اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گفت و گو با سیدمهدی حسینی، کارشناس بازرگانی صنعتی پایا: تعداد واحدهای آمیزه ساز روز به روز بیشتر می شود

 بسپار/ایران پلیمر شرکت آریا توسعه ماندگار نگین در سال 1398 با کادری متشکل از دانش آموختگان دانشگاه های کشور تاسیس شد. این شرکت با برند آتمن (Atman) از شرکت های زیر مجموعه گروه صنعتی پایا است که با هدف تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع تولیدی کشور از قبیل صنایع پلاستیک، الاستومر(لاستیک)، کامپوزیت و … تاسیس شده و در جهت این هدف مواد اولیه ای که در پتروشیمی‌ها و صنایع کشور تولید نمی‌شود و همچنین مواد پلیمری و افزودنی‌های داخلی را به فروش می‌رساند.
از عمده فعالیت های این شرکت می‌توان به تامین موارد زیر اشاره کرد:

• انواع پلاستیک های مهندسی (مانند پلی آمید، پلی استال، پلیمرهای کلرینه، ای بی اس و …)
• الاستومرها(NBR,SBR,NR,EPDM,Viton,…)
• افزودنی های پلاستیک (اصلاح کننده های ضربه، پایدارکننده‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و الیاف شیشه و…)
• افزودنی‌های لاستیک‌ (عوامل پخت، شتابدهنده‌های پخت، آنتی اکسیدان‌ها و…)
• کامپوزیت‌ها (رزین‌ها، الیاف و…)

حسینی: مجموعه ما در گروه صنعتی پایا قرار دارد. شرکت مادر تولیدی ما، پایا بسپار آریا تولید کننده شیرآلات و اتصالات پلیمری در صنعت کشاورزی است، این مجموعه در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده و شروع به فعالیت کرده است. در سال ۱۳۹۸ مجموعه آریا توسعه تشکیل شد و به تازگی در حوزه کامپاندهای پی وی سی فعالیت خود را آغاز کرده ایم.
مجموعه ما در شهرک صنعتی بوعلی واقع در استان همدان است و دفتر مرکزی ما در تهران.

بسپار – تولید کامپاندهای PVC در دستور کار شماست. لطفا بفرمایید دقیقا چه کامپاندهایی با چه ویژگی ها و ظرفیت هایی تولید می کنید؟ برای چه صنایعی؟
حسینی: ما در زمینه تولید کامپاندهای پی وی سی سخت و نرم فعالیت داریم. در صنعت تولید کامپاند پی وی سی سخت با صنایع تولیدی لوله و اتصالات پی وی سی در ارتباط هستیم و در زمینه تولید کامپاند پی وی سی نرم با صنایع مصرف کننده این محصول از قبیل تولیدی های کابل و سیم، انواع شیلنگ، صنایع خودرویی، قطعات تزریقی و … .

بسپار – آیا کامپاندهایی دارید که پایه پلیمری آن تولید داخل نباشد؟ برای تامین آن دچار مشکل نبوده اید؟ در تامین پلیمرها از بازار داخل چه طور؟
حسینی: البته برخی از تولیدات گروه ما در شرکت دیگری در گروه به طور مثال به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اینکه بخش بازرگانی فعالی هم داریم، این بخش وارد کننده برخی موادی است که در داخل موجود نیست و با واردات در زمان های مختلف گروه تامین نیاز می کند.

بسپار_ در بحث افزودنی ها هم افرودنی های پلاستیک و هم لاستیک دارید. شامل چه چیزهایی ست؟ آیا در دوران تحریم ها موفق به بومی سازی افزودنی یا افزودنی هایی شده اید؟ به بازار عرضه شده؟
حسینی: ما به همراه بخش بازرگانی که در مجموعه ما فعالیت می‌کند تشکیل یک شرکت تولیدی بازرگانی دادیم که هم واردات مواد برای محصولات خود و هم برای مصرف سایر شرکت‌های تولیدی را در بر می گیرد.
در مورد افزودنی هایی که در صنعت پلاستیک استفاده می‌شود، افزودنی های افزایش مقاومت به ضربه و الیاف شیشه هستند. در صنعت لاستیک ما دو دسته محصول را داریم، آنتی اکسیدان ها که در کامپاند های لاستیک ها استفاده می شود و همین طور شتابدهنده‌های فرآیند پخت.
برای بحث بومی سازی محصولات باید اشاره کرد که ما در دوران تحریم ها با توجه به اینکه شرکت بازرگانی و شرکت تولیدی کامپاند ما نوپا هستند، اقداماتی انجام ندادیم اما در برنامه آینده خود این امر را در برنامه داریم که بخشی از موارد را بومی‌سازی کنیم.

بسپار – خطوط شما از کدام کمپانی ها هستند و با چه ظرفیتی؟
حسینی: خطوط کامپاندینگ ما از برندهای چینی تامین می شود (اکسترودر و متعلقات آن) یک خط تولید ما برای کامپاند هایی با تم رنگ سیاه است و دوخط دیگر تولیدی ما رنگ های سفید و روشن هستند. ظرفیت تولیدی ما در سال حدود پنج هزار تن است.

بسپار_ دوران کرونا روی کار شما چه تاثیری داشت؟ اصولا این صنعت پر رونق به نظر می رسد اینطور نیست؟ چگونه؟
حسینی: ما در شروع فعالیت مجموعه تولیدی بازرگانی مان با کرونا مواجه شدیم، طبیعتاً در ابتدای کار با مشکل روبه رو بودیم و چالش‌هایی را به همراه داشتیم اما با توجه به حمایت هایی که توسط مجموعه اصلی ما صورت گرفت، توانستیم این کار را پیش ببریم. طبیعتا تاثیرات منفی در شرکت ما اثرگذار بوده اما ما توانستیم با صنایع مختلفی که در زمینه تولید و مصرف کامپاندهای PVC وجود دارند، ارتباط بگیریم. یک سری از آنها در بخش محصولات بهداشتی فعال بودند که در آن زمان، حوزه فعالیت ما نبود اما در حال حاضر ما توانسته ایم به حالت پایداری در همه گروه ها و سبد تولیدات خود برسیم.
بله، در مورد بازار مصرف کامپاندها باید اشاره کرد که بازار گسترده‌ای دارد. بسیاری از شرکت‌ها کوچک هستند که با توجه به اینکه خطوط کامپاند و اکسترودر هزینه‌های بالایی دارد، ترجیح می‌دهند کامپاند و گرانول ها را به صورت آماده خریداری کنند، به خاطر همین موضوع مصرف کنندگان زیادی برای این صنعت وجود دارند و این بخش رونق خود را دارد.
بازار فروش آمیزه های PVC نسبت به سایر کامپاندهای مصرفی مثل PP و PE حتی با توجه به اینکه نیازمند افزودنی های متعدد با توجه به کاربرد آن است، در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

بسپار_ خطوط اکسترودر کامپاندینگ خطوط تولید پیوسته و البته انرژی بر هستند. ایا قطعی های برق خسارتی متوجه شما کرده است؟ راهکار شما چه بوده؟
حسینی: یک چالش جدید در مجموعه های تولیدی، قطعی برق بوده و با توجه به اینکه ظرفیت تولیدی ها و سفارش هایی که می گیریم در روز مشخص است، این موضوع باعث به تعویق افتادن برنامه شرکتها می شود و تاثیرات منفی بسیاری را برای مجموعه ما به همراه داشته است. با این حال ما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سعی کردیم این تاثیر را به حداقل برسانیم. واحد تولیدی ما در همدان است و با قطعی های بیشتری نسبت به تهران مواجه هستیم. با اعلام برنامه قطعی ها و پیش بینی های لازم تا جایی که تواسنتیم مضرات این وضعیت را کم کرده ایم.

بسپار_ آینده صنعت کامپاندینگ پلیمرها چیست؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 226 ماهنامه بسپار که در نیمه مرداد ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا