اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با اشکان چمن خواه، رییس هیات مدیره شرکت جهان شیمی: به جای مهاجرت در مملکت خود کارآفرینی کنیم

بسپار/ایران پلیمر شرکت جهان شیمی بسپار در سال 1379 در شهرک بزرگ صنعتی شیراز با هدف تولید انواع رزین های صنعتی مرتبط با صنایع رنگ، چسب، مرکب و صنایع چوب در جهت تامین نیاز واحدهای تابعه در داخل و خارج از کشور احداث شد.
اشکان چمن خواه می گوید که این مجموعه را با مشارکت و همکاری دوستان خود که همگی در این حوزه تخصص دانشگاهی داشتند آغاز کرد. در ابتدا بسیار محدود و با محصولات کم ولی به یمن تخصص دوستان و کارآمدی واحد تحقیق و توسعه تا امروز توانسته بیش از ۸۰ محصول را تولید کند.

بسپار- سبد محصولات شما دربردارنده مواد اولیه و افزودنی های صنایع شیمیایی است. با توجه به حوزه انتشار این مجله بیشتر تمایل داریم در خصوص مواد و افزودنی های ارایه شده مجموعه شما به صنایع رنگ و رزین گفت و گو کنیم. در خصوص محصولات خود، مشخصات فنی، ظرفیت ها و بازارهای هدف برای خوانندگان بسپار بفرمایید.
چمن خواه: در ارتباط با محصولات شرکت با توجه به اینکه کشور ما مزیت نسبی در صنایع شیمیایی خصوصاً صنایع زیر دستی نفت و گاز و پتروشیمی دارد، ما انواع رزین های صنعتی که شامل رزین های آلکیدی شامل رزین های بلند روغن و متوسط روغن و کوتاه روغن می شود، رزین های آمینو که مشتمل بر رزین های ملامین و فرمالدئید هستند، انواع خشک کن ها، رزین های پلی استر اشباع و غیراشباع و در طرح توسعه جدیدمان که تحت عنوان شرکت آبنوس است، تولید فرمالین و چسب اوره فرمالدئید و رزین های آغشته سازی مربوط به صنایع چوب را تولید می کنیم.
صنایع هدف ما صنایع رنگسازی، چسب، مرکب سازی، تولید لوله های GRP و کشتی سازی چه در بازار داخل و چه در بازار صادراتی است.
همچنین شرکت ما علاوه بر محصولات عادی که تولید می کند در زمینه رزین های تخصصی فعالیت خوبی دارد. چون واحد تحقیق و توسعه بسیار خوبی در کارخانه مستقر است. مثل رزین های هگزا متوکسی ملامین فرمال دئید که قبلاً از خارج تهیه می‌شد و امروز در کشور به بهره برداری رسیده است. رزین های تخصصی مربوط به رنگهای شرکت‌های خودرویی خصوصاً رزین هایی که لازم است در رنگ های رویه استفاده شود و زرد گرایی کمتری داشته باشد، در این زمینه رزین های بی رنگ را تولید کرده ایم. در تولید رزین های ژل آلکید که در رنگ‌های آستری استفاده می‌شود و همچنین در خشک کن ها فعالیت قابل قبولی داشتیم و جای خشک کن هایی که فلزات سمی داشته‌اند را خشک کن های جدید گرفتند و به مرحله تولید رساندیم. چون محصولات ما مرتب به روز می‌شوند و بهبود کیفیت پیدا می کنند، ما در حال حاضر ۸۰ درصد از محصولاتمان را به خارج صادر می‌کنیم و در دو سال متوالی توانستیم صادرکننده نمونه استان فارس بشویم‌.

بسپار- خیلی علاقه مند هستیم بدانیم در مدت فعالیت شما آیا محصولاتی بوده که از وارداتی به تولید داخلی تبدیل شده باشد؟
چمن خواه: محصولاتی در صنایع چوب که از خارج تامین می شدند رزین های پلی یورتانی و دو جزئی هستند که هم اکنون آنها را تولید می کنیم و در صنایع چوب کشور مورد استفاده قرار می گیرد و وارداتش از خارج متوقف شده است.

بسپار- آینده فناوری های تولید رزین را به چه سمت و سویی پیش بینی می کنید؟ شما در این مسیر چه برنامه هایی دارید؟
چمن خواه: در مورد آینده صنعت رنگ و رزین باید گفت که شاید در مقایسه با سایر صنایع در این صنعت فاصله چندانی با صنایع روز دنیا نداریم. البته نیازمند کار زیاد است باید به سمت تولید محصولات دوستدار محیط زیست برویم. از جمله رنگ و رزین های آب پایه و پودری. چون اکثر پوشش های مورد استفاده در کشور ما حلالی هستند که بر اثر تبخیر آنها آسیب جدی به محیط زیست وارد می شود. همچنین محصولاتی هستند که ارزش افزوده فراوانی تولید می کنند مثل ادتیوها که باید این موارد را هم تولید کنیم تا وابستگی کمتری به کشورهای خارجی داشته باشیم. این محصولات علاوه بر اینکه باید دوستدار محیط زیست باشند باید به سمت مقاومت های بالا هم بروند مخصوصاً در زمینه رنگ ها و پوشش های ساختمانی و خودرویی. مقاومت های جوی بالایی باید داشته باشند که درخواست اکثر مشتریان ماست و از این طریق هم می توانیم فاصله مان را با صنایع روز دنیا کم کنیم.
در زمینه کارهای جدید و تولیدات جدید خصوصا رنگهای آب پایه با کمپانی‌های خارجی کار کردیم از جمله شرکت BASF، شرکت آلدر و سایر کمپانی‌ها که با آنها جلساتی داشتیم تا بتوانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم.

بسپار- آیا در خصوص تامین مواد اولیه تحت تاثیر تحریم ها یا کمبودهای ارزی قرار داشته اید؟ صنایع وابسته به شما چه کرده اند؟
چمن خواه: در زمینه تامین مواد اولیه کشور ما متاسفانه ضعف های بسیاری دارد. ۴۰ درصد از مواد اولیه را ما از پتروشیمی‌های داخل تهیه می کنیم بقیه را به صورت واردات انجام می دهیم. شرکت‌های پتروشیمی معمولاً محصولات خود را در بورس ارایه می‌دهند، به صورت یکنواخت ارائه نمی‌شود و مقطعی است و ما مجبور می‌شویم سرمایه در گردش زیادی را صرف خرید یک ماده کنیم. نوسان قیمتها هم معضل بزرگ دیگری است. در واردات، تحریم‌ها هم بسیار تاثیرگذار است و تولید بسیاری از محصولات را به دلیل عدم امکان تامین مواد اولیه متوقف کرده‌ایم. انشاءالله بتوانیم به تولید ثابت پایدار خصوصاً در زمینه مواد اولیه که بسیار حیاتی است برسیم.

بسپار- بزرگترین مساله اقتصاد تولید در ایران را چه می دانید؟ بزرگترین مساله صنعت رنگ و رزین را چه طور؟
چمن خواه: مشکلات زیادی وجود دارد که من به چند مورد از آنها اشاره می‌کنم. یک مورد عدم ثبات اقتصادی است که قیمت ها و هزینه ها مرتب در حال تغییر و افزایش است و ما مجبوریم مدام قیمت ها را تغییر دهیم که وجهه خوبی خصوصاً در بازارهای جهانی ندارد. مشکل تامین مواد اولیه وجود دارد و مشکل کمبود نقدینگی به دلیل تورم بالا. این مسایل مربوط به تمام واحدهای تولیدی کشور است.

بسپار- آیا در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت می کنید؟ کدام ها؟ و چه قدر آنها را در حوزه بازاریابی موثر می دانید؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره236 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا