اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با فربد فرج وندیان، مدیرعامل گروه مهندسی بازرگانی مانیتیس: آینده، عصر نخبه‌ها، ستاره‌ها و متخصصان است

بسپار/ایران پلیمر گروه مهندسی بازرگانی مانیتیس از سال 1394 با فعالیت شرکت های مانیتیس پارس در ایران، دی ولت در آلمان، سکمو کانادا و واست در امارات سعی بر توانمند سازی در زمینه تامین کالا در بخش تجهیزات نفتی، مواد اولیه شیمیایی داشته است و به گفته مدیرعامل آن می تواند نیاز صنایع مختلف و نهاد های مربوطه را فراهم آورد.
فربد فرج وندیان، مدیر این مجموعه با بسپار در مورد فعالیت های خود گفت و گو کرد که در ادامه می خوانید:

فرج وندیان: با توجه به شرایط استراتژیک و جغرافیایی منطقه ای ایران با هدف تهیه، تامین مواد اولیه شیمیایی، تجهیزات و نیازمندی صنایع مختلف داخلی و صادرات کالا های منحصربه فرد و با کیفیت ایرانی و ارتباط با بازار های جهانی در حال فعالیت هستیم. در مدت فعالیت خود توانسته ایم با بسیاری از شرکت ها و موسسات خصوصی و دولتی ارتباط تجاری مستمر و موثری برقرار کنیم و به دلیل تقاضای بسیاری از شرکت های طرف تجاری خود مبادرت به گسترش زمینه های فعالیت خود داشته ایم و علاوه بر واردات مواد اولیه شیمیایی در شرکت مانیتیس، صادرات مشتقات نفتی، تولید انواع چسب های سیلیکاتی، تولید و عرضه محصولات تخصصی مصرفی در صنایع نساجی، تولید تجهیزات تخصصی هیدرولیکی مورد نیاز در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در شرکت های زیر مجموعه را نیز دنبال کرده ایم.
در بخش مواد اولیه شیمیایی در حال حاضر نمایندگی انحصاری برندهای زایسل به عنوان یکی از بهترین محصولات سلولزی، برند نیپسون (پلی وینیل الکل)، برند داهوا (در بخش مونو آمونیم فسفات و پنتا اریتریتول) و همچنین نمایندگی دی ولت کمیکال (انواع حلالها از جمله ام پی جی، منومرها و …) و شرکت تاینوکس یکی از تولیدکنندگان بزرگ دی اکسید تیتانیوم را داریم و همیشه بر آن هستیم پیشنهاداتی را ارایه دهیم که انتخاب مشتریانمان باشد و این یکی از شعار های اصلی گروه مانیتیس علاوه بر کیفیت محصولات ارائه شده می باشد.

بسپار- در بحث صادرات فعالیت بیشتری دارید یا واردات؟ در کدام بازارهای شناخته شده سهم دارید؟
فرج وندیان: عمده فعالیت اصلی شرکت در بخش واردات هست که در بخش قبلی خدمتتات عرض کردم.
در بخش صادرات در حال حاضر برخی کالاهای خوارکی به مقصد آلمان و هلند و مشتقات نفتی به مقاصد افریقای جنوبی و هند را در برنامه داریم.

بسپار- چالش های بازرگانی در ایران چیست؟
فرج وندیان: در خصوص چالش های بازرگانی موجود در ایران یکی از مهمترین مسایل نرخ ارز و ارزش واحد پول ملی است. با توجه به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد پیش بینی می شود تقاضا برای ارز نیمایی بانک مرکزی بالا خواهد رفت و ممکن است با این شرایط عرضه نیمایی با مشکل مواجه شود و یا حداقل با مدت زمان انتظار تخصیص بالایی روبرو شود و مجدد شرایط را بغرنج تر خواهد کرد.
چه در بخش واردات و چه در بخش صادرات (با توجه به فروش ارز حاصل از صادرات در سمانه نیما) شرایط تغییرات روزانه و افزایش نرخ ارز شرایط را پر ریسک و در بلند مدت غیر قابل پیش بینی کرده است.

بسپار- فرصت های صادراتی ایران را در کجاها می دانید؟
فرج وندیان: یکی از فرصت های مهم ایران در منطقه و در میان همسایگان ایران است که می توان با متنوع کردن محصولات صادراتی سهم مهمی را در اختیار گرفت.
همچنین در بخش غذایی تنوع مواد اولیه مرغوب و بازاری وسیع، شاخص‌ترین ویژگی‌های صنعت غذا در ایران به شمار می رود. صنعتی که از دیرباز نه‌تنها ارزآوری مناسبی برای کشور داشته، بلکه در کنار نام ایرانی، فرهنگ غنی ایران را هم به نمایش می‌گذارد.
واقعیت آن است که صنعت غذا در ایران تنها صنعتی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران، اگر ایران به سازمان تجارت جهانی بپیوندد، آسیب جدی نخواهد دید؛ چراکه به گفته فعالان این صنعت، تولیدات بسیار غنی و با کیفیت و البته هنوز هم قابل رقابت هستند؛ اما به‌ شرط اینکه دولت هم، بسترهای لازم را فراهم کرده و در مذاکره با سایر کشورهای دنیا به‌خصوص همسایگان پرپتانسیل ایران، زمینه‌ساز صادرات با شرایط سهل و آسان‌تری برای صادرکنندگان شود. به‌خصوص اینکه، کالاهای ایرانی در کیفیت، گوی سبقت را از برخی اجناس پرطرفدار خارجی دیگر می‌ربایند.
در دنیای اقتصادی امروز فرصت‌های صادراتی بخش عمده‌ای از اقتصاد کشورها را تشکیل می‌دهد. امروز یکی از وظایف اصلی دیپلماسی و سیاست خارجی بین دولت‌ها تقویت تجارت اقتصادی، تشویق به ایجاد فرصت‌های صادراتی و مسائل مربوط به آن است. امروزه شرکت‌هایی که در ایران فرصت‌های صادراتی به وجود می‌آورند، در واقع بستر لازم برای توسعه‌ی دانش و تجربه‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند که می‌تواند امکان کشف فناوری‌های به‌روز، شیوه‌های بازاریابی و بینشی جدید را در مورد رقبای خارجی فراهم کند. اگرچه فرصت‌های صادراتی در ایران و سایر نقاط جهان بی‌شمار هستند.

بسپار- از نقطه نظر اقتصادی وضعیت فعلی و آینده کوتاه مدت کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ در حوزه بازرگانی چه پیشنهاداتی برای قانون گذاران دارید؟
فرج وندیان: در این خصوص وضعیت موجود در ایران همین موضوع کفایت دارد که روزانه بسیاری از موارد موجود در کشور از جمله مباحث سیاسی، تصمیمات اقتصادی، تغییرات نرخ ارز و .. منجر به افزایش ریسک در اقتصاد ایران و در قدم بعدی و مهم تر فرار سرمایه از کشور و نهایتا در بلند مدت کشور را دچار مشکلات مهمی در این بخش خواهد کرد. دولتمردان در قسمت های مختلف به جای حذف نقاط ضعف موجود در حال حذف افرادی هستند که نقاط ضعف را بیان می کنند.
از طرف دیگر، افزایش مکرر نرخ تورم، کاهش حاشیه سود و کاهش تولید در شرکت های تولید کننده که ناشی از مواردی که گفته شد می باشد، در نگاه کلی مجدد به تشدید ریسک و سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد خواهد انجامید.

بسپار- در تامین ارز واردات و رفع تعهد ارزی صادرات چه موانع احتمالی پیش روی شماست؟ چگونه آنها را مدیریت می کنید؟
فرج وندیان: در بخش تامین ارز همانگونه که قبل تر خدمتتان عرض کردم، عرضه از طریق سامانه نیما و مدت زمان انتظار آن و احتمالا کمتر شدن عرضه آن یکی از موانع مهم است.
در بخش صادرات نیز با توجه به اختلاف زیاد نسبت ارز نیما با بازار آزاد، فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما برای صادر کنندگان چالش قابل توجهی به نظر می رسد.

بسپار- فکر می کنید از نقطه نظر فناوری، آینده مواد شیمیایی به چه سمت و سویی است؟
فرج وندیان: با رشد علم و فناوری، به‌ویژه در حوزه علوم مهندسی، همه عرصه‌های زندگی بشر و شاخه‌های مختلف علوم دستخوش تغییر و تحول می‌شود. تاثیرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی چالش‌های هویتی در کنار مزایای غیرقابل انکار پیشرفت علوم از ویژگی‌های رشد علم و فناوری در جوامع انسانی است.
تغییرات پرشتاب فناوری که منجر به تغییر سبک زندگی انسان شده است و همچنین ضرورت هماهنگی و تطبیق خود با تغییرات جهانی به‌طوری که اگر این هماهنگی رخ ندهد کشور ما از قافله رشد و پیشرفت عقب می‌ماند.
البته ذکر این نکته ضروری است که تطابق با جهان به‌معنای شناخت آینده و استفاده ابزاری از علوم و فناوری‌های جدید برای بسترسازی رشد و پیشرفت کشور در دنیای متلاطم و پویای عصر حاضر و هموار کردن مسیر رشد و سعادت بشر است.
متاسفانه در شرایطی که بسیاری از کشور‌ها در حال بهره‌گیری از فناوری‌های موج چهارم در عرصه علم، درمان، صنعت، اقتصاد و در یک مفهوم کلی به دنبال افزایش چشمگیر بهره‌وری هستند، نگاهی به عملکرد‌های جاری در عرصه‌های اجرایی و مدیریت داخلی در ایران، از نوعی عقب‌ا‌فتادگی و تاخیر در حرکت از موج‌های دوم و سوم فناوری به‌سوی فناوری‌های نوین حکایت دارد. این امر باعث شده است که ما بسیاری از بازارهای صادراتی هدف را از دست بدهیم و از دستیابی به اهداف پربازده داخلی نیزبازبمانیم.
از آنجا که فرصت‌های کلان همگامی با تحولات و فناوری‌های نوین در کشور ما به بهای درجا زدن و استفاده از فناوری‌های از رده خارج، از دست رفته، وقت آن است که برای همراه بودن با روند پرشتاب پیشرفت‌های نوین جهان مدرن، رهیافت‌ها و دستاوردهای فناوری روزآمد را پیوسته شناسایی کنیم و برای فراگیری و بهره‌وری از آن بکوشیم؛ به این ترتیب، قادر خواهیم بود همگام با تغییر و تحولات ودستاوردهای فناورانه جهان، از امکانات پیش روی خود بهره ببریم.

بسپار- فناوری موج چهارم چیست؟

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 241 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه آذرماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا