اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با علی امراللهی، مدیر بازرگانی سام پلیمر بنیان: تا سال 1405 سهم بازار خود را به 20 درصد افزایش می دهیم

بسپار/ایران پلیمر سام پلیمر بنیان در سال 1396 تاسیس شده است. واحد تولیدی این مجموعه با مساحت 10000 متر مربع و زیربنای 6000 مترمربع با هدف تامین آمیزه های پلیمری پیشرفته به صنایع خودرو، لوازم خانگی و الکتریکی شروع به کار کرده است.
امراللهی، مدیر بازرگانی این شرکت به خبرنگار بسپار گفت: شرکت سام پلیمر برآمده از شرکت مشاوران هماهنگ یار است و ۶ سال است که تاسیس شده. توانسته ایم بخش قابل توجهی از بازار را در این مدت به خود تخصیص دهیم. در حال حاضر انواع کامپاندهای پلی آمید را که در شرکت هماهنگ یار واردات آنها را انجام می دادیم، به لطف خدا و تلاش همکاران به تولید رسانیده ایم.

همچنین انواع کامپاندهای PP را داریم و انواع کامپاندهای ویژه مثل کامپاندهای پلی اتیلن با درصدهای مختلف و انواع کامپاندهای ویژه مثل کامپاند های پلی استال و کامپاندهای مقاوم به ضربه پلی آمید ها. امسال به لطف خدا موفق به راه اندازی خط جدیدی شدیم در گروه تولید گریدهای TPE که در سختی های مختلف و گرید های مختلف در حجم بیشتری به زودی به بازار عرضه خواهد شد. سالانه ۲۰ هزار تن ظرفیت ما است که فاز سوم توسعه شرکت هم در حال راه اندازی است و ظرفیت تولید مجموعه را تا حدود ۳۰ هزار تن در سال بالا خواهد برد.

وی در خصوص چشم انداز صنعت مستربچ و کامپاند کشور می افزاید: حوزه کامپاند به خصوص در ایران می تواند صنعت پیشرویی باشد، چون در زمره صنایع پایین دستی پتروشیمی است و جای رشد زیادی دارد. اما واقعیت این است که این روزها ارزان سازی گریدهای مختلف ما را آزار می‌دهد و به جای اینکه ما به سمت گریدهای جدید و به روزتر برویم، متاسفانه بازار ما را به سمت گریدهای ارزان تر سوق می دهد و سرعت عملکرد ما را کاهش می‌دهد.
امراللهی در ادامه گفت و گو افزود: یکی از فرصت های صنعت کامپاند این است که برای ما در تمامی صنایع امکان ورود وجود دارد و می توانیم صنایعی را که تا به حال با کامپاند آشنایی نداشته اند، به فرآیند کاربرد این آمیزه ها وارد کنیم. هم برای آنها ارتقا و رشد مالی ایجاد می‌کند، چون کامپاندها به لحاظ صرفه اقتصادی ارزان‌تر هستند و هم صنعت کشور توسعه پیدا می کند.

چالش های ما بیشتر چالش‌های بین‌المللی و قیمت‌گذاری و سیاست گذاری داخلی است. ما با تنوع قیمت گذاری و حذف ارز ترجیحی مواجهیم که هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد و قدرت رقابت ما را کم می کند. چینی ها در چنین فضایی، عملاً می توانند به بازارهای ما نزدیک شوند. همچنین کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار سرمایه در گردش زیادی را در مجموعه های ما به خود اختصاص می دهد.

صنعت پلیمر خصوصا کامپاند در ایران نزدیک ترین بخش به پتروشیمی است ولی واقعیت این است که ما با پتروشیمی فاصله زیادی داریم. یعنی آنها ما را از خود نمی‌دانند و نگاه بالا به پایین دارند. بعضا ما را به عنوان رقیب می بینند! باید بپذیریم که صنعت پتروشیمی و پایین دستی آن در ایران، می‌تواند صنعت پرسودی باشد، چون مزیت نسبی در آن داریم و با دادن ارزش افزوده در زنجیره تکمیل می توانیم سهم بیشتری از بازار داخل و صادراتی را در اختیار بگیریم.
او در خصوص نامگذاری سال به نام دانش بنیان ها می گوید: دانش بنیان بودن یک اسم دارد و یک رسم. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل مزایای دانش بنیان بودن به دنبال اسم آن هستند، ولی رسم آن این است که محصولات جدیدی بر پایه یک دانش تولید شود. البته در صنف ما این اتفاق می‌افتد چون محصولاتی را تولید می‌کنیم که قبلاً وارداتی بودند.

از او پرسیدیم سهم بازار و طرح های توسعه ای آینده را در سام پلیمر چطور ترسیم می کنید؟ وی پاسخ داد: در حال حاضر با توجه به اینکه سازمان‌های ذی‌ربط اندازه بازار دقیقی را نتوانسته اند اندازه گیری کنند، آمار دقیقی وجود ندارد. به همین دلیل ما نمی دانیم دقیقاً کجای بازار هستیم. اما نگاه ما به این صورت است که سعی می کنیم ظرفیت تولید خود را سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش دهیم و محصولات جدیدی وارد بازار کنیم.
طرح توسعه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۵ ظرفیت تولیدمان به سالانه حداقل ۵۰ هزار تن با حداقل نیروی انسانی مجرب ۲۰۰ نفر رسیده باشد و حدود ۲۰ درصد از بازار کشور را داشته باشیم.

امسال به کشورهای حوزه های CIS، افغانستان و عراق صادرات داشتیم.
او همچنین در مورد حضور در نمایشگاه های استانی گفت: امسال سومین نمایشگاهی است که ما در آن حضور داشته ایم. نمایشگاه محلی برای دید و بازدید و کشف دوستان جدید در حوزه‌های تخصصی و بسیار ارزشمند است. همچنین نمایشگاه در میان مدت و بلند مدت موجب بیشتر دیده شدن و برندینگ و در نتیجه جذب مشتری می شود.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 238 ماهنامه بسپار که در نیمه مرداد ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا