اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حمیدرضا محمدی، مدیر تولید واحد رزین صنایع رنگ و رزین آرکو: خودکفایی در تولید رزین زیر سایه تحریم ها

بسپار/ایران پلیمر این شرکت هم اکنون با تولید اولین بتونه سنگی استاندارد در ایران رقیبی جدی برای محصولات مشابه خارجی می باشد و با تولید پوششهای تعمیری خودرویی (انواع بتونه، رنگ، آستر، لاک، هاردنر و …) و رنگ های صنعتی، توانسته بازار داخلی کشور را تحت پوشش قرار دهد. آرکو با داشتن گواهینامه های استاندارد اروپایی از لحاظ کیفیت و کمیت، توانایی صادرات و رقابت با انواع محصولات اروپایی را دارد و توانسته عنوان صادر کننده نمونه را به خود اختصاص دهد. این شرکت امید دارد با تعامل هوشمندانه گام های استواری در مسیر بهتر شدن بردارد. گفت و گوی بسپار با حمید وفامهر، مدیر تولید واحد رزین های شرکت رنگ و رزین آرکو را در ادامه می خوانید.

محمدی: من سابقه 25 سال کار مستمر در ساخت نمونه رزین آزمایشگاهی و تولیدی در مجموعه رزین سازی آرکو را با طراحی کامل ماشین آلات رزین سازی و انبارهای نگهداری مواد جامد و مایع دارم. در سال 1390 در فاز اول واحد رزین سازی، تولید انواع پلی استرهای غیر اشباع دوجزیی جهت تولید انواع بتونه سنگی خودرو و … به ظرفیت روزانه 20 تن احداث شد.
به علت نیاز شرکت آرکو به دیگر رزین های رنگ سازی در سال 1393 راکتور تولید انواع رزین های اکرلیک به ظرفیت 10تن جهت تولید انواع اکرلیک پلی اورتان و رزین های الکید ترموپلاست و ترموست در سیستم حلالی احدات و در سال 1394 به بهره برداری رسید.
بعد از آن در فاز سوم، راکتور تولید انواع رزین های الکیدی با ظرفیت 25 تن به طور تخصصی جهت مصرف رنگ روغنی و آستری و بتونه خوری و رنگ های فوری به بهربرداری رسید. در واقع با اجرای این سه فاز تقریبا به خودکفایی از نظر رزین مصرفی رسیدیم.

بسپار – در بخش تولید رنگ های صنعتی و خودرویی تولیدکننده چه رنگ هایی هستید؟ آیا رنگ های خودرویی تعمیری تولید می کنید یا کارخانه ای؟
تولید رزین در مجموعه شما برای استفاده در مجموعه ست یا به بازار هم ارایه می کنید؟ ظرفیت ها و سهم بازار شما در تولید رنگ، رزین و سایر محصولات مثل بتونه ها، آسترها، هادرنرها و … چه قدر است؟
محمدی: در بخش تولید رنگ های صنعتی و خودرویی و تعمیراتی خودرو همون گونه که در بالا هم اشاره کردم، رزین های تولید شرکت آرکو به طور کامل انواع استرهای روغنی – فوری، سلولزی، اکرلیک تک جزیی و دو جزیی و انواع بتونه روغنی و فوری خودرویی، انواع بتونه سنگ پایه پلی استر غیر اشباع، آب سنباده و خشک سنباده و سنباده دستگاهی و همچنین انواع رنگ های پلی اورتان روغنی و تعمیری خودرو و کیلیر دوقلو پلی اورتان را در سبد محصولات خود دارا هستیم.
دیگر اینکه در تولید رنگهای صنعتی با توجه به سفارش مشتریان محترم و صنایع مرتبط نسبت به تولید و فروش آن اقدام انجام می گیرد.
بله فروش مستقیم رزین هم به شکل تخصصی نسبت به سفارش مشتریان محترم برای آنها انجام می شود.
خوب است اشاره کنم که در کلیه محصولات مخصوصا بتونه ها سهم تعیین کننده ایی در باز ایران و خاورمیانه و آفریقا داریم.

بسپار- آیا شرایط محدود کننده تحریم ها روی بومی سازی محصول یا محصولاتی به شما کمک کرده است؟
محمدی: حتما. این تحریم های ظالمانه استکبار باعث تولید رزین توسط خود کارخانه شده و همچنین تولید هاردنر بتونه سنگی با اینکه سختی های زیادی داشت، اما نهایتا توانستیم به خودکفایی برسیم.

بسپار- شما در بخش صادرات هم فعال هستید. این امر در سالهای اخیر با چه فرصت ها و چالش های احتمالی همراه بوده است؟
محمدی: همون گونه که در بالا اشاره شد ما 4سال مدام هست که عنوان صادر کننده برتر استانی را در کارنامه خود داریم. به علت صادرات به کلیه کشور های روس زبان و جدا شده از شوروی سابق، قطر، امارات، افریقای جنوبی، کشورهای شمالی افریقا، عراق، سوریه و … .

بسپار- آیا از فناوری های روز در تولیدات خود استفاده می کنید؟ چه فناوری هایی؟ و آینده در این صنعت به چه سمت و سوی نوآورانه ای خواهد بود؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 225 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا