اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گرایش‌‌های اجتماعی هم‌‌چنان از بسته‌‌بندی‌‌هایی با دیواره نازک پشتیبانی می‌‌کنند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر افزایش استفاده از پلاستیک‌‌های بازیافتی و زیست‌‌پایه در کاربردهای بسته‌‌بندی، پیشرفت‌‌های جدیدی را در فناوری قالب‌‌گیری تزریقی دیواره‌‌نازک ایجاد می‌‌کند. در این مقاله پیشرفت‌‌ها در این حوزه آورده شده است.
———-
سازندگان ماشین‌‌آلات قالب‌‌گیری تزریقی هم‌‌چنان به بهبود قابلیت تولید قطعات دیواره نازک (thin-wall) در دستگاه‌‌های خود ادامه می‌‌دهند. با این حال، تقاضای اقتصاد چرخشی، به ویژه برای بسته‌‌بندی، نیاز به پیشرفت بیشتری در فناوری‌‌های قالب‌‌گیری دیواره نازک برای جای دادن دامنه وسیع‌‌تری از منبع مواد، از جمله پلاستیک‌‌های زیست پایه و مواد بازیافتی دارد.
شرکت Sumitomo (SHI) Demag (خدمات قالبگیری تزریق پلاستیک در استوک مندویل، انگلیس) می‌‌گوید، پیش‌‌بینی جهانی برای بازار بسته‌‌بندی پلاستیکی با دیواره نازک به طور قابل‌‌توجهی در حال افزایش است. طبق گزارشی که در سال 2020 توسط Research & Markets (بزرگترین مجموعه اطلاعاتی محصولات تجاری موجود در بازار) منتشر شد، ارزش آن تا سال 2027 حدود 71 میلیارد دلار تخمین زده شده و با 5/4 درصد CAGR (نرخ رشد مرکب سالانه) بین 2019-2027 گسترش می‌‌یابد. غذا و نوشیدنی و استفاده گسترده‌‌تر از بسته‌‌بندی دیواره نازک در اقتصادهای در حال توسعه، محرک این رشد است. در این پیش‌‌‌‌نگری احتمال داده شده که پلی‌‌اتیلن بزرگترین بخش در حال رشد این دوره باشد. وزن سبک و سهولت برای مصرف‌‌کننده از عوامل مهم این گسترش هستند. مجموعه‌‌ای از فشارهای محیطی، بهبود در میزان بازیافت و قیمت بالای بسپار، فشارهای فزاینده‌‌ای را برای تولیدکنندگان بسته‌‌بندی ایجاد می‌‌کند. همچنین انتظار می‌‌رود که استفاده گسترده از مواد زیست پایه و بازیافتی، رشد بازار را تقویت بخشد.
برخی از روندهای بسته‌‌بندی به خوبی جا افتاده‌‌اند، در حالی که برخی دیگر نو‌‌ظهور هستند. چندین دهه است که وزن سبک و سهولت برای مصرف‌‌کننده به سازندگان بسته‌‌بندی انگیزه تجاری قوی برای انجام کارهای بیشتری با مواد کمتر را داده است. برای پاسخگویی به تغییرات جمعیت آماری و شیوه‌‌ی زندگی و متعادل کردن دامنه وسیعی از متغیرها، از جمله هزینه، افزایش استحکام، نرخ بازیافت و الزامات کاربردی، قالب‌‌های سبک وزن به یک معیار صنعتی، به خصوص در بسته‌‌بندی مواد غذایی و پزشکی، تبدیل شده‌‌اند. امروزه، بازار بیشتر به سمت راه‌‌حل‌‌های نوآورانه‌‌ای رفته است که کارایی، کاربرد و تاثیر قفسه (،shelf impact، توانایی بسته‌‌بندی در جذب مشتری برای یک کالا از میان کالاهای مختلف در قفسه فروشگاه) را بهبود می‌‌بخشد. در شکل 1، نمونه‌‌ای از محصولات دیوارهای نازک این شرکت آورده شده است.

برگردان: مهندس مریم شادمند
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 226 ماهنامه بسپار که در نیمه مرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا