اخبار

اختصاصی بسپار/گفت و گو با شهرام یزدی، کارشناس ارشد صنایع رنگ و رزین: موفقیت اقتصاد مقاومتی تنها در کاهش سطح سقوط است نه ایجاد رشد اقتصادی!

بسپار/ایران پلیمر شهرام یزدی، کارشناس شیمی کاربردی و اقتصاد بازرگانی، بنیانگزار شرکت عمران شیمی، اولین تولید کننده انواع رنگ و پوششهای آب پایه در ایران است. او مشاور در توسعه محصول، توسعه بازار و مشاور تحقیقات در صنایع رنگ و پوشش های آب پایه ساختمانی و صنعتی و مشاور و کارگزار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز هست. از سال 1370 تا 1376 مدیرفروش شرکت رزینفام بوده و از 1376 تا 1379 کارشناس فروش شرکت هوخست (کلارینت).
او در شرکت های مختلف صنایع رنگ و رزین کشور به امور تحقیقاتی و مشاوره ای و آموزشی مشغول بوده و کماکان به این فعالیت ها ادامه می دهد.
شهرام یزدی، علاوه بر فعالیت در صنعت رنگ کشور، در زمینه های مختلف از جمله مباحث اقتصادی، صنعت و توسعه، انرژی و تاریخ معاصر ایران صاحب نظر است.

بسپار- آقای یزدی به عنوان یکی از متخصصین رشته رنگ و رزین علاقه مند هستیم ارزیابی شما را از وضعیت دو دهه اخیر صنعت رنگ و رزین بدونیم. چه به لحاظ فناوری و چه به لحاظ اقتصادی. در واقع آیا ممکن هست تاریخچه صنعت رنگ را از بدو پیدایش تا امروز به دوره های مختلفی با ویژگی های خاص تقسیم کرد؟
یزدی: رنگ های ساختمانی آب پایه در اواخر سال 1340 وارد ایران شد و برای اولین بار به جای ظروف فلزی از ظروف پلاستیکی برای بسته بندی آن ها استفاده شده بود و فقط هم همین رنگ بود که در ظروف پلاستیکی بود و به رنگ پلاستیک معروف شد. هنوز هم این لغت باقی مانده است.
پیش از انقلاب چند شرکت خارجی در ایران فعال بودند از جمله که ساخت رنگ اکرولیک را شروع کردند اما از آنجا که رزین اصلی مورد مصرف در رنگ های اکرولیک را باید وارد می کردند، در ایران بعد از انقلاب و جنگ عملا تولید متوقف شد. واردات هم انجام نمی شد و همان اندک رنگ های آب پایه تولیدی بر پایه کوپلیمرهای وینیل استات بودند.
از سال 79 که عمران شیمی را شروع کردم، مقدار خیلی جزیی رنگ نما در 2-3 شرکت برپایه اکرولیک و کوپلیمر وینیل استات تولید می شد ولی تنوع رنگ های اکرولیک در ایران وجود نداشت. عمران شیمی انواع رنگ های داخل و خارج ساختمان را با سبد رنگی بسیار متنوع و همچنین پرایمر های بسیار متنوع از جمله پرایمر های اکرولیک، سیلیکونی، سیلیکاتی و … تولید کرد. پرایمر ها و پوشش های نانویی هم در آن زمان اصلا وجود نداشت.
ما مجموعا 76 محصول در 141 بسته بندی تولید روتین و سفارشی به بازار عرضه کردیم و تا سال 88 که به دلایل متعدد بنده مجبور شدم شرکت را تعطیل کنم، این محصولات در کشور معرفی شد. در معرفی عمیق تر محصولات شرکت هایی مثل پیکو، ریف، هاویلوکس (تحت لیسانس کاپارول) فعالیت های خیلی خوبی را داشتند و در واقع آمدن این چند شرکت باعث شد که باورپذیری رنگ های جدید در کشور بالا برود و بازیگران و زمینه و سهم ما بیشتر شد و افزایش پیدا کرد. در واقع در بازه هایی سهم ما از بازار به 30% رسید. بعدتر آنقدر زمین بازی بزرگ شده بود که ما با اینکه سهم بازارمان کم بود ولی باز هم قدر مطلق تولیدمان بالا رفته بود.
بعد از سال 85 یعنی بعد از آمدن کاپارول به آرامی تولید کنندگان دیگری هم وارد بازار شدند و تعداد تولید کنندگان بالا رفت.
متاسفانه اتفاقی که افتاد جز دو یا سه شرکت از جمله رنگ الوان، ایران، نیپون، اطلس رنگارنگ و … عملا اکثر شرکت ها وقتی که از رنگ پلاستیک و روغنی به سمت اکرولیک رفتند هرکدام چند محصول بیشتر تولید نکردند. یعنی از 76 محصول می توان گفت که اکثرشان را شرکت های دیگر تولید نکردند و علت اینکه ما آنقدر تنوع محصولات داشتیم این بود که ما به طور کامل سعی کردیم سبد رنگ و پوشش های ساختمانی اعم از آب بندها، درزگیر ها، ملات های سیمانی – دو جزئی-تک جزئی و… را هم تولید کنیم و رنگ های نما را هم از رنگ های داخل جدا کردیم. برای اولین بار در ایران جدول مقاومت نوری در پشت رنگ ها گذاشتیم، برای رنگ های داخل ساختمان که محدودیتی وجود نداشت ولی برای رنگ های نمای (بیرون) اعلام کردیم که عمر رنگ ها بین 1 تا 3 سال، 3 تا 5 سال و 5 سال به بالاست که ممکن است تا20 سال هم دوام بیاورند. براساس نوع پیگمنت ها و ساختاری که داشتند این طبقه بندی را انجام دادیم و به بازار عرضه کردیم.
متاسفانه بعد از اینکه عمران شیمی رفت دیگر هیچ شرکتی چنین کارهای تخصصی را انجام نداد. هنوز که هنوز است ما رنگ سازی را که بتواند همزمان پرایمر های اکرولیک و سیلیکونی، سیلیکاتی، نانو ذرات سیلیکایی، ملات، درزگیر، رنگ های نما و رنگ های داخل و … را با این طیف وسیع تولید کند، نداریم، به همین دلیل در این سال ها که من کار آموزش و مشاوره انجام می دهم همواره سعی کردم این سبد را با دانش روز ایجاد کنم.
یکی دیگر از مشکلاتی که وجود داشت این بود که بسیاری از شرکت هایی که بنده با آنها کار کردم و سبد خیلی خوبی از رنگ های الاستیک، رنگ های استخری، رنگ های ترافیکی داشتند، توزیع زیادی را در سراسر کشور نداشتند و رنگ های آنتی باکتریال که در این سالها ساخته شده اند و تعداد سازندگان آن هم زیاد شده است، همچنان به عنوان یک رنگ سفارشی تولید می شود و هنوز هم به عنوان یک رنگ عمومی عرضه نشده که بتوانند بر روی بسته بندی آن برای مثال انواع رنگ پلاستیک، رنگ روغنی، رنگ اکرولیک نما و داخل، انتی باکتریال با تمام خواص مناسب مقاومت های جوی، چرک پذیری پایین، لولینگ فوق العاده بالا را عنوان و درج کنند.
در طول سال های گذشته خیلی از شرکت ها عملکرد خوبی داشتند و محصولات جدیدی را ارائه دادند. اطلس رنگارنگ، یکی از شرکت هایی بود که پرایمینگ، آستری اکرولیک را ارائه داد و شرکت الوان هم تعدادی رنگ نانویی با کیفیت های خیلی خوب ارائه کرد. رنگ های ضدحریق نانویی، رنگ های ضد میدان مغناطیسی نانویی و رنگ های آنتی باکتریال هم ساخته شد. ادعاهایی هم درباره رنگ های ضد ویروس داده شد، اما تا امروز چیزی به عنوان رنگ های ضد ویروس را نداریم. من حیث المجموع تعداد بازیگران رنگ های ساختمانی بسیار زیاد است .
ولی اگر یک زمانی ما 5 شرکت بودیم که رنگ های اکرولیک را تولید می کردیم و یک سبد نسبتا مفصلی داشتیم، امروز بالای 50 شرکت در حال ساخت این رنگ ها هستند اما بیش از 40 تا از این شرکت ها 3 یا 4 محصول بیشتر ندارند! و عملا مصرف کننده قادر نیست که رنگ های مورد علاقه خود را با طیف رنگی و طیف کاربری وسیع و آنتی باکتریال و با کیفیتی که سال های سال به آن افتخار می کردیم دریافت کند. به همین دلیل من تصمیم گرفتم در چند پروژه ای که در حال حاضر در تهران و اصفهان همکاری می کنم این نقایص را برطرف کنم.
خبر خوبی که گفتم این است که تمام این رنگ هایی که ما در این پروژه تولید می کنیم با بالاترین استانداردهای کیفی رنگ عرضه می شود، مثل مقاومت جوی، شست و شو، لک پذیری، چسبندگی به سطوح مختلف، پرایمرهای متنوع، فام های متنوع مقاوم به نور خورشید و متنوع در داخل ساختمان. تمامی این رنگ ها هم انتی باکتریال هستند یعنی مصرف کننده نیازی به ذکر مورد انتی باکتریال برای رنگ مورد نظر را ندارد و قیمت رنگ ذکر شده هم با این گزینه بالا نرفته است. بلکه سعی کردیم برهمان پایه قیمت قدیم عمل کنیم. از لحاظ فنی از تمام رقبای خود بدون استثنا در زمینه تنوع و هم سبد رنگی و همچنین انتی باکتریال بهتر هستیم. برنامه های دیگری هم در زمینه آب گریز شدن و غبار گریز شدن رنگ ها و … داریم که انشاالله به مرور زمان اعلام خواهد شد.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  227 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه شهریور ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا