اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با علیرضا اشرفی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره ورا پلیمر پیشرو: در فرآیند تایید دانش بنیانی، برخی ارزیاب ها دارای همان کسب و کار و به نوعی رقیب هستند!

بسپار/ایران پلیمر وراپلیمر پیشرو یا پلاس پلیمر به پشتوانه تیم متخصص، جوان و خلاق، استفاده از تجهیزات به‌روز و همچنین اتخاذ رویکرد علمی و نوآورانه در زمینه توسعه و تولید انواع کامپاندهای پیشرفته فعالیت می کند. علیرضا اشرفی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره این مجموعه می گوید:

اشرفی: شرکت ما با تکیه بر سالیان متمادی تحقیق و توسعه، به منظور ارتقای دانش فنی و کیفیت محصولات پلیمری آغاز به کار کرد. ارتقای خواص مکانیکی آمیزه‌های پلیمری، حذف جمع شدگی و اعوجاج، کاهش وزن محصول نهایی و ارتقای خواص، برخی از ویژگی های فناوری های پیشرفته و تجاری شده در پلاس پلیمر است. در راستای کاربردی کردن آخرین یافته‌های کارشناسان و پژوهشگران حوزه پلیمر، زمینه فعالیت پلاس پلیمر طیف گسترده‌ای از صنایع نظیر تولید‌کنندگان انواع قطعات پلاستیکی، صنعت تجهیزات و لوازم خانگی، صنعت خودرو، صنعت ساختمان و بسیاری از صنایع مرتبط با آمیزه‌ های پلیمری را در بر می گیرد.
استفاده از مواد اولیه با ارتقای تصاعدی خواص مکانیکی همراه با کاهش زمان تولید و سرد شدن محصولات، در کنار ارائه خدمات مهندسی و مشاوره‌ ای در انتخاب و به ‌کارگیری مواد اولیه مناسب، از بارزترین مزایای دستاوردها و خدمات پلاس پلیمر است که مجموعه های بزرگ و مادر تولید کننده های محصولات پلاستیکی را مجاب کرده برای ارتقای کیفیت محصولاتشان و دستیابی به ارزش افزوده بالاتر وارد فرآیند تامین مواد اولیه از پلاس پلیمر یا فرایند همکاری تحقیق و توسعه با ما شوند.

بسپار- شما تولیدکننده نانوکامپاند خاصی برای کاهش اثر هم رفتگی در محصولات تزریقی هستید … در این مورد بفرمایید و طیف محصولات تولیدی خود؟ آیا وارد بازار شده؟ اقبال نسبت به آن چگونه بوده؟
اشرفی: در صنایع مختلف برای تولید محصولات پلیمری، هزینه مواد خام بخش عمده ای از قیمت تمام شده قطعه نهایی (تا ۷۵درصد) را تشکیل داده و اهمیت هزینه تجهیزات، قالب، نیروی انسانی و… در تولید انبوه بسیار کمتر از هزینه مواد خام است.
همچنین یکی از مشکلات اصلی فرآیند تزریق پلاستیک،بحث اعوجاج و شیرنکیج محصولات پلیمری است که برای کاهش این عیب نیاز به اعمال فشار نگهداری و بنابراین افزایش زمان و هزینه تولید خواهد بود. این فناوری مزیت های قابل توجهی از جمله افزایش سرعت تولید تا ۲۰ درصد و صرفه جویی در زمان و هزینه را همراه با حذف 98 درصدی معایب فوق به همراه دارد و استفاده از این فناوری موجب کاهش میزان پلاستیک خام مصرف شده می شود. با استفاده از این فناوری به علت کاهش ویسکوزیته مواد و حذف شدن فشار نگهداری، فشار کمتری جهت تزریق مواد درون قالب لازم بوده و نیروی کلمپ مورد نیاز جهت بستن قالب نیز کاهش می یابد. بنابراین نسبت به قطعه توپر با همان حجم نیاز به دستگاه تزریق پلاستیک کوچکتر و در نتیجه ارزانتری خواهیم داشت که در صنایع پلیمری منجر به کاهش هزینه تولید می شود.
مزایا:
– کاهش فشار فرآیند تزریق پلاستیک
-افزایش قابل توجه (99درصدی) دقت ابعادی محصول-کاهش وزن محصول بسته به شرایط فرآیند تولید
– افزایش سرعت تولید
-کاهش یا حذف میزان انقباض و اعوجاج غیریکنواخت محصولات نهایی پلیمری
-کاهش میزان مصرف مواد پلیمری و دستیابی به قطعات سبک تر
– امکان تولید محصولات پلیمری بزرگتر با دستگاه های تزریق پلاستیک با قدرت کمتر
-کاهش هزینه های تجهیزاتی و عملیاتی
این فناوری سبز و فرمولاسیون آن باعث ایجاد یک فرآیند مطلوب در تولید محصولات پلیمری با کیفیت بالاتر و همچنین کاهش قابل توجه هزینه تولید در محصولات پلیمری خواهد شد.
لازم به ذکر است از سال 97 و با آغاز فعالیت پلاس پلیمر در اشل صنعتی، تا کنون بیش از 2000 تن از این محصول تولید و در اختیار تولید کنندگان بنام کشور در صنعت تزریق پلاستیک قرار گرفته است و یکی از اصلی ترین چالش های این تولیدکنندگان (شیرینکیج و وارپیج یا همان جمع شوندگی و اعوجاج) را برطرف کرده، همراه با سایر مزایایی که در بالا اشاره شده است.

بسپار- آیا چالشی برای تامین مواد اولیه دارید؟
اشرفی: کلیه مراحل طراحی، مهندسی،فرمولاسیون و تولید این محصول در مجموعه پلاس پلیمر و با کمک تجهیزات کامپاندینگ مهندسی انجام می شود. کلیه مواد اولیه داخلی است و اصلیترین جزء آن توسط واحد تحقیق و توسعه سنتز و تولید می شود.
** اصلیترین چالش تامین مواد اولیه پلیمری از پتروشیمی با اختصاص سهمیه برای مجموعه های دانش بنیان با قابلیت ایجاد ارزش افزوده بالاست! که متاسفانه تاکنون این اتفاق برای پلاس پلیمر محقق نشده است.

بسپار- فناوری روز دنیا در این حوزه چیست؟ ما چه قدر در ایران به آن نزدیک هستیم؟
اشرفی: از عمر صنعتی شدن این تکنولوژی در دنیا کمتر از یک دهه می گذرد و تنها کشورهای آمریکا و آلمان صاحب این تکنولوژی می باشند و مجموعه ما خوشبختانه به لطف مجموعه تحقیق و توسعه جوان و توانمند خویش، موفق به بومی سازی، تجاری سازی و تولید صنعتی این تکنولوژی و ارائه و خدمت به تولیدکنندگان محصولات نهایی فرآیند تزریق پلاستیک شده است.
** لازم بذکر است که درخواست های جدی برای انتقال این فناوری به کشورهای شرق آسیا از جمله چین وجود داشته و دارد که تاکنون کلیت پکیج پیشنهادی مورد تایید هیات مدیره قرارنگرفته است.

بسپار – شما شرکتی دانش بنیان هستید. روند دانش بنیان شدن چگونه طی شد؟ سختی ها و فرصت های این مسیر چه بود؟
اشرفی: خب بله، ما یک شرکت دانش بنیان هستیم. دوستان در معاونت علمی ما را جزو دسته دو تولیدی قرار دادند ولی ما به این موضوع معترض بودیم چون بعد از 5 سال کار علمی و تحقیقاتی و تولید محصولاتی که مشکلات صنعت را رفع کرده و توانسته بازار خوبی داشته باشد، حتما باید نوع 1 می شدیم. اما مثل اینکه حالا از بدشانسی ما را با آیین نامه های جدید ارزیابی کردند. هرچند حق ما بود که مثل شرکت هایی که در سال های قبل علی رغم نداشتن شرایط لازم نوع یک می شدند و چند سال از معافیت های مالیاتی و سایز مزایای دسته یک استفاده کردند، ما هم در دسته شرکت های نوع یک قرار می‌گرفتیم.
به هر ترتیب روند اخذ گواهی دانش بنیان مثل سایر ارگان هاست و بروکراسی خاص خود را دارد. امیدوارم این مسیر بروکراسی در کل سازمان ها و ادارات کشور به سمت بهره‌ورشدن اصلاح شود. اما به نظرم یک مساله مهم در ارزیابی ها است. آن هم در بخش کارگزار ها. بعضا مشاهده شده ارزیاب یک صنعت خود در آن صنعت دارای کسب و کار است و رقیب محسوب می شود! قصد ندارم بگویم که این موضوع مبتلابه همه است و ارزیابی سمت و سوی غیرمنصفانه پیدا می کند ولی به هر حال وجود دارد.

بسپار- فکر می کنید در سال جاری که تاکید رهبر انقلاب بر تولید دانش بنیان و کارآفرین بوده شاهد جهشی در وضعیت این شرکت ها خواهیم بود؟ آیا نشانه هایی مشاهده می کنید؟
پیشنهاد شما برای دولت در خصوص حمایت از دانش بنیان ها چیست؟
اشرفی: وقتی یک موضوعی در یک سال جزو موضوعات مهم و دغدغه کل کشور تلقی می شود، قطعا همه نگاه ها و توجه ها را به خود جلب می کند. این موضوع هم مستثنی نیست. چیزی که مهم است، کیفیت و عمق توجه به اقتصاد دانش بنیان و مساله شرکت های دانش بنیان است. معمولا در کشور ما معیار سنجش موفقیت یک موضوع کمی است، در حالیکه این کمیت نیست که یک جامعه را رشد و توسعه می دهد. بنابراین به نظرم برای این جهش، مسیر سخت و طولانی پیش رو داریم. جهش واقعی و موثر در این حوزه نیازمند پیگیری سه رکن مهم است: -قرار گرفتن در ارزش جهانی تولید و تجارت، جابجایی مطمئن نهاده های تولید و منابع مالی در زیست بوم تولید و تجارت و زیربنای نیروی انسانی.
اگر متولیان به این سه رکن توجه کنند و اقدامات کیفی و عمیق در حمایت از شرکت های دانش بنیان انجام بدهند قطعا جهش مطلوب و با سرعت مناسبی خواهیم داشت. در مورد نشانه ها خیلی زود است که بتوانیم صحبت کنیم. شاید نشانه های زیادی از مطرح شدن این موضوع در محافل و سطح گفتمانی ظاهری کشور دیده می شود ولی علامت های ملموس که بتواند موجب حرکت شده باشد را به این زودی نمی توان دید.
چند ایده و پیشنهاد مخصوصا در حوزه کسب و کار خود دارم ولی اگر موافق باشید به جای پیشنهاد از یک اصل در اقتصاد صحبت کنم و یک خواهش از دولت داشته باشم.
در اقتصاد یک قاعده ای داریم به نامه اصل بهینگی پارتو یا قانون 20/80. این قانون می گوید که اگر روی 20 درصد نکات و موضوعات مهم تمرکز بشود خواهیم توانست به 80 درصد نتیجه مورد انتظار دست پیدا کنیم. برای مثال اثبات شده که 80 درصد تصادفات نتیجه 20 درصد تخلفات رانندگی است! و مثال های دیگر زیادی هست که مخاطبین شما می توانند جستجو کنند و با این اصل آشنا شوند. در کل این اصل می خواهد به ما این را بگوید که به جای تمرکز و وقت گذاشتن برای همه موضوعات و یا همه اقدامات ممکن برای تحقق یک مورد مهم، اگر ما تمرکز، وقت و هزینه را روی 20 درصد مهم ترین اقداماتی که نتیجه اش برابر با 80 درصد خروجی مورد انتظار است، بگذاریم، به هدف خود خواهیم رسید.
در موضوع رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان و کلا شکوفایی اقتصاد دانش بنیان در کشور هم همین طور است. خواهشی که از دولت محترم می توانم داشته باشم این است که در برنامه ها و طرح هایی که برای اقتصاد دانش بنیان تدوین می کنند، طبق این اصل تمرکز داشته باشند. چند گلوگاه مهم را که رفع آنها می تواند بیشترین اثر را داشته باشد، انتخاب و اجرا کنند. جوری نباشد که دستگاه های متولی امر، حتی کارهای روزمره خود را به عنوان برنامه ارایه بدهند و تمام پول و وقت را صرف کارهایی بکنند که عملا نتیجه ای ندارد!

بسپار- آیا تحریم ها روی فعالیت شما اثر مثبت داشته یا منفی؟
دوران دنیاگیری کرونا چه طور؟
اشرفی: طبیعتا اقتصاد خرد و کسب و کارها در یک بستر کلان اقتصادی جریان دارند. وقتی کشور دچار تحریم های سخت اقتصادی می شود، فشاری که به اقتصاد کلان کشور می آید، اثراتش به بخش اقتصاد خرد و کسب و کارها نیز وارد خواهد شد. اما من اعتقاد دارم که تحریم ها مهم ترین موضوع نیست. تحریم ها می تواند نارسایی های داخلی و معیوب بودن ساختارهای کشور را تقویت کند و باعث شدت اثرات سوء بر اقتصاد شود. اگر اقتصاد ملی، مقاوم و تاب آور نباشد و ساختارهای داخلی ضعیف باشند، قطعا تحریم ها ضربات اقتصادی کمرشکنی دارند. می توانم بگویم فعالیت ما در حوزه پلیمر، حتما از این ضربات متاثر بوده است.
کرونا هم قطعا تاثیرات خود را بر فعالیت شرکت ما گذاشت، برای مثال به علت رکود در بازار و تجارت، شرکت ما هم بخشی از بازار خود را از دست داد.

 

بسپار- شما نقش دانش بنیان ها را در آینده صنعت پلیمر چگونه می بینید؟
وضعیت اقتصادی امسال چگونه خواهد بود؟ پیش بینی شما چیست؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره235 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰1 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا