اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گفت و گو با دکتر علی جان نثاری، دبیر هشتمین کنگره بین المللی رنگ و پوشش: کنگره هشتم با شعار رنگ و زندگی برگزار می شود

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر هشتمین کنگره بین المللی رنگ و پوشش در تاریخ ۲۱ و ۲۲ مهرماه سال جاری با شعار “زندگی و رنگ”، توسط پژوهشگاه رنگ برگزار می شود.
این کنگره، با حضور برجسته ترین دانشمندان و ارزنده ترین متخصصان داخلی و خارجی در حوزه رنگ و پوشش، در قالب دو سمپوزیوم با عناوین: ۱) رنگ و رنگ دهنده ها و ۲) پوششهای سطح و خوردگی برگزار خواهد شد.
اطلاعات بیشتر را می توانید در سایتhttp://iccc2021.icrc.ac.ir ببینید.
گفت و گوی زیر با دکتر علی جان نثاری، عضو هیات علمی پژوهشگاه رنگ و دبیر کنگره هشتم انجام شده است که می خوانید.

بسپار- آقای دکتر هشتمین دوره کنگره بین المللی رنگ و پوشش امسال توسط پژوهشگاه رنگ در مهرماه برگزار می شود. در ابتدا در خصوص خاستگاه، اهداف و تاریخچه برگزاری دوره های قبلی بفرمائید.
جان نثاری: از ورود دانش فنی و فناوری اروپایی در حوزه رنگ و پوشش به ایران نزدیک به یک قرن می گذرد. در طی این صد سال، در کنار توسعه صنایع و واحدهای صنعتی مرتبط به رنگ و پوشش در کشور، قریب به چهل سال از ایجاد گرایش و تدریس واحد های درسی مهندسی رنگ و پوشش در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و بیست و چهار سال از تاسیس مرکز پژوهشی تخصصی در حوزه رنگ و پوشش از سوی وزارت علوم، فناوری و تحقیقات تحت عنوان پژوهشگاه رنگ می گذرد.
برگزاری کنگره های ملی و بین المللی در هر حوزه از دانش و فناوری برپایه یک نیاز واقعی برای ایجاد فرصت تعامل و تبادل نظر مابین افراد درگیر در آن حوزه صورت می پذیرد. با سابقه موجود برای علوم و فناوری رنگ و پوشش در کشور از شانزده سال پیش کنگره رنگ و پوشش با هدف ایجاد ارتباط بین پژوهشگران، صنعتگران و دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی و فراهم کردن محیطی برای آشنایی متقابل با دستاوردهای علمی و صنعتی به صورت دو سالانه با محوریت انجمن علمی رنگ در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مختلف در حال برگزاری است. هشتمین دوره این کنگره بین المللی امسال 21 و 22 مهر ماه در پژوهشگاه رنگ برگزار خواهد شد.

بسپار – این دوره از کنگره تحت تاثیر شرایط همه گیری ویروس کووید در ایران و دنیا به صورت مجازی برگزار می شود. به عنوان دبیر کنگره یاد شده گمان می کنید که این امر چه فرصت ها و البته چه چالش هایی را پیش روی شما خواهد گذاشت؟ میزان مشارکت خارجی در بخش سخنرانان و حاضرین در کنگره چگونه است؟
جان نثاری: طبق برنامه دو سالانه، برگزاری کنگره هشتم می بایست در سال 2020 میلادی صورت می پذیرفت که متاسفانه با شرایط مربوط به پاندمی کرونا و با امید به برطرف شدن این بیماری همگانی تاخیری در برگزاری کنگره به وجود آمد. متاسفانه تا بدین لحظه نیز شرایط برای برگزاری حضوری کنگره فراهم نشد و بر اساس تصمیم شورای سیاست گذاری کنگره هشتم به صورت مجازی و غیر حضوری برگذار خواهد شد.
اصولا یکی از اهداف برگزاری کنگره ها ایجاد برخوردهای رو در رو بین صاحب نظران و تشکیل مجمعی از افراد با اهداف گوناگون علمی، فنی، آموزشی و حتی تجاری می باشد که متاسفانه در حالت غیر حضوری این هدف کمرنگ می شود.
با توجه به این ضعف حاکم بر شرایط یک کنگره غیر حضوری، تیم برگزار کننده با بررسی نقاط ضعف و قوت دوره های گذشته کنگره رنگ و پوشش به دنبال الگویی جدید برای استفاده بهینه از شرایط غیر حضوری بودن است. بر همین اساس از آنجاییکه در طی دوره های قبل برگزار کننده های کنگره علیرغم تلاشی که انجام داده تا امکان دعوت و حضور تعداد سخنران غیر ایرانی و همچنین ایرانی خارج از کشور را به در حد استانداردهای جاری در کنفرانس ها و همایش های جهانی فراهم سازند ولی متاسفانه به دلایل سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور هیچگاه موفق نبوده اند. شرایط در برگزاری کنگره هشتم به صورت مجازی این فرصت را برای ما فراهم آورده تا با تلاش دبیر محترم علمی کنگره هشتم و همکاری تیم علمی همراه ایشان و مدیر بخش بین الملل کنگره تاکنون پنجاه درصد از سخنرانان کنگره از میان برجسته ترین محققان و دانشمند کشورهای مختلف در حوزه رنگ و پوشش تعیین و تلاش است این تعداد به بالای هفتاد درصد رسانده شود که در عمل این کنگره رنگ و پوشش برای نخستین بار با معیارهای بین المللی و در قواره یک کنگره جهانی برگزار خواهد شد.

بسپار – این کنگره دو روزه خواهد بود. بر چه موضوعاتی تمرکز خواهد داشت؟ آیا کارگاه های جانبی هم برگزار می شود. نمایشگاه هم خواهید داشت؟ هر کدام با چه ویژگی ها و مشخصاتی؟ علاقه مندان چگونه می توانند مشارکت کنند؟
جان نثاری: بله کنگره در طی دو روز در تاریخ 21 و 22 مهر ماه برگزار خواهد شد. برای نخستین بار، کنگره امسال با هدف نظم دهی و ایجاد تمرکز موضوعی در دو سمپوزیوم مجزا و به صورت همزمان با موضوعیت “رنگ و رنگ دهنده ها” برای سمپوزیوم A و “پوشش های سطح و خوردگی” برای سمپوزیوم B اجرا خواهد شد. هر یک از این دو سمپوزیوم شامل موضوعات تخصصی در حوزه گوناگون و مرتبط به موضوع اصلی می باشند.
همزمان با برگزاری کنگره هشتم به مدت دو روز کارگاه های جانبی نیز برگزار خواهد شد. این کارگاه ها به صورت برنامه های کوتاه مدت و با موضوعات تخصصی توسط گروهی از متخصصان سرشناس و زبده رنگ و پوشش از هر دو محیط آکادمیک و صنعتی خواهد بود. از آنجاییکه برگزاری این کارگاه ها هم به صورت مجازی است، امکان حضور افراد متقاضی از سراسر کشور در آنها ممکن بوده و برای افراد ثبت نام کرده (از طریق سایت کنگره به آدرس http://iccc2021.icrc.ac.ir/cnf/workshop ) و حاضر در هریک از موضوعات این کارگاه ها به صورت مجزا گواهی نامه رسمی صادر خواهد شد.
در زمینه برگزاری نمایشگاه، علیرغم وجود برنامه گسترده در ابتدای کار، به دلیل برگزاری غیر حضوری کنگره، مجبور به حذف آن شدیم. البته هم اکنون در حال بررسی هستیم تا در صورت فراهم بودن امکان فنی فضایی را در سایت کنگره جهت تشکیل نمایشگاهی مجازی برای شرکت های حامی طلایی و نقره ای کنگره اختصاص بدهیم.

بسپار – پژوهشگاه رنگ به عنوان برگزارکننده کنگره هشتم چه همکاری با سایر مراکز آموزشی و پژوهشی در ایران و جهان برای برگزاری بهتر این دوره خواهد داشت؟ با چه ساز و کارهایی؟
جان نثاری: در حال حاضر با توجه به حوزه تخصصی رنگ و پوشش، از حضور نمایندگان دو مرکز آموزشی و پژوهشی در شورای سیاست گذاری هشتمین کنگره بین المللی رنگ و پوشش بهره می بریم. این دو مرکز با توجه به سابقه قبلی و برخورداری از گروه های آموزشی و پژوهشی در زمینه رنگ و پوشش به ترتیب دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی هستند. در زمینه همکاری با مراکز آموزشی و پژوهشی در خارج از کشور علاوه بر دعوت برخی از اعضای هیات علمی این مراکز به عنوان سخنرانان کلیدی در کنگره، بعضا از مدیر گروه های پژوهشی یا رییس دانشکده های فعال در حوزه رنگ و پوشش نیز جهت ایراد سخنرانی بهره خواهیم برد.
نظیر آقای پرفسور میخایل ژلودکویچ رئیس انستیتو علوم سطح دانشگاه کیل آلمان به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های معتبر در اروپا با برخورداری از هفت برنده جایزه علمی نوبل و یا آقای پرفسور فلاویو دفلورین رئیس دانشگاه ترنتو ایتالیا با برخورداری از ششصد مدرس و محقق و شانزده هزار دانشجو مشغول به تحصیل به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های کشور ایتالیا.

بسپار – کنگره ها و همایش های اینچنینی معمولا کاملا علمی هستند و محتوای قابل استفاده برای صنعت و تولید کشور کمتر در آنها به چشم می خورد… آیا اصولا این تلقی را می پذیرید؟ آیا معتفدید باید همینگونه باشد و مقالات ارایه شده در مرزهای دانش جهانی باشند؟ یا نه؟ چگونه؟
جان نثاری: این مساله تا حدود زیادی در مورد حوزه رنگ و پوشش صدق نمی کند. از آنجاییکه این حوزه از دانش به شدت فنآور محور بوده و به عنوان یک شاخه چند رشته ای شناخته می شود، اصولا فاصله بین مرزهای دانش در این حیطه از علوم با ورود آن دانش به فناوری، خطوط تولید و بازار مصرف بسیار کم است. در واقع این امر یکی از برتری های علوم و فناوری رنگ و پوشش در مقایسه با بسیاری از علوم دیگر می باشد، متخصصین و محققین در این حوزه با در اختیار گرفتن گستره ای از دانش های بنیادی که در شاخه های دیگر از علوم نظیر شیمی آلی و غیر آلی، پلیمرها، مواد سرامیکی و معدنی، مواد نانو، کلوئیدها، فتواپتیک، مکانیک، الکتروشیمی، خوردگی، زیست شناسی و غیره به سرانجام رسیده به دنبال کوتاه ترین مسیر از شروع یک ایده به خلق یک پدیده هستند.
با ذکر این مقدمه لازم می دانم بر این مساله تاکید داشته باشم که عمده مقالات و اطلاعاتی که در کنگره هشتم ارائه و مبادله می شود دارای قابلیت ورود به آزمایشگاه های تحقیق و توسعه صنایع داخلی و تعیین کننده افق های نزدیک و در دسترس برای شناخت محصولات و فناوری های جاری و یا در حال بسط و گسترش در حوزه صنعت رنگ و پوشش در دنیا خواهد بود.
از طرف دیگر در گنگره امسال برای نخستین بار سخنرانی های صنعتی با مشارکت مستقیم شرکت هایی که در قالب حامی طلایی با کنگره همکاری می نمایند ارائه خواهد شد که این موضوع نیز از دغدغه های ذکر شده در سئوال تا حدود زیادی خواهد کاست.

بسپار – آیا هزینه های کنگره از طریق اسپانسرینگ واحدهای تولیدی و صنعتی تامین می شود یا بودجه تخصصی؟
جان نثاری: کلیه هزینه های کنگره بر اساس واریزی حامیان کنگره صورت می پذیرد. به همین منظور سه سطح حمایتی برای کنگره لحاظ شده است و تا به این لحظه نزدیک به دوازده شرکت تولید کننده رنگ و رزین با استقبال از کنگره هشتم در سه قالب حامی طلایی، نقره ای و برنزی واریزی مالی داشته اند. امید می رود با تلاش های دبیر اجرایی کنگره و همکاران ایشان در قسمت مدیریت امور حامیان مالی کنگره جذب و همکاری با حامیان بخش های خصوصی و دولتی گسترده تر شود.

بسپار- آقای دکتر در خصوص کمیته های علمی و کمیته برگزاری کنگره هم بفرمائید.
جان نثاری: بر اساس تجربه برگزاری هفت دوره گذشته کنگره، در هشتمین کنگره بین المللی رنگ و پوشش برنامه ریزی به گونه ای صورت پذیرفت که دو نفر از شاخص ترین همکاران به لحاظ مدیریتی و علمی در پژوهشگاه یعنی خانم دکتر پونه کاردر به عنوان دبیر اجرایی و آقای دکتر رمضان زاده به عنوان دبیر علمی دعوت به همکاری شوند. در بخش علمی دو زیر مجموعه سمپوزیوم رنگ و رنگ دهندها تحت مدیریت خانم دکتر حسین نژاد و سمپوزیوم پوشش های سطح و خوردگی زیر نظر آقای دکتر یاری فعالیت خود را انجام می دهند. در بخش اجرایی آقای دکتر مهدویان به عنوان مدیر بین الملل کنگره، آقای دکتر امینی به عنوان مدیر امور حامیان بخش خصوصی و همچنین مدیر کارگاه های آموزشی کنگره، آقای دکتر محمودی به عنوان مدیر بخش انفورماتیک کنگره و نهایتا آقای دکتر یاری تحت عنوان مدیر امور حامیان کنگره همکاری خود را با کنگره انجام می دهند. در بخش دبیرخانه کنگره سرکار خانم دکتر یوسفی نقش بسیار ویژه در رصد کردن برنامه ها و برقراری ارتباط و هماهنگی جهت پیشبرد اهداف تعریف شده در دو بخش علمی و اجرایی کنگره را بر عهد دارند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۵ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا