اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گزارشی از صنعت رنگ و پوشش ایران/ بازار رنگ و پوشش ایران با برآورد 560 میلیون دلاری در مشت تولیدکنندگان داخلی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر این مقاله برگرفته از مطلب چاپ شده در ماه آوریل سال 2021 در مجله “دنیای رنگ” امریکا است.

ایران با بیش از 84 میلیون نفر جمعیت، افزایش استانداردهای زندگی و متوسط رشد اقتصادی در چند سال اخیر، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان رنگ و پوشش در منطقه مطرح شده است.
اگرچه رشد این بخش به دلیل تحریم‌های اقتصادی که در پی موضوع هسته‌ای بر این کشور تحمیل شده، خدشه‌دار شده است.
بررسی اجمالی
ایران هجدهمین کشور بزرگ جهان از نظر گستردگی جغرافیایی با مساحتی بالغ بر یک میلیون و 648 هزار و 195 کیلومتر مربع است.
این کشور به دلیل موقعیتش در خاورمیانه و اوراسیا مرکزی از اهمیت ژئوپلیتیک خاصی برخوردار است. ایران به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی در جهان و چهارمین ذخایر بزرگ نفت اثبات شده، یکی از فعال ترین بازارها برای تولیدکنندگان رنگ و پوشش است.
ذخایر عظیم نفت، رقابت زیادی بین تولیدکنندگان رنگ و پوشش ایرانی از نظر هزینه تولید ایجاد کرده، زیرا مواد اولیه با هزینه های مناسب در کشور فراوان است.
بازار رنگ و پوشش ایران با برآورد حدود 560 میلیون دلار (در پایان سال مالی گذشته ایران در مارس 2020) در تسلط تولیدکنندگان داخلی است.
سهم رنگ های ساختمانی ارزش 58 درصد از کل سهم بازار کل صنعت رنگ و پوشش را به خود اختصاص می دهد.
پوشش های محافظتی با ارزشی بالغ بر 90 میلیون دلار، نزدیک به 16 درصد از کل بازار رنگ و پوشش ایران را به خود اختصاص داده است.
زیرساخت های عظیم نفت و گاز در این کشور، مشتری ثابت برای تقاضای پوشش های محافظتی هستند. در چند سال اخیر، بخش پتروشیمی نیز متقاضی پوشش های محافظتی بوده است. از این رو، رشد چشم گیری در این قسمت مشاهده می شود.
پوشش های پودری، با درآمد کل 41 میلیون دلار، نزدیک به 7 درصد از صنعت رنگ و پوشش ایران را به خود اختصاص داده است.
پوشش های دریایی با سهم 6 درصدی از بازار، دارای رشد ثابتی در سال های اخیر بوده اند.
بر اساس اطلاعات کلی از انحادیه تولیدکنندگان رنگ و رزین ایران، در حال حاضر، بالغ بر 350 واحد تولیدی رنگ با ظرفیت تولید 900000 تن انواع رنگ های صنعتی و تزئینی وجود دارند.
علاوه براین، چندین تولیدکننده به صورت غیر رسمی در این حوزه فعالیت دارند. موفقیت تولیدکنندگان خارجی در بازار رنگ و پوشش ایران، محدود بوده است.
تحریم های اقتصادی نقش اصلی را در اختلال در فعالیت تولیدکنندگان خارجی در کشور ایران را داشته است.
جوتون و کانسای دو تولیدکننده عمده و سرمایه گذار در ایران بودند اما به دلیل تحریم های اقتصادی مجبور به کاهش تولید شدند.
پوشش های ساختمانی
پوشش های ساختمانی و زیرمجموعه آن، در 3 سال اخیر، رشد بسیار ضعیفی را تجربه کرده اند. تحریم های اقتصادی تاثیر بسزایی بر روی بخش ساخت وساز در کشور داشته است. بیش تر تقاضا در این بخش به منظور انجام تعمیرات و رنگ آمیزی مجدد بوده است. برخی از برنامه های بلندپروازانه دولت مانند مسکن مهر و امثال آن، سال های زیادی است که در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند.

پوشش های خودرویی
رنگ ها و پوشش های خودرویی یکی از مهم ترین زیرمجموعه های صنعت رنگ و پوشش ایران هستند. در چند سال اخیر، بخش پوشش های خودرویی سرعت رشد ثابتی را به دلیل رشد ثابت تولید خودرو در کشور داشته است. ایران بزرگ ترین تولیدکننده خودرو در خاورمیانه است. با وجود جمعیت کم، ایران ظرفیت تولید 3/1 میلیون خودرو در سال را دارد. 3 خودروساز اصلی ایران به نام های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، تعداد 817069 وسیله نقلیه را در 11 ماه اولیه سال تقویم ایرانی، تولید کرده اند. تولید کنندگان عمده رنگ و پوشش

 

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 231 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات  بسپار که در نیمه دی ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا