اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گوی ایران پلیمر با رضا هامونی، مدیرعامل شمس جاوید اروند: فشار را از گلوی تولید بردارید!

بسپار/ایران پلیمر شرکت شمس جاوید اروند، با به کارگیری فناوری روز دنیا و دارا بودن بیش از 11 خط تولید، ساخت کشورهای اروپایی و آزمایشگاه پیشرفته و نیروی انسانی متخصص، یکی از تولیدکنندگان آمیزه ها و محصولات پلیمری در کشور است.
گفت و گوی زیر با رضا هامونی، مدیر شرکت یاد شده در نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران انجام شده است.

هامونی: شرکت ما یک شرکت تولیدی است که در زمینه کامپاندهای پلی اتیلن، پلی اتیلن وکس و تولید بسته بندی (پالت های) پتروشیمی ها فعالیت می کند. شرکت جدیدی هم در تهران به نام پدیده پلاستیک پشتیبان در مجموعه راه اندازی شده که فعالیت آن کامپاندینگ و تولید قطعات EPS با دستگاه های فول اتوماتیک است که در ایران تعداد کمی از آنها وجود دارد.
در بحث کامپاندینگ سعی می کنیم آن چیزی که از ما درخواست میشود را با توجه به ماشین آلات موجود ارائه کنیم و می توانیم در حوزه آلیاژها، کامپاندهای مهندسی و کامپاندهای الیاف شیشه و پلی آمید الیاف شیشه تولیداتی انجام دهیم و حرفی برای گفتن در بازار داریم.
در حوزه بسته بندی، در حال حاضر پالت های پلاستیکی را تولید می کنیم و در حال ایجاد ظرفیت برای FFS و تولید بشکه هستیم.
در کارخانه تهران تعدادی ماشین آلات تزریق EPS را آوردهایم که سرعت عمل و کیفیت بالاتری نسبت به روشهای پرسی دارند و سبک ترند و قیمت تمام شده کمتری دارند. در بخش پلی اتیلن وکس هم برنامه تولید وکس پودری در سه ماه آینده را داریم.

بسپار- با توجه به ورود صنعت پلیمر دنیا به انقلاب چهارم صنعتی و الزامات روز دیگر، آینده فناوری را در حوزه فعالیت خود چگونه می بینید؟
هامونی: با توجه به روبرو شدن با پدیده گرم شدن زمین، عقلانی ترین روش این است که یک کالا را چند بار مصرف کنیم. هر کدام از ما که بتواند قدمی بردارد تا مقدارمصرف مواد پلیمری کمتر و در عین حال سودآوری بیشتر شود کار مثبتی انجام داده است. برای مثال در حوزه نایلون و نایلکس باید تغییر نگاه ایجاد شود.
در بحث ورود به فناوری از نظر من هر چه قدر ما در صنعت مان انرژی کمتری مصرف کنیم هایتک تر شده ایم و در جریان انقلاب صنعتی اخیر قرار گرفته ایم. با توجه به شرایط فعلی ما اگر بتوانیم از سلول های خورشیدی برای تولید برق استفاده کنیم، کمک شایانی به بالا دست خود کرده ایم. ما قطع به یقین باید هر پنج سال خطوط مان را تعویض کنیم تا در زمینه تکنولوژی قدم مثبت و موثری برداریم.

بسپار- چالش ها و فرصت های بازار ایران چیست؟
هامونی: چالش هایی که در بازار ایران وجود دارد بیشتر از جنس سیاست است و متاسفانه کشور ما انباشت شدیدی از مواردی را دارد که از حاکمیت سرچشمه می گیرد. به نظر من تنها چیزی که می تواند الان کشور را متلاشی کند، بخش درونی آن است و وجود نارضایتیها یک مساله مهم است.
مسئله دوم عدم سرمایهگذاری در صنایع بالادستی است که این چالش کشور را در دو سال آینده به لبه پرتگاه خواهد برد. هر دوی این موارد هم به حاکمیت مربوط است. چالش هایی که برای خود ما در صنعت وجود دارد این است که مثلا من ندیده ام هیچ کدام از دوستانمان در فکر توسعه درست باشند. هیچکس بررسی درستی در بازار هدف خود انجام نداده. ما باید در حوزه اطلاعات کار کنیم. ما جزیرهای کار میکنیم و باید روحیهی همگرایی را در خود تقویت کنیم.

بسپار- خود شما چه برنامه ها و طرح های توسعه ای در دست دارید؟
هامونی: همانطور که اشاره کردم، در بخش بسته بندی در حال ایجاد ظرفیت برای تولید کیسه های FFS و تولید بشکه هستیم که در حال نهایی شدن هستند. در حوزه کامپاندینگ ۵ ماشین وارد کردهایم و در حوزه پلی اتیلن نیز پلی اتیلن وکس پودری را به زودی تولید خواهیم کرد.

بسپار- در پایان؟
هامونی: حال هیچکس خوب نیست، نباید این قدر تولیدکنندگان را تحت فشار قرار دهند. فکر می کنم اگر پای شان را از گلوی تولیدکننده بردارند اوضاع و احوال حتما بهتر می شود.

 

متن کامل این مقاله را در شماره 241 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا