اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حسین هاشمی، مدیرعامل داناکنترل: ورود سرمایه گذاران جدید در صنعت پلاستیک ایران کمتر شده است

بسپار/ایران پلیمر داناکنترل فعالیت مهندسی و بازرگانی خود را از سال 1378 با هدف ارائه خدمات فنی و اتوماسیون ماشین آلات صنعتی آغاز کرده است. فعالیت اصلی این شرکت در زمینه صنعت ماشین های تزریق پلاستیک و ادوات جانبی، ربات های کارتزین قطعه بردار و همچینین رباتهای IMLو BML، ساخت چیلرهای تراکمی هواخنک، منابع تغذیه سوئیچینگ و ژاکت های سیوینگ انرژی برای المنتهای ماشین های تزریق، بادی و اکسترودر است.
گفت و گوی زیر با حسین هاشمی، مدیرعامل شرکت داناکنترل انجام شده است.

بسپار- آقای هاشمی، به نظر شما شانس رقابت برای ساخت کدامیک از ماشین آلات و تجهیزات صنعت پلیمر در کشور وجود دارد؟
هاشمی: در مبحث ساخت ماشین آلات شانس رقابت برای تولیداتی وجود دارد که بیش از 80 درصد از مواد اولیه آن داخلی باشد.

بسپار- آیا محصولات مجموعه شما، به لحاظ قیمت در کشور قابل رقابت هستند؟ (چه چیزی خرید این تجهیزات را برای مشتری ایرانی اقتصادی می کند؟) خدمات فنی پس از فروش چگونه ارایه می شود؟
هاشمی: از آنحایی که هدف اصلی گروه ما ارائه محصولات کیفی می باشد در مقوله رقابت لازم به توضیح است که با توجه به اینکه طیف مشتریان محصولات ما همگی خود در حوزه فعالیت خویش از بهترین های صنعت ایران هستند، بنابراین مساله کیفیت را به قیمت ترجیح می دهند. چرا که شرکت هایی که تفکر زیربنایی مهندسی دارند برای تهیه ماشین الات خطوط تولید خود در مرحله نخست به طول عمر، استهلاک کم، ثبات کیفیت تولید، پشتیبانی و خدمات می اندیشند.
تصور کنید شرکت تولیدی برای راه اندازی یا تجهیز خط تولید خود مساله قیمت را به کیفیت ترجیح دهد … حاصل آن راندمان پایین و در نهایت عقب افتادن از دور رقابت با سایر رقبا در عرصه صنعت خود می شود، در حالی که سرمایه گذاری درست بر روی ماشین آلات خطوط تولید یکی از مهمترین نکات کلیدی در امر موفقیت یک مجموعه تولیدی است.
با انتخاب ماشین الات با کیفیت افزایش راندمان تولید، افزایش کیفیت محصول، کاهش ضایعات و همچنین کاهش توقفات به علت خرابی های پی در پی و درنتیجه بهروری حداکثری برای یک واحد تولیدی رقم خواهد خورد.
از مهمترین دلایل ما برای ارائه محصولات بسیار باکیفیت این است که مشتریان به کمترین میزان نیاز و وابستگی به خدمات فنی پس از فروش داشته باشند، ولی در هر صورت ما با داشتن مهندسین و تکنسین های دوره دیده، همواره در جهت پشتیبانی آماده خدمت رسانی هستیم.

بسپار- بر بحث انرژی این روزها در دنیا تاکید زیادی وجود دارد. آیا در ایران هم به آن توجه می شود؟ تجهیزات ارایه شده شما در این خصوص کدام ها هستند؟
هاشمی: رشد سريع مصرف انرژي در دهه های اخیر سبب شده است تا تولید و عرضه انرژي با مشکلات جدي مواجه شود. صرفه جويي انرژي منافع بي شماري را براي اقتصاد کشورها به همراه دارد و موجب اجتناب از برخي هزينه ها مي گردد.
از آنجایی که هزینه انرژی به خصوص برق در ایران نسبتا ارزانتر از حتی کشورهای همسایه است، به موضوع مدیریت در صرفه جویی مصرف انرژی توجه چندانی نمی شود.
در حال حاضر شرکت ما با تولید ژاکت های سیوینگ انرژی برای المنت های ماشین آلات صنعت پلیمر توانسته است در مصرف انرژی صرفه جویی قابل توجهی ایجاد کند. کاربرد اصلی این تجهیز، صرفه جویی در انرژی گرمایی می باشد که با عایق نمودن المنت های ماشین آلات و جلوگیری از هدر رفتن گرما حاصل می شود. این روش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن باند هیترها را کاهش می دهد و باعث کاهش مصرف برق می گردد. از طرفی استهلاک کنتاکتورها و اس اس آر های مربوط به المنت ها به شدت کاهش پیدا می کند.
با جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی المنت ها، از دمای سالن های تولید کاسته می شود که سبب کاهش مصرفی انرژی سرمایشی در فصول گرم سال خواهد شد.

بسپار- آیا خرید ماشین آلات به دلیل تحریم ها برای مشتریان ایرانی با دشواری خاصی همراه است؟
هاشمی: قطعا سایه تحریم ها صنعت ما را تحت تاثیر قرار داده است و در برخی موارد به شدت از تکنولوژی های روز در خصوص ماشین الات و حتی مواد اولیه پلیمری محروم کرده است.
شرکت ما سعی کرده با تولید محصولات داخلی تا حدودی به این مسائل کمک کند ولی نباید فراموش کنیم بیش از 80 درصد تجهیزات اصلی ماشین آلات و ادوات که ما و سایر همکاران ما در مراحل ساخت به آنها نیاز داریم باید از خارج از ایران تامین شود، به طور مثال برای تولید ماشین تزریق تجهیزاتی مانند: سیستم کنترل، سروو موتور، سروو درایو، شیرهای هیدرولیک و پنوماتیک، هیدروموتور، پمپ هیدرولیک، لینیرگایدها، پرشر سنسورهای الکترونیکی همگی وارداتی هستند.
همچنین برای تولید ربات ها سیستم کنترل، گیربکس، سروو موتور و سروو درایو هیچ کدام تولیدکننده داخلی ندارند و همگی وارداتی هستند، در خصوص تولید سایر تجهیزات و ماشین آلات پلیمر هم کم و بیش این مساله صدق می کند و مهمترین اجزای آنها وارداتی هستند.
بنابراین با توجه به شرایط تحریم و همچنین وضع قوانین هیجانی عجولانه، همواره ضربات مهلکی به پیکره صنعت وارد می شود که در نتیجه تولید کنندگان ماشین آلات همواره دست به گریبان این مشکلات هستند.

بسپار- آیا ماشین آلاتی که عرضه می کنید در مسیر پیوستن به نسل چهارم صنعت یا Industry 4.0 است؟ این مساله برای کاربران چه مزایایی دارد؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره239 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا