اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گوی بسپار با آقای دبستانی مدیر شرکت بستا پلیمر ایرانیان در نمایشگاه بازیافت تهران: جمع آوری و تفکیک زباله مکانیزه نیست!

بسپار/ایران پلیمر   بسپار در گفت  و گویی در نمایشگاه بین المللی بازیافت با عملکرد شرکت بستا پلیمر ایرانیان همراه شد.

دبستانی:  شرکت ما در زمینه تولید و ارائه گرانول های بازیافتی فعالیت می‌کند و بخشی از فروش ما از تولیدات خودمان است و بخش عمده آن از تولیدات همکاران است که مازاد  ظرفیت های آن ها را هم در اختیار می‌گیریم و فروش محصولاتشان را انجام می‌دهیم.

پلیمرهای بازیافتی بحث جدیدی هستند عمده کار ما در شرکت کار تحقیقاتی است تا بتوانیم بازیافت را به سمت مهندسی شدن سوق بدهیم و توضیحات دقیق از آن ارائه کنیم چون مبنا در این علم و صنعت بیشتر آزمون و خطا است، می خواهیم با آزمون و خطا به فرمول های نهایی برسیم.

بسپار_ بحث اقتصاد چرخشی و بازیافت در ایران تا چه حد جدی ست؟ متولیان بازیافت کشور چه کسانی هستند؟

دبستانی: فعالین زیادی در این زمینه کار می‌کنند اما موضوع این است که این بحث به طور جدی بررسی نشده و به صورت یک صنف در نیامده و نظارت دقیقی روی آن نیست و باعث شده تا بیشتر به صورت کارگاه‌های زیرزمینی فعال باشند و کیفیت محصولات بالا نباشد و گرانول هایی که تولید می شوند عمدتا تا تست نشوند معلوم نمی‌شود که مناسب چه محصولی هستند. در واقع فعالیت صورت گرفته اما برنامه ریزی شده و هدفمند نیست. بازیافت کشور عمدتاً مربوط به کسانی می‌شود که جمع آوری و تفکیک پسماند ها را انجام می‌دهند که به شهرداری‌ها و کسانی که به صورت خصوصی در این زمینه فعالیت می‌کنند بر می گردد.

 

بسپار_ بحث تفکیک و جمع آوری زباله های پلاستیکی از مبدا چه چالش هایی دارد؟

دبستانی: یکی از چالش‌ها این است که کارها دقیقا و تماما به صورت مکانیزه انجام نمی‌شود و تفکیک از مبدا صورت نمی گیرد که باعث می شود دسترسی در حجم بالا به ضایعات وجود نداشته باشد.  دستگاه‌های تفکیک مکانیزه کم است و بیشتر به صورت سنتی انجام می‌شود. حمل و نقل هم در سطح خوبی انجام نمی‌شود و ماشین‌ آلات جمع آوری زباله به صورتی نیستند که بتوانند پسماندهای بهتری برای بازیافت ارائه دهند.

 

بسپار_ راه حل عدم دور ریز و رهاسازی پلاستیک ها در محیط زیست چیست؟

دبستانی: فرهنگ سازی یکی از مهمترین راه حل هاست به علاوه تعبیه کردن مکان هایی برای دسترسی آسان شهروندان برای تفکیک زباله مفید است چون بعضا اصلا شهروندان مکانی پیدا نمی‌ کنند و زباله هایشان را رها می‌کنند که معضلات زیست محیطی جدی برای افراد، طبیعت و جامعه ایجاد می ‌کند.

فکر می‌کنم کار بازیافت نیاز به تبلیغات و فرهنگ سازی بیشتر دارد زیرا صنعت جدیدی است که به حفظ منابع انرژی و حفظ محیط زیست و اشتغال‌زایی کمک می کند. همچنین می‌تواند قیمت‌های تمام شده را کاهش دهد و کیفیت محصولات را بالا ببرد در زمینه صادرات هم می‌تواند برای کشور ارزآوری کند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا