اخبار

اختصاصی بسپار/ گام مهم روسیه در رفع تحریم صنایع هوایی/ هواپیمایی از کامپوزیت فشرده

بسپار / ایران پلیمر شرکت روسی Irkut مونتاژ نهایی هواپیمای MC-21-300 با کامپوزیت فشرده را تکمیل کرد.

شرکت هواپیماسازی روسی Irkut Corp (مسکو) ساخت اولین هواپیمای مسافربری MC-21-300 خود را به پایان رساند که گفته می‌شود دارای بزرگترین بال‌های کامپوزیت الیاف کربنی تزریق شده (infused) و خارج از اتوکلاو در جهان است که توسط شرکت AeroComposite (مسکو) ساخته شده است.
در 30 نوامبر 2021، هواپیما از کارگاه مونتاژ نهایی کارخانه هوانوردی Irkutsk، به بخش آزمایش پرواز منتقل شد. متخصصان کارخانه و شرکت های وابسته، بررسی های زمینی هواپیما و سیستم های آن را انجام می دهند و هواپیما را برای اولین پرواز آماده می کنند.
Sergei Chemezov ، مدیر عامل Rostec می‌گوید: “استفاده از کامپوزیت‌های قوی و سبک به طراحان این امکان را می‌دهد تا بال را با نسبت استحکام به وزن بالا بسازند و آیرودینامیک هواپیما را همزمان با افزایش قطر بدنه بهبود بخشند.”
“می‌خواهم متذکر شوم که متخصصان Irkut توانستند مشکل جایگزینی واردات [امریکا از سپتامبر ۲۰۱۸ محدودیت‌های تجاری را بر روی AeroComposite اعمال کرده است] را در کوتاه‌ ترین زمان ممکن حل کنند و ساخت هواپیمای تولیدی با بال روسی را آغاز کنند. مونتاژ اولین هواپیمای مسافربری گام بزرگی برای UAC [United Aircraft Corp.] و کل صنعت هواپیماسازی روسیه است. این گواهی بر بلوغ فناوری های هوانوردی ما و پیروزی دیگری بر تحریم های ناعادلانه است.”

سهم کامپوزیت ها در طراحی MC-21 حدود 40 درصد است که به گفته Irkut، این یک رکورد برای هواپیماهای میان برد است.
مواد داخلی و روسی برای سازه های کامپوزیت با مشارکت دانشمندان دانشگاه دولتی مسکو و مجموعه شرکت های Rosatom (مسکو) توسعه یافتند. کنسول های بال و بخش مرکزی هواپیمای MC-21-300 در شرکت AeroComposite-Ulyanovsk تولید می شوند.
در تولید بال کامپوزیت از فناوری تزریق خلاء (vacuum infusion) استفاده می شود.

برگردان: مهندس مسعود خلج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا