اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با علی عباس زاده، مدیرعامل پایش سی وان پلیمر: در ایران نگاه به تکنولوژی، نگاه مقاومتی است

بسپار/ایران پلیمر شرکت پایش سیوان پلیمر با بیش از 10 سال سابقه در حوزه مواد اولیه و افزودنی های صنعت پلیمر، فعالیت رسمی خود را به تازگی آغاز و در تلاش است با تکیه بر دانش روز و علم نانو و از طریق توسعه فناوری های نوین با تولید انواع افزودنی های مـختلف، بازار خود را توسعه دهد.
علی عباس زاده مدیرعامل این مجموعه به خبرنگار بسپار گفت: مجموعه ما به صورت رسمی از سال 98 شروع به فعالیت کرده اما از سال 88 در زمینه تولید مستربچ های آنتی باکتریال فعال بودیم. تیم ما از دل دانشگاه بیرون آمد. من ارشد پلیمر میخواندم و با یکی از دوستانم که دکترای نانوتکنولوژی داشت همزمان در پروژههایی همکار شدیم که منجر به تولید مستربچ آنتی باکتریال با استفاده از مواد نانو اکسیدی و فلزی شد. ما محصول را از آزمایشگاه به پایلوت و از پایلوت به تولید صنعتی رساندیم و در حال حاضر مشتری های خوبی در این زمینه داریم. در سال حدوداً ۱۰۰ تن از این مستربچ عرضه میکنیم که مقدار بالایی برای یک افزودنی محسوب میشود. با توجه به اینکه پایه کار کاملاً علمی بود ما برای تولید این مستربچ از روش راکتوری استفاده می کنیم که این روش کاملا ابتکاری است، توانستیم دیسپرژن نانو را به ۱۰۰ درصد برسانیم که در اکسترودر کار بسیار سختی است. در این حالت مصرف ماده کمتر می شود و در نتیجه قیمت مناسب تر خواهد بود. صنعتگر هم طبیعتا ترغیب به استفاده خواهد شد. این محصول در لوازم خانگی مثل گسکت ماشین لباسشویی ها، یخچال ها، لایه داخلی مخازن آب و در صنعت نساجی بر روی پلی آمید و PET استفاده می شود.

بسپار- سهم شما در هر کدام از این بازارها چه قدر است؟
عباس زاده: به علت تکنولوژی به کار رفته در این محصول و قیمت تمام شده کمتر، ما بیشترین سهم بازار این محصول را در دست داریم و توانسته ایم بازار داخلی را در اختیار بگیریم. بخش آنتی باکتریال از صفر تا صد بومی است. بر روی سایر افزودنی ها هم چند سالی است که کار می کنیم.

عباس زاده در خصوص خطوط تولید مجموعه خود گفت: دستگاههای کامپاندر در ایران قابل تعمیر نیستند. شرکت های ایرانی سازنده ماشین هم عمدتا مونتاژ کننده هستند که ماشین های آنها با دستگاه های چینی هم قابل مقایسه نیست. ما از چین برای تولید افزودنی‌ها دستگاه وارد کردیم و تا چند وقت پیش مشکلی برای واردات نداشتیم اما الان به مشکل انتقال پول برخوردیم و بانک های چینی به دلیل تحریم های آمریکا پول ایرانی دریافت نمی کنند. این مشکل هزینه تولید را بالا می‌برد.
همچنین مدتی پیش قانونی تصویب شد که مالیات ترخیص را از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش داد و بعد برای کمک به صنعتگران این مالیات را به ۱۲ درصد کاهش دادند. این است که در حال حاضر واردات بسیار سخت شده است.

بسپار- با توجه به دانش بومی، آیا در بخش صادرات هم فعال هستید؟ آیا صادرات محصول شما اقتصادی است؟
عباس زاده: بله ما از چند سال قبل به این فکر افتاده بودیم تا اینکه سال گذشته که به نمایشگاه اوراسیاپلاست ترکیه رفتیم، متوجه شدیم مشابه محصول ما با کیفیت پایین تر با قیمت یورویی در بازار اروپا به فروش می‌رسد. بررسی کردیم و دیدیم می توانیم محصول مان را به بازارهای اروپایی ارایه دهیم و از امسال شروع به گرفتن تاییدیه های بین المللی کرده ایم و می خواهیم محصول خود را به اروپا نیز عرضه کنیم.

بسپار- فرصت های صنعت پلیمر کشور را در چه می دانید؟
عباس زاده: در زمینه فرصت ها، تحریم ها از لحاظی به کمک ما آمدند چون تا قبل از تحریم ها بسیاری از صنعتگران به شرکت‌های نوپایی که دارند کار علمی و تخصصی می کنند اعتماد نمی کردند ولی با شروع تحریم ها و در دسترس نبودن محصولات سابق به ما اعتماد کردند و ما توانستیم به بهترین وجه ممکن جواب اعتماد آنها را بدهیم. این اعتماد جهشی برای ما شد و در حال حاضر حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود ما همچنان جزو گزینه‌های صنعتگران هستیم. در زمینه چالش ها ما در تاییدیه ها بسیار مشکل داریم. مثلاً می خواستیم یک تاییدیه از سازمان غذا و دارو برای مخازن آب بگیریم که گرفتن این تاییدیه دو سال و نیم طول کشید! انواع و اقسام ایراداتی که اصلاً منطقی نبود به ما وارد شد و ما تقریبا ۲۰۰ نوع تست روی محصول انجام دادیم. به طور کلی در ایران نگاه به تکنولوژی، نگاه مقاومتی است. اما این حق مصرف کننده است که محصول را با تکنولوژی هایتک دریافت کند و من و امثال من علم و توانایی اش را داریم که این کار را در ایران انجام دهیم.

بسپار- فناوری های آینده در تولید مواد پلیمری و افزودنی ها به چه سمت و سویی است؟ و ایا همزمان در ایران هم مشتریان به دنبال اعمال این نوآوری های جدید هستند؟
عباس زاده: ما توانایی تولید را داریم ولی باید اعتماد به ما بیشتر شود تا بتوانیم موازی با دنیا پیش برویم. امروزه افزودنی پرکاربردی در دنیا هست که IR خورشید را رفلکت می کند تا قطعه پلاستیکی در مقابل خورشید خنک باقی بماند یا در صنعت نساجی در لباس های خودخنک شونده استفاده می شود اما به دلیل تحریم این افزودنی را به ما نمی دهند. اگر برای ما فرصت ایجاد شود، می‌توانیم تکنولوژی این محصول را همینجا توسعه بدهیم و تولید کنیم. باید فرصت به ما داده شود و اعتقاد به هزینه کردن برای تحقیق و توسعه وجود داشته باشد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 242 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا