اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ معرفی بزرگترین قطعه سازان خودروی کشور/ قطعه سازی برای آینده

بسپار/ایران پلیمر واقعیت این است که ساختار صنعت خودروسازی کشور و به طور کلی اقتصاد ایران فضا را برای تهیه گزارش های آماری شفاف و مستند از صنایع مختلف کشور بسیار دشوار می کند. به طور مثال بر حلاف آنچه در دنیا در رتبه بندی فطعه سازان خودرو متداول است، در کشور اطلاعات دقیقی از سوی نهادهای رسمی در این خصوص وجود ندارد و گزارش های احتمالی رسانه ای عموما مبتنی بر حدس و گمان و برداشت های تلفیقی ست. در هر حال در این شماره و امیدوارم در شماره بعد با نوشتن مطالبی در این مورد به روشنتر شدن داده های این بخش کمک کنیم.

صنایع تولیدی و قطعه سازی کروز
کروز بزرگترین قطعه ساز خودرو کشور شناخته می شود که توسط حمید کشاورز در سال 1361 بنا گذاشته شده است. امروز بیش از 12000 نفر در این مجموعه شاغل هستند و گروه تولیدات آن عبارتند از: سوییچ، قطعات تزیینی، قوای محرکه، داشبورد و سپر، چراغ، ایربگ و ایمنی، تعلیق و ترمز و … .
گروه کروز در سه سایت تولیدی به مساحت های 26000، 40000 و 17000 مترمربع در حال فعالیت است.

گروه قطعات خودرو عظام
این گروه قطعه سازی به مدیریت عباس ایروانی متشکل از 12 شرکت است که بیشتر تولید قطعات موتوری، سیستم های انتقال قدرت، فرمان، تعلیق و ترمز، ایمنی و … را برعهده دارند.
مدیر و مالک این گروه، عباس ایروانی را در سال 1399 بارها در صدر اخبار به دلیل رسیدگی به پرونده وی با اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی به یاد دارید که با قبول پرداخت بدهی حدود 16 هزار میلیارد تومانی، نهایتا حکمی (برائت یا محکومیت) برای آن صادر نشده یا در دسترس نیست.

گروه صنعتی آذین خودرو
این گروه به مدیریت رضا رضایی در سال 1370 آغاز به کار کرد. محصولاتی همچون طاقچه عقب، رودری، داشبورد، موکت کف و سقف، آفتابگیر و … از محصولات این گروه و برخی شرکت های زیرمجموعه شامل: پارمیدا (قطعات نواری لاستیکی)، گروه صنعتی برونز (پلی وود، ورق ژئوممبران، ژئوتکستایل، مجموعه داشبورد و …)، ایران اشبنت (فوم های PU نیمه سخت و صنعتی)، پروزن (فطعات EPDM، نمدهای صنعتی، عایق محافظ حرارتی باتری و …)، فورشیا آذین پارس، آذین بسپار بازآزما، آذین پارت، آذین پلاست فناوران آسیا، آرتمن بی بی و … .

گروه صنعتی پارت لاستیک
بنیانگذار این گروه، ایرج یزدانبخش را پدر صنعت خراسان لقب داده اند. این گروه در سال 1360 با کمتر از 10 شاغل آغاز به کار کرد و امروز بیش از 4000 نفر با آن همکاری می کنند.
22 واحد صنعتی و خدماتی در این گروه فعالند. برخی از شرکت های مجموعه پلیمر آن عبارتند از: بسپار تابان، بسپار سازه، شیمی پیدایش، پارت لاستیک، پارسایاران، سیکلمه، پویاگستر، عایق خودرو و … .
محصولات این مجموعه هم شامل نوارهای آب بندی لاستیکی و پلاستیکی، ضربه گیرها، شیلنگ های کم فشار، لوله های سوخت، عایق بدنه، رنگ و رزین و … است.

رایزکو، قطعه سازی برای آینده

وارد صفادشت که می شوید، نشانه هایی از هلدینگ رایزکو را در همه جا می شود دید. شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز در واقع از سال 1376 با ایجاد شرکت اورندپلاستیک که بعدا به اورند پیشرو تغییر نام داد آغاز به کار کرد و هلدینگ به شکل فعلی، از سال 1390 رسمیت یافت. دکتر حمید صمدی از دانش آموختگان مهندسی پلیمر بنیان گذار این مجموعه است. 21 شرکت عضو، از گروه های خودروسازی، فطعه سازی خودرو، نفت، گاز و پتروشیمی، آب معدنی و مسوولیت های اجتماعی و … هستند.
در فرصتی که در اختیار این گروه رسانه ای قرار داده شد از برخی سایت های تولیدی این مجتمع بازدید کردیم. در شیوه پاسخگویی و فعالیت های تولیدی و اداری، نظمی ذاتی قابل دیدن بود.
همانطور که در پیام رییس هیات مدیره آمده، در هلدینگ رایزکو کسی با کسی، نه شوخی دارد و نه تعارف: کسی که می خواهد بماند باید مبارزه کند و کسی که دست از مبارزه بردارد، آن هم در جهانی که هستی انسان بستگی به مبارزه دارد، استحقاق ماندن ندارد.
اورندپیشرو، جنرال کب پارس، مکاپلاست، هوراند پلاستیک، آرسام پلاست، پارت پلاستیک خراسان، اتحادیه نوین، آب معدنی دی دی، ماد پارت، پرتو فرازان آویژه، مرکز نوآوری آمپر، خیریه راز و … از جمله شرکت های این هلدینگ هستند. بیش از 4700 نفر در واحدهای 16 هکتاری غیرمتمرکز و 17 هکتاری متمرکز رایزکو مشغول به کارند.

مهندس مرتضی سبحانی، معاون تحقیق، نوآوری و توسعه رایزکو 18 سال است در این مجموعه حضور دارد. او می گوید: تجربه فعالیت در بخش های مختلف اجرایی، مهندسی کیفیت و بازرگانی را در اورندپلاستیک (بعدها اروند پیشرو و رایزکو) داشته ام. کار ما با داخلی سازی لوله های سوخت رسانی آغاز شد. برای طراحی قطعات زیادی در صنعت خودروسازی از فلز به پلیمر نقش و اقدام کردیم. از جمله درب باک تا ریل سوخت. تبدیل لوله های سوخت فلزی به پلیمر (پلی آمید) و تبدیل باک های فلزی به پلیمری اولین بار در این مجموعه انجام شد. اینها دو پروژه موفقی بودند که در ایران خودرو و سایپا به اجرا درآمدند. پروژه های دیگری هم مثل فیلترهای سوخت پلیمری و اصولا سبک سازی خودروها انجام داده ایم.

یکی از شعارها و نگرش های اصلی ما در رایزکو، نگاه محیط زیستی است. کاهش وزن خودرو هم معیاری برای دستیابی به محیط زیست سبزتر است. تحقیقی هم داشتیم در مورد میزان انرژی مصرف شده برای تولید باک های فلزی و پلیمری که نشان داد در فرایند تولید باک های پلیمری انرژی مصرفی کمتر و آلایندگی نیز کمتر است. “آسمان آبی هدیه ماست” مفهومی است که در رایزکو تلاش می کنیم هر روز بیشتر آن را محقق کنیم.
مهندس سبحانی در ادامه می گوید: طیف مواد پلیمری مورد استفاده ما از پلی آمیدها در سیستم های سوخت رسانی، پلیمرهای جنرال PP و ABS و POM ها و پلی اتیلن های ویژه برای باک و … را در بر می گیرد. تا دو سال پیش این کامپاندها وارداتی بودند و پتروشیمی های کشور هم (در بحث پلی اتیلن) نتوانستند به سطح کیفی مورد انتظار دست پیدا کنند. ما در این خصوص پروژه تعریف کردیم و خوشبختانه با همکاری آرسام و مراکز پژوهشی نتایج رضایت بخش حاصل شد و از ابتدای مهر ماه تولید انبوه را آغاز کردیم.
شاخه دیگر در مجموعه ما ترموپلاستیک الاستومرها برای نوارهای آب بندی هستند و لاستیک های EPDM، رابرفلوئوروکربن ها و فلوئوروسیلیکون ها.
ما با توجه به دانش داخلی مجموعه و ارتباط خوب با قطعه سازان دنیا، همیشه گام یا گام هایی از استاندارد (به عنوان کف قابل پذیرش) جلوتر هستیم. معمولا پیشنهاددهنده تغییرات به خودروسازی ها چه برای تامین کیفیت بالاتر و چه کاهش قیمت، هستیم.
در حوزه توسعه هم رصد تکنولوژی های روز دنیا را انجام می دهیم و با تعریف پروژه های داخلی به پیش می رویم.
مطلع هستید که مرکز نوآوری آمپر هم مدتی است در هلدینگ فعال شده. آینده پژوهی و انجام تحقیقات در صنایع مختلف و البته در آینده صنعت خودرو در دنیا بخشی از کار این مرکز نوآوری است. یکی از خروجی های خوب این مرکز، طراحی و استایلینگ یک خودرو جدید است. همچنین طراحی یک پمپ بنزین که متناسب با نیاز (on demand)، مصرف سوخت را تنظیم می کند و روی کاهش و بهینه سازی مصرف بسیار موثر است. پروژه های دیگری هم همانطور که قبلا اشاره کردم روی سبک سازی خودروها و قطعات در این مرکز در حال انجام است.
ما به طور جدی از هر ایده ای در مرکز نوآوری آمپر استقبال و حمایت فنی و اقتصادی خواهیم کرد.

– آیا این ایده ها صرفا در بخش خودروسازی و صنایع مرتبط هستند؟
خیر، در بخش غیرخودرویی هم کار کرده ایم. به طور مثال تولید پالت های بادی. پالت هایی سبک تر از پالت های تزریقی و با همان مقاومت و کارکرد.
پالت های پلیمری استاندارد 15 (تا 18) کیلو وزن دارند. پالت های بادی تولید شده در رایزکو 10 کیلوگرم هستند. متاسفانه هنوز نتوانسته ایم پتروشیمی ها را به استفاده از این پالت مجاب کنیم. اما در صنعت خودرویی در حال استفاده هستند.
همچنین تولید بشکه های تا 220 لیتر را هم برای نگهداری مواد شیمیایی داشته ایم.
ما در رایزکو تقریبا همه فرایندهای تولید پلیمری را داریم. بالای 100 دستگاه تزریق پلاستیک با تناژهای مختلف داریم. هشت خط اکسترودر و بیش از 15 ماشین بلومولدینگ (بادی). علاوه بر این خطوط فرآیندهای تکمیلی و مونتاژ هم در حال کار هستند.

قدمت فعالیت واحد اتحادیه نوین در تولید چراغ خودرو به سال 1341 باز می گردد. حالا مهندس سعید گلستانی مدیریت این سایت را در کنار یکی دیگر از سایت های اورندپیشرو برعهده دارد.
او از تکنولوژی های مختلف در حال کار در این مجموعه می گوید: سید محصولات رایزکو در بخش خودرویی شامل قطعات چراغ خودرو، سیستم سوخت رسانی و موتورهای الکتریکی است. در فرآیند اکستروژن، فناوری های مختلفی از دای های اسپیرال و دای های پروفیل نوارهای آب بندی و لوله های سوخت چند لایه مشغول کار هستند. در فناوری قالب گیری دمشی یا بادی هم تولید باک های چند لایه و شش لایه مطابق استانداردهای یورو 5 و 6 در دستور کار داریم. قابلیت تولید قطعات تزریقی (با ماشین های تزریق افقی و عمودی) از جمله چراغ خودرو و سایر قطعات را نیز داریم.
خطوط تولید معمولا از آسیای جنوب شرقی، چین و تایوان هستند، اما خطوط اروپایی از کراسمافای و دماگ و ویتمن هم در مجموعه هست. توان تولید قطعات از یک گرم تا 4 کیلو (با ماشین های 20 تا 3000 تن) را دارا هستیم.

– آیا تجربه استفاده از ماشین آلات ساخت ایران را هم دارید؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 241 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا