدیو مارکتینگ و تصویرسازی بیشتر استفاده کنیم و نقش پررنگ تری برای ما دارد زیرا سلیقه مشتری در انتخاب تاثیر گذار خواهد بود.

بسپار- به نظر شما چند در صد این صنعت با این کارکردها آشنا هستند؟
معروفی: به نظر من همه صنایع وابسته به نیاز خود با این چالش روبرو شده‌اند و همه دنبال راه حل هستند و اگر کسی غافل مانده است وقتش است که فکری بکند. چون ابزاری است که به نسبت سایر ابزارها برای تبلیغات کم هزینه تر است.

بسپار- آیا مدیران به قدر کافی با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستند؟ چه راه هایی وجود دارد که بتوان افراد بیشتری را نسبت به این موضوع آشنا کرد؟
معروفی: آینده این بازاریابی آینده روشنی است و مطمئناً رقابت تنگاتنگی برای استفاده بهتر از این بستر صورت خواهد گرفت. برای بقا در این رقابت باید حتماً استراتژی های بازاریابی را در کنار بازاریابی سنتی حفظ کرد. برای آشنایی مدیران با این بستر بهتر است که به سوابق کسانی که از این بستر استفاده کرده‌اند نگاه کنند و نتیجه مثبت آن را مشاهده کنند. به نظر من بهتر است هر مجموعه یک فرد مشخص را برای این کار داشته باشد که با ابزارهای مختلف آشنا باشد. چون مبحثی است که نمی توان با یک سری اطلاعات کلی آن را پیش برد و هر روز در حال به روز رسانی است.
هر صنعت و کسب و کاری چه کوچک چه بزرگ باید از این ابزاری که در دست دارد استفاده کند. محدودیت بودجه ای وجود ندارد و کسب و کارهای کوچک هم می توانند از آن نتیجه بگیرند. همچنین ویژگی دیگر این است که حد و مرز های زمانی و مکانی را از بین برده است.

بسپار- مارکتینگ شما چگونه پیش می رود؟
معروفی: ابتدا بیاید دیجیتال مارکتینگ را به دو دسته بازاریابی دیجیتال و تبلیغات دیجیتال تفکیک کنیم. در شرکت سنی ما هر دوی این موارد را داریم. از طریق بازاریابی دیجیتال دیتاها جمع آوری می شوند و نیازها شناخته شده و رقبا تحلیل می شوند. محصول طبق نیاز شناسایی شده به بخش تولید اطلاع داده می‌شود و اگر ایراداتی باشد از طریق ارتباطاتی که با مشتریان داریم مشکلات رفع می شود. تبلیغات دیجیتال در جایی است که محصول تولید شده و ما اطلاعات محصول را به مشتریان می شناسانیم.

بسپار- به نظر شما نمایشگاه های فیزیکی کارکرد خود را از دست خواهند دارد؟
معروفی: امروز همه بازاریاب ها این اعتقاد را دارند که فضای دیجیتال مناسب ترین فضا برای تبلیغات است چون عده زیادی از مردم زمان زیادی را در این فضا صرف می کنند. البته نباید از بازاریابی سنتی غافل شد. مخصوصاً نمایشگاه ها مکان های ارزشمندی هستند چون افراد انتخاب کرده‌اند که برای آشنایی با آن محصول به نمایشگاه برود ولی من فکر می‌کنم بهتر است مدل نمایشگاه‌ها تغییر کند. یعنی جایی برای نمایش محصول نباشد بلکه جایی برای مذاکره باشد محلی برای اینکه اطلاعات درباره محصول داده شود و برای آشنایی با محصول وارد سایت و فضاهای الکترونیک مجموعه شوند.

بسپار- برای انتخاب مدیوم های معرفی محصول معمولا چه نکاتی را در نظر می گیرید؟
معروفی: برای تبلیغ محصول باید واقعیت‌ها را گفت چون مخاطب امروز، مخاطب هوشمندی است و تحقیق خواهد کرد. ما فضاهایی را ایجاد کرده‌ایم که تبادل نظر بین مشتریان صورت بگیرد. از ویدیو مارکتینگ استفاده کرده ایم و امکاناتی روی سایت قرار دادیم که بتوانند اطلاعات را با جزییات مشاهده کنند.

بسپار- و در پایان؟
معروفی: پیشنهاد من این است که بیشتر به فضای دیجیتال مارکتینگ بها بدهند و از این فضا غافل نشوند. چون هم در دسترس است و هم امکانات زیادی دارد.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۳۲ ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا