اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با دکتر مجتبی علیخانزاده، قائم مقام مدیر عامل الوان و عضو هیات مدیره شرکت رنگ و رزین الوان: دولت می توانست گروه مولد یک را مشمول سهمیه واکسن کند

بسپار/ ایران پلیمر شركت تعاوني رنگ و رزین الوان، يكي از برندهاي شناخته شده كشور در اين صنعت است كه به واسطه تنوع محصولات، نوآوري، ارزش آفريني و كارآيي و حضور فعال در بازار صاحب نام و اعتبار است. این مجموعه تلاش می کند در حوزه راهكارهاي زيست محيطي و ايده هاي سبز در کشور پیشرو باشد و تولیدات خود را با توجه به تكنولوژي هاي جديد منطبق با طبيعت، به روز رسانی کند. گفت و گوی بسپار با دکتر مجتبی علیخانزاده، عضو هیات مدیره شرکت رنگ و رزین الوان را در ادامه می خوانید.

بسپار- مجموعه رنگ و رزین الوان یکی از شناخته شده ترین برندها در کشور است. در حوزه های مختلف رنگ های ساختمانی، صنعتی و مهندسی نیز فعالیت دارد. بفرمایید در بخش صنایع پیشرو و نوآور صنعت رنگ کشور را دارای چه جایگاهی می دانید و برای الوان چه جایگاهی قایل هستید؟

علیخانزاده: من معتقدم برخی صنایع پتانسیل رشد و توسعه تولید در داخل کشور را دارند و برخی صنایع دیگر از جهات مختلف، شاخص یا زیر ساخت های اساسی برای توسعه را ندارند. حتی نباید بر روی تولید آنها تاکید داشت تا موجب اتلاف منابع و سرمایه ها نشود. در واقع بحث هزینه و فایده است. در مورد صنایع رنگ و پوشش های صنعتی، ایران پتانسیل آن را دارد که به یکی از مهمترین تولیدکنندگان تبدیل شود چرا که هم منابع انسانی متخصص دارد و هم صنایع بالادستی آن جزو صنایع اصلی محسوب می شود. لذا جا دارد به آن توجه بیشتر شود و دولت از آن حمایت نماید.

 

بسپار- حرکت الوان به سوی توسعه محصولات جدید معمولا از چه الگویی پیروی می کند؟ تازه های دنیا؟ نیاز بازار داخل؟ یا …؟

علیخانزاده: هر دو. یعنی هم به نیاز داخل توجه می کند و هم تازه های دنیا. اساسا معتقدم این دو مقوله حداقل در صنعت رنگ و پوشش های صنعتی و مهندسی جدا از هم نیستند. به طور مثال امروز در دنیا در تولید ساختمان و معماری به سبک سازی توجه جدی دارند و در این مسیر بسیاری از مصالح ساختمانی تغییر شکل داشته اند. نوآوری های بسیاری در این صنعت شکل گرفته که این نوآوری ها به ایران نیز راه یافته است. ما این نو آوری ها و همچنین نیاز بازار داخلی را رصد می کنیم و بر اساس آن سبد محصولات خود را تکمیل مینماییم. الوان در حال حاضر از شرکت هایی است که تولیدات مهمی در این زمینه دارد و این تولیدات موجب بی نیاز شدن کشور از واردات می شود. مثلا تولید محصول مگااستون که برای نصب سنگ های بزرگ در خارج و داخل بنا  مورد استفاده قرار می گیرد، یا محصول عایق رطوبتی الوان که جایگزین عایق های سنتی شده است. این نمونه ها در پروژه های بسیار عظیم ملی مورد استفاده قرار گرفته اند. رنگ های پلی اورتان مخصوص چوب الوان، رنگ های آنتی باکتریال، انواع محصولات مهندسی مانند محصولات مقاوم در برابر حریق، چسب های مهندسی، پوشش های PVC خمیر درز گیر پایه آّب، رنگ های آلکیدی صنعتی، پوشش های کف، رنگ های ترافیکی، پرایمرهای صنعتی، رنگ ضد ترک و بسیاری محصولات دیگر در چهارچوب تکمیل سبد و توسعه بازار الوان و نیاز روز تولید شده است.

بسپار- تیم تحقیق و توسعه شرکت چند نفر هستند؟ با چه مدارکی؟ و چه کسری از درآمدهای سالانه شرکت را به این بخش اختصاص می دهید؟

علیخانزاده: الوان دارای تیم تحقیقاتی مجرب و آزمایشگاه تخصصی ۱۷۰۲۵ و آزمایشگاه همکار اداره استاندارد است. حداقل تحصیلات متخصصان این بخش، کارشناسی و کارشناسی ارشد است و چندین همکار با مدرک دکتری در این بخش فعال هستند و مدیر واحد نیز دارای مدرک دکتری صنایع پلیمر است.

در زمینه تحقیقات و بهره گیری از دانش روز دنیا الوان با دارا بودن آزمایشگاه های مجهز و تیم متخصص تحقیقات موفقیت های بسیاری داشته است. موفقیت هایی که صرفا محدود به تحقیق نشدند و به تولید رسید. تولید محصولاتی مانند عایق های ضد حریق های الوان،  عایق رطوبتی پلیمر سمنت الوان، پوشش های مخصوص پی وی سی، رنگ آنتی باکتریال، خمیر درزو بسیاری تولیدات دیگر از جمله این موفقیت ها محسوب می شوند.

در زمینه صادرات نیز بهتر است برابر مستندات و ارزیابی های نهادهای مسوول صحبت کنم. ما طی سالیان متمادی به صورت مستمر به عنوان صادرکننده نمونه در سطوح مختلف ملی و استانی انتخاب شده ایم. این انتخاب با در نظر گرفتن میزان و رشد حجم صادرات انواع محصولات الوان انجام شده است.  همانطور که گفتم تا کنون الوان و تیم تحقیق و توسعه آن اقدامات مهمی داشته اند که به تولید نیز منجر شده است. این برنامه های توسعه محور همچنان ادامه دارد و محصولات جدیدی نیز در راه است که قطعا در زمان مقتضی جزئیات هر یک از آنها را اعلام می کنیم.

بسپار- روند آینده صنعت پوشش در کدام حوزه ها متمرکز است؟ آب پایه؟ پودری؟ پرجامد؟ یا …؟ و چرا؟ آیا در ایران هم همین پیش بینی و سرمایه گذری هست؟

علیخانزاده: البته باید در هر صنعت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد که چه رنگی آینده آن را تشکیل می دهد اما در صنعت ساختمان با توجه به مسایل زیست محیطی قطعا رنگ های آب پایه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در عین حال صنعت پوشش به سمت تامین نیازهای صنعت ساختمان و صنایع کشور که نیاز به پوشش دارند پیش میروند چرا که به خصوص در صنایع پوشش ها در واقع محافظ صنایع ملی محسوب می شوند.

در ایران نیز رنگ های آب پایه در بازار جای خود را باز کرده اند. نداشتن بوی بد و ذرات مضر و نداشتن مشکلات زیست محیطی و همچنین سهولت استفاده از این رنگ ها، در عین دوام و قابلیت شستشو از مهمترین دلایل گسترش مصرف رنگ های اکریلیک در خارج و داخل ساختمان است.

بسپار- آیا نگاه الوان به بازار داخلی است صرفا یا برای سایر بازارها هم برنامه دارید؟

علیخانزاده: گروه الوان به تامین نیاز داخلی و صادرات هر دو، نگاه می کند. به طور مثال برای تامین نیاز داخلی طی سالهای گذشته توانستیم تولیدات خاصی را که تامین آنها از طریق واردات صورت می‌پذیرفت و یا محصولاتی برای گسترش صنعت معماری و ساختمان انجام دهیم. محصولاتی مانند پلی اورتان مخصوص چوب، عایق های رطوبتی پلیمر سمنت، رنگ های ضد امواج و رنگ های ساختمانی با فورمولاسیون جدید و کیفیت عالی و تولید بسیاری محصولات دیگر ما را از واردات محصولات مشابه بی نیاز می کند.

این محصول توسط گروه الوان تولید شده. ما تنها تولیدکننده ای هستیم که دارنده گواهینامه فنی این محصول است و در بسیاری از پروژه های بزرگ از جمله مرقد امام، ایران مال، مشهدمال و اخیرا سالن همایش های بزرگ اصفهان اجرا شده است. بنابراین در حوزه نیاز داخلی علاوه بر تولید رنگ های آب پایه و رنگ های روغنی، در زمینه تولید محصولات مهندسی و محصولات خاص که از بخش واردات تامین می شدند، توانستیم موفقیت های بزرگی کسب کنیم.

در ارتباط با صادرات، همانطور که قبلتر اشاره کردم، آمار و ارقام مراکز رسمی قابل اشاره و استناد است که الوان چه اتفاقات و تغییراتی را موجب شده است. الوان سالهاست به عنوان صادرکننده در سطح ملی و یا در سطح استانی انتخاب شده و طبعا برنامه های بلند مدتی را در جهت توسعه تولیدات با توجه به نیاز بازارهای داخلی و خارجی در دستور کار دارد. در حوزه رنگ، گروه الوان یکی از صادرکننده های مطرح محسوب می شود و طبیعتاً در هر دو زمینه برنامه هایی دارد.

بسپار- در سالهای اخیر اعمال مجدد تحریم ها و محدودیت های ارزی بر کسب و کار شما چه تاثیراتی داشته است؟ چه در تامین منابع وارداتی و چه احتمالا گشایش بازارهای داخلی در غیاب واردات.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مصاحبه را در شماره ۲۲۷ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا