اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با فرزان فیاض، مدیر فروش مجتمع پلاستیک طبرستان: دیجیتال مارکتینگ تنها راه اندازی صفحه مجازی و سایت نیست!

بسپار/ایران پلیمر شرکت مجتمع پلاستیک طبرستان در سال 1375 تأسیس و فعالیت تولیدی خود را در سال 1377 در زمینی به مساحت 8500 متر مربع در شمال ایران و در شهر تاریخی و سرسبز ساری آغاز کرد. به دنبال گفت و گوهای موضوع این شماره در خصوص توجه به قابلیت های فضای دیجیتال از سوی صنعت پلیمر با فرزان فیاض، مدیر فروش مجتمع پلاستیک طبرستان گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

بسپار- دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست؟
فیاض: دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیت‌های بازاریابی می‌شود که از طریق بستری به نام اینترنت صورت می‌پذیرد. مشاغل از کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با مشتریان فعلی و احتمالی خود استفاده می‌کنند.

بسپار- فرق های اساسی مفاهیمی همچون دیجیتال مارکتینگ، برندینگ و هویت سازمانی چه هستند؟
فیاض: فرق این سه مفهوم را می توان به این صورت توضیح داد: برندینگ یک مفهوم کلی شامل تمام نقاط تماس یک کمپانی با مخاطبان خود هست که از مواردی مثل هویت سازمانی (برند بوک، پالت رنگی و …)، سند استراتژی تا تجربه و حس مشتریان گسترده و متنوع است. دیجیتال مارکتینگ را می توان یکی از ابزارهای پیاده سازی و تحقق آن دانست.

بسپار- هوشمندسازی فرآیندهای کسب و کار به چه کار می آیند؟
فیاض: بهبود فرایند های کسب و کار و افزایش اثر بخشی از اهداف اصلی هوشمند سازی فرایند های کسب و کار هستند.
1.هدف گذاری دقیق تر با توجه به بازار هدف، بازاریابی و فروش در هر پروژه، محصول و …
2.انتخاب ابزار مناسب
3.انتخاب محتوای منطبق و کاربردی
4.توانایی مانیتورینگ و بررسی دقیق بعد از اقدام جهت بهبود مستمر

بسپار- صنعت پلیمر و پلاستیک با مصداق چگونه می تواند از روند بازاریابی دیجیتال امروزی منتفع شود؟
فیاض: بازاریابی دیجیتال از بدو تولد تا امروز در حال تکامل و گسترش بوده و به گمانم هر کسب و کار با توجه به محصول یا خدمتی که عرضه می کند و استراتژی فروش و جامعه هدفی که انتخاب کرده از آن بهره مند خواهد شد، از این رو به طور خلاصه هر یک از عوامل زیر ارتباط مستقیمی با نفع سازمان در به کارگیری دیجیتال مارکتینگ دارند:
– ماهیت محصول: محصولات پر مصرف که مشتری به دفعات بیشتر با آن مواجه می شود و کانال های فروش آن نیز متنوع تر باشد
– استراتژی فروش: هر چقدر کانال فروش کوتاهتر و به نوعی شبکه های فروش به صورت مستقیم فعال باشند
– جامعه هدف: هر چقدر طیف گسترده تری از مشتریان شامل بازار هدف محصول ارائه شده باشد.
صنعت پلیمر و پلاستیک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بسپار- به نظر شما چند در صد این صنعت با این کارکردها آشنا هستند؟ این روند در صنعت پلیمر کندتر از سایر صنایع است یا تندتر؟ چرا؟
فیاض: میزان آشنایی فعالان این صنعت نه به دلیل اشتغال در این حوزه که به دلایل مشترک با تمام افراد حوزه های مختلف صنعت و جامعه متفاوت است که می توان به مواردی از قبیل نگاه توسعه محور، میل به بروزرسانی سازمان و استفاده از علوم روز بازاریابی و فروش در فرهنگ سازمان و سطوح مدیریتی اشاره کرد.
همچنین سرعت آشنایی و به کارگیری دیجیتال مارکتینگ هم بیشتر از اینکه به نوع فعالیت صنعت وابسته باشد به نوع کالا یا خدمت و جامعه هدف بستگی دارد، حتما در صنعت پلیمر هم واحد های مختلف با نظر به این موضوع به تعبیر شما تند یا کند رفتار خواهند کرد.

بسپار- آیا به نظر شما مدیران ارشد سازمان ها به قدر کافی با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستند؟ چه راه هایی وجود دارد که بتوان توجه افراد بیشتری را نسبت به این موضوع جلب کرد؟
فیاض: من فکر می کنم عمق آشنایی و پراکندگی آماری در ارتباط با دیجیتال مارکتینگ در مدیران این صنعت خیلی قابل توجه نیست.
برای اشنایی مدیران صنعت با این موضوع قطعا انجمن ملی پلیمر می تواند نقش پررنگ و به سزایی داشته باشد.
انجمن با رویه سازی (ارتباط موثر با صنعت و دانشگاه و برگزاری همایش های مرتبط) و انتخاب و معرفی زیرساخت های لازم و مرتبط دیجیتال مارکتینگ با صنعت پلیمر حتما می تواند در بهره وری واحد ها در هنگام استفاده از این ابزار کمک شایانی داشته باشد.

بسپار- به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ سازمان حس و برداشت شما از به کارگیری هوش مصنوعی در صنعت پلیمر چیست؟
فیاض: حتما باید اول بازه ی مد نظر خود را مشخص کنید، یک سال آینده، 10 سال یا صد سال آینده؟
با شیوع پاندمی ظرف یکی دو سال اخیر شاهد کاهش کارآمدی مناسبات واقعی (فیزیکی) در حوزه ی بازاریابی و فروش بوده ایم. به موازات این تغییر، بر اهمیت و نقش دیجیتال مارکتینگ افزوده شده است (در سال 2020 به واسطه ی شیوع پاندمی ارزش خدمات صادراتی 20% کاهش یافت در حالی که خدمات فناوری اطلاعات 8/1% کاهش یافت).
با گسترش و توسعه زیر ساخت های شبکه و شکل گیری فرهنگ سازمانی و مصرف با تاکید بر محورهای صداقت، کنترل و پیوستگی کیفیت محصول، به نظر می رسد از نقش و اهمیت این مناسبات کاسته می شود.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۳۲ ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا