اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با ابراهیم فرخ نژاد، مدیرعامل شرکت صنعتی و شیمیایی رنگین: سود عملیاتی 17.5 برابری شش ماهه چگونه محقق شد؟

بسپار/ایران پلیمر شرکت صنعتی و شیمیایی رنگین (سهامی عام) در سال 1344 تاسیس شده است. در بدو کار تحت لیسانس شرکت سیگماکوتینگ هلند بوده و هم اکنون با استفاده از نیروی انسانی متخصص، واحد تولید و آزمایشگاه های مجهز و مدرن به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کشور به لحاظ حجم تولید و فروش انواع رنگ های ساختمانی، صنعتی، پوری و … شناخته می شود.
در کیلومتر 10 جاده مخصوص کرج وارد یک کوچه اختصاصی می شویم که دیوارهای طرفین به نام و المان های رنگین منقوش است. بعد از عبور از درب نگهبانی سوله های کارخانه را می شود دید. ساختمان اداری در ابتدای این مسیر قرار دارد و ما در طبقه پنجم مردی را ملاقات می کنیم که برخلاف تصورمان مدیریت رنگین، اولین حضور او در صنعت رنگ کشور است. او اما اقتصاد می داند و البته مدیریت.

بسپار- شرکت رنگین نخستین تولیدکننده رنگ های پودری در کشور بوده است. در حال حاضر در این بخش چه ظرفیت و چه سهم بازاری دارد؟
فرخ نژاد: در حال حاضر شرکت رنگین توانسته بخشی از سهم از دست رفته خود را در بازار مجددا کسب کند. سود عملیاتی شرکت رنگین در شش ماه اخیر نسبت به شش ماه مشابه سال 1399، هفده و نیم برابر شده است. رنگین جزو شرکت های سهامی عام است و بازار سرمایه به این مطلب اقبال نشان داده. به این گونه بوده که در یک سال اخیر علیرغم افت 30 تا 40 درصدی بازار بورس، شرکت رنگین از بدو ورود اینجانب رشد را تجربه کرده چنانکه قیمت سهام 8100 تومانی امروز، 15200 تومان است. اگر افزایش سرمایه صد و سیزده درصدی را هم به آن اضافه کنیم به 35 هزارتومان خواهد رسید. این نشان دهنده این است که فعالین اقتصادی بازار نیز حرکت رنگین را درک کرده اند و ما امیدواریم رنگین خیلی زود سهم از دست رفته خود را در بازار رنگ کشور تماما به دست بیاورد.

بسپار- آقای فرخ نژاد با توجه به حضور نسبتا کوتاه مدت شما در عمر طولانی رنگین، این جهش را حاصل چه تصمیماتی می دانید؟
فرخ نژاد: این مهم حاصل موارد بسیاری است که چنانچه بخواهیم برخی از آنها را بیان کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-وجود همفکری و هم گرایی در هیات مدیره
2- استفاده بهینه از ظرفیت های خالی و امکانات شرکت
3- نیاز سنجی بازار و تولید محصول با توجه به سلیقه مشتری
4- توجه به کیفیت و ارتقای سطح کیفی تولیدات با تغییر و بازنگری در فرمولاسیون برخی از محصولات
5- خودکفایی و رفع نیاز در تولید برخی از مواد اولیه
6- بررسی و کارشناسی در جهت کاهش هزینه های اضافی
7- افزایش تولید و کاهش هزینه های سربار
8- ارائه محصولات جدید و تکمیل سبد محصولات
9- ثبت برند جدید (آتیه هادی رنگ)
10- ایجاد و انسجام و همگرایی میان پرسنل و تعریف هدف برای سازمان

بسپار – چه سرمایه گذاری هایی در سال های اخیر روی ارتقای فناوری در مجموعه رنگین انجام شده است؟ همچنین به نظر شما در راستای سخت گیرانه شدن قوانین زیست محیطی آینده پوشرنگ ها و پوشش ها به چه سمت و سویی خواهد بود؟
فرخ نژاد: با توجه به اینکه من خودم شخصا علاقه مند به محیط زیست هستم اولین کاری که شرکت رنگین در این رابطه انجام داده است ثبت برند جدیدی بوده به نام آتیه هادی رنگ. شعار این برند حافظ محیط زیست است و لوگوی آن هم سبز است.
ما اقدام به تولید در طیف گسترده ای از رنگ های آب پایه کرده ایم. رنگین قبلا فعالیت چندانی در تولید رنگ های بر پایه آب نداشت و بیشتر در زمینه رنگ های روغنی فعال بود. به لطف خدا بازار باز هم نسبت به عملکرد ما اقبال مساعد نشان داد و ما توانستیم در این حوزه تولید زیادی را داشته باشیم. هدف از ثبت برند آتیه این بوده که به امید خدا در آینده نزدیک بتواند حتی به کشورهای اروپایی صادرات داشته باشد.
ما در حال بررسی رنگ های مورد نیاز کشورهای مختلف هستیم و با توجه به آزمایشگاه مجهزی که در اختیار داریم، تمام این موارد در حال رصد و نمونه های جدید بنابر نیاز و سلیقه مشتریان در حال تولید است. شرکت رنگین در حال حاضر دارای 158 محصول است و در بدو ورود اینجانب به شرکت این عدد فقط 23 محصول بود. در حدود کم تر از ده ماه، حدود صد محصول در زمینه رنگ های تزیینی (ساختمانی) وارد بازار رنگ شده و به شدت فعال هستیم. در زمینه رنگ های روغنی در حال کار هستیم که آنها را به سمت رنگ های بدون سرب ببریم و در این بخش اولین تولیدات خود را هم انجام داده ایم. رنگ های نیمه مات آلکیدی با برند آتیه، بدون سرب هستند و دوستدار محیط زیست. تمامی محصولاتی که اشاره کردم، وارد بازار شده است و تا پانزدهم آبان سه محصول جدید دیگر هم روانه بازار می شود تا بسته تزیینی ما تکمیل شود. فکر نمی کنم در ایران شرکتی وجود داشته باشد که در تنوع محصولات تزیینی بتواند با رنگین رقابت کند.
در زمینه نانو هم به شدت فعالیت می کنیم و هم چنین با دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال کار مشترک تحقیقاتی هستیم که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد. توجه به تکنولوژی های نو جزو اولویت های ماست و امیدوارم شرکت رنگین بتواند در این زمینه پیشرو باشد.

بسپار- آیا فرمولاسیون در خود مجموعه انجام می شود؟ یعنی دانش فنی تولیدات بومی است؟
فرخ نژاد: بله، همه چیز در داخل خود مجموعه انجام می شود. رنگین این توانایی را داراست. البته من وقتی روی رنگین تاکید می کنم منظور اصلی من صرفا شرکت رنگین نیست، بلکه صنعت رنگ ایران به طور کلی است. ما صنعت رنگ قوی در کشور داریم.
با توجه به اینکه در کشورهای مختلف بازدیدهایی از نمایشگاه های تخصصی داشته ایم و با دوستان مختلف گفت و گو کرده ایم می دانم که برخورد مصرف کننده ها در کشورهای هدف صادراتی با رنگ ایران خوب است. یعنی رنگ ایران توانسته جایگاه خود را در کشورهای مختلف به دست بیاورد و خوشبختانه جزو معدود محصولاتی است که به نظر می رسد هنوز خراب نشده و یا به مشکل جدی نخورده است و در بازارهای خارجی با اقبال مواجه است. بنابراین استنباط ما این است که از لحاظ تکنولوژی شرکت های رنگی دارای تکنولوژی لازم هستند و می توانند فرمولاسیون های جدید را طراحی و تولید کنند و به مشکل خاصی هم برخورد نکنند.

بسپار- این صنعت را صنعت مبتنی بر ماشین آلات و فرایند می دانید یا مبتنی بر فرمولاسیون؟
فرخ نژاد: در حقیقت هیچ کدام از همدیگر جدا نیستند، شما برای تولید احتیاج به ابزار دارید و این ابزار در صنعت رنگ می تواند ماشین آلات باشد و یا می تواند دانش فنی باشد که توسط افراد به دست می آید و در فرمولاسیون منعکس می شود. بدون تردید جدا کردن هر کدام از این ها از هم، به صنعت رنگ ضربه وارد می کند.

بسپار- فکر می کنید از لحاظ تکنولوژی و دانش فنی ماشین آلات، متوسط صنعت رنگ ما در رقابت با کشورهای پیشرفته در کجا قرار دارند؟
فرخ نژاد: متاسفانه و با توجه به تحریم های چند سال اخیر قطعا شرکت های تولید کننده رنگ، مانند بقیه صنایع در فشار بوده اند و نتوانسته اند تکنولوژی های روز را وارد کنند. ما خودمان نیاز به دستگاه مشابهی داریم در آزمایشگاه پودری و خیلی برای تهیه این دستگاه به مشکل برخوردیم و تهیه آن برای ما خیلی سخت بود. استنباط من این است که شرکت های رنگی هم در این زمینه دچار مشکل شده اند اما با توجه به قدمتی که در صنعت رنگ وجود دارد مثل برخی از صنایع دیگر، خیلی مشکل محسوس و قابل رویتی نبود. بدون شک این تحریم ها هم از لحاظ دانش فنی هم از لحاظ ماشین آلات و دستگاه ها صنعت رنگ را در مضیقه قرار داده است، اما …

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 229 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در اواخر آبان ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا