اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با بابک بشارتی راد، مدیر تولید و تامین شرکت پایش صنعت نوین: اعتماد و سرمایه کارفرما، لازمه بومی سازی است

بسپار/ایران پلیمر شرکت دانش بنیان پایش صنعت نوین در سال 1378 به عنوان یک مؤسسه مهندسی و پیمانکاری تخصصی فعالیت خود را در زمینه ارایه خدمات سیستم های حفاظت کاتدیک (شامل مهندسی، تهیه و نصب تجهیزات) به صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، آب، نیرو و دریایی آغاز کرد. این شركت در طول دوره فعاليت خود، با کسب تجربیات و توانمندی های لازم دامنه خدمات خود را به تدریج به تمامی جنبه های مدیریت و کنترل خوردگی گسترش داده است.

بسپار- به عنوان یک شرکت دانش بنیان در زمینه حفاظت کاتدی و کنترل خوردگی در طول فعالیت دقیقا چه پروژه های پیمانکاری در این حوزه داشتید و چه قدر به ایجاد دانش جلوگیری از خوردگی در کشور و در صنایع مادر نفت و گاز و پتروشیمی کمک کرده اید؟
بشارتی راد: شرکت پایش صنعت نوین از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را در زمینه ی حفاظت کاتدیک و خوردگی شروع کرده و بیش از ۱۰۰تا ۱۵۰ پروژه دریایی و خشکی و خطوط لوله و مخازن را داشته که در همه آنها موفق بوده ایم. از سال ۹۴ تولید را هم به سبد محصولات اضافه کردیم که انواع ترانسفورمر-رکتیفایر انواع جعبه های اتصال، دستگاه های پلاریزیشن سل مایع جامد و کل تجهیزات مربوط به سیستم کاتدیک را تولید می کنیم و البته مواردی مثل تامین کابل و لوله از شرکت های سازنده انجام می شود.
از ابتدا ما در وندر لیست جامع وزارت نفت بودیم و در آپدیت های جدید هم هستیم. هم با کارفرماهای اصلی یعنی شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت و شرکت‌های مشاوره‌ای و هم پیمانکاران دسته اول کار کرده ایم. پروژه های ما در جنوب کشور مثل فازهای مختلف عسلویه، ماهشهر و اهواز بوده، در تبریز و ایلام هم پروژه داشته‌ایم.
ما جزو اولین شرکت‌های بودیم که سال ۸۳ آندهای MMO را وارد عرصه کردیم. قبلاً آندهای چدنی کار می شد که معایبی داشتند از جمله اینکه وزن آنها سنگین بود و خروجی جریان آنها بعد از ۱۵ سال و یا کمتر، تغییر شکل می‌داد و کمتر می شد. همچنین ما جزو اولین شرکت هایی بودیم که جوینت ونچر انگلیسی داشتیم و در ابتدا شرکت های انگلیسی بودند که بحث خوردگی را اعمال کردند. اوایل، کارفرما ها خیلی به استفاده از مواد ضد خوردگی مایل نبودند و آن را هزینه اضافی می دانستند در صورتی که با هزینه کم از ضرر و زیان های زیادی جلوگیری می کند.

بسپار- محصولاتی هم برای کنترل خوردگی دارین دقیقا چه چیزهایی؟
بشارتی راد: بحث کنترل خوردگی و کاتدیک تقریباً نزدیک به هم است، چون به طور کل کاربرد کاتدیک این است که وقتی لوله را در خاک می گذاریم حتی اگر رنگ و پوشش هم به آن داده شود کاتدیک مکمل می شود. اما کنترل خوردگی برای این است که داخل لوله کوپن بگذارند و نرخ خوردگی را اندازه‌گیری کنند و با یک ممانعت کننده بتوانند آن را کنترل کنند. ما کنترلی که انجام می دهیم از طریق حفاظت کاتدیک بود که در واحد MMO (واحد فدا شونده) دسته بندی، به روی لوله اعمال و به زیر دریا می رود، برای پروژه های تاسیسات دریایی لوله های 32 اینچ اعمال می شود و ما جزو اولین شرکت هایی هستیم که همچین قالبی دارند که آنرا انجام بدهند.

بسپار- با توجه به فعالیت های شما در حوزه بازرسی بزرگترین چالش های خوردگی در کشور را چه مواردی می دانید؟ تولید رنگ های تخصصی؟ نحوه اعمال؟ استانداردهای ناکافی؟ نظارت نادرست یا …؟
بشارتی راد: مشکلی که هست این است که کارفرما ها در مخازن چون می خواهند پیشرفت کار بگیرند مخزن را کار می کنند، ما کف مخزن را آنودی اعمال می کنیم و کاتدیک می گذاریم بعد ترانس را هم می گذاریم اما برقی به آن سیستم نمی‌دهند و عملاً سیستم کار نمی کند.
چندین میلیارد برای همین خوردگی هزینه می‌شود. اوایل وقتی سیستم را تحویل می دهند این موارد رعایت شده ولی وقتی به بهره‌برداری می‌رسد شاید رسیدگی به آن صورت وجود نداشته باشد. در انتقال گاز چون از قدیم این سیستم بوده رسیدگی می‌کنند اما در بعضی از بهره‌برداری ها کمتر دیده می شود.

بسپار- نقش نامگذاری امسال به نام دانش بنیان را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تا امروز حمایت های خاصی در این مسیر داشته اید؟
بشارتی راد: ما شرکت دانش بنیان هستیم. می توانم بگویم در کشور وقت و هزینه ای برای تولید گذاشته نمی‌شود. البته وضعیت بهتر شده مثل اینکه گفته اند تا زمانی که نمونه مشابه داخلی هست، خارجی وارد نشود. خوب بوده، اما بعضی قطعات به غیر نمونه خارجی آن وجود ندارد. اگر اعتماد کارفرما بیشتر شود و بهای بیشتری بدهند، این قطعات را هم می توان بومی سازی کرد و اوضاع بهتر هم خواهد شد‌.
دستگاه پلاریزیشن سل محصول دانش بنیان ماست. در جایی که جریان کاتدیک دارد استفاده می شود خصوصاً در مخازن، در اطراف مخزن سیستم و جریانات با سیم و کابل به یکدیگر متصل هستند، دیدیم که نشتی جریان داریم. آمدیم دستگاه پلاریزیشن سل جامد گذاشتیم. یکی دیگر از کارهای ما در ترانسفورمر-رکتیفایر ها بود که خودمان در حال ساخت هستیم. بحث هوشمندسازی ترانس ها هست که در حال حاضر به وسیله پیامک کارفرما می تواند روشن و خاموش بودن و اندازه ولتاژ جریان را چک کند.

بسپار- بزرگترین چالش اقتصاد دانش بنیان را چه می دانید؟
بشارتی راد: عدم اعتماد کارفرماها به محصولات داخلی! مثلاً ما محصول دانش بنیان تولید کرده‌ایم که البته مهندسی معکوس است ولی به هر صورت تنها شرکتی در ایران هستیم که انجامش می دهیم. جعبه های جایگزین جعبه های فلزی است که در سایت ها استفاده می کنند، ولی بعد از ۲ _3 سال هنوز نتوانسته ایم آن را در میان کارفرمایان جا بیندازیم.

بسپار- آیا در حوزه صادرات دانش فنی تجربه ای داشته اید؟
بشارتی راد: در برنامه مان است که این کار را انجام دهیم اما هنوز در صادرات ورود پیدا نکرده‌ایم.

بسپار- و در پایان؟
بشارتی راد: امیدوارم در ایران به مساله خوردگی اهمیت بیشتری داده شود چون در دنیا مساله مهمی است و ترکیبی از چند رشته تخصصی است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره237 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار  که در پایان تیرماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا