اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ کشایندهای گرمانرم (TPEs) و کمک به سلامت و ماندگاری زیستی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر توسعه‌‌ی کاربردهای کشایندهای گرمانرم (TPEs) به دلیل زیردست خوب (haptics)، کاهش وزن و فراورش مناسب رو به رشد است. در این مقاله، جدیدترین‌‌ها در محصولات کشایندهای گرمانرم گزارش شده است.

تولیدکنندگان کشایندهای گرمانرم در حال تحقیق روی ساخت انواع جدیدی هستند که نیازهای خاص بازار را برآورده می‌‌سازند. درمیان آن‌‌ها، تاکید تازه‌‌ای بر گونه‌‌هایی برای انجام روقالب‌‌گیری (over-moulding) روی گرمانرم‌‌های مختلف به‌‌منظور ایجاد ترکیب‌‌های سخت/نرم در طیف بسیاری از کاربردهای مصرفی و فنی است. پلی‌‌یورتان‌‌های گرمانرم (TPUs) به روش‌‌های جدیدی فراورش می‌‌شوند. یک تامین‌‌کننده اصلی TPE فناوری نوآورانه‌‌ای برای تولید قطعات سبک و مستحکم ابداع کرده است و بسیاری از تامین‌‌کننده‌‌های فناوری، چه از نظر مواد، قالب یا دستگاه‌‌های قالب‌‌گیری تزریقی، به سمت ایجاد راه‌‌حل‌‌هایی جدید برای مبارزه با کووید-19 کشیده شدند.
کشایندهای گرمانرم دارای تاریخچه‌‌ای طولانی در کاربردهای روقالب‌‌گیری با گرمانرم‌‌های سخت‌‌تر هستند. به گفته شرکت Teknor Apex Company تا به امروز مثال متداول از یک کاربرد روقالب‌‌گیری برای TPE، مسواک با دستگیره TPE نرم روی یک مغزی صلب، بوده است. جذابیت اصلی این محصول و دیگر محصولات با دستگیره و دسته‌‌های TPE، سازگاری آن‌‌ها با بدن (ارگونومیک بودن) است، که با سبکی جذاب از یک قطعه نهایی دورنگی ترکیب شده‌‌اند. اما بسیاری از کاربردهای روقالب‌‌گیری نیازمند TPE با خواصی بیش از داشتن ظاهری خوب و نرم است.
در کاربردهای خودرو، روقالب‌‌گیری به طور گسترده‌‌ای برای یکپارچگی قطعات استفاده می‌‌شود، که مراحل تولید، وزن قطعه و هزینه‌‌ها را کاهش می‌‌دهد. برای مثال، محفظه زیر کاپوت از واشرهای TPE روقالب‌‌گیری شده است. فراتر از قابلیت چسبندگی به یک پلاستیک صلب، TPE باید مانایی فشاری مناسبی برای حفظ عملکرد آب‌‌بندی خود به‌‌علاوه مقاومت در برابر دمای زیاد و سیالات خودرو فراهم کند. در ظروف نگهداری مواد غذایی که درپوش‌‌های صلب دارای آب‌‌بندهای TPE روقالب‌‌گیری شده هستند، TPE باید برای تماس با مواد غذایی مناسب و در برابر گرمایش و آب داغ مقاوم باشد (شکل1). در ابزارهای پزشکی روقالب‌‌گیری شده، جزء TPE باید مطابق با استاندارد ISO-10993-5 و دارای مواد سازنده سازگار با FDA باشد و نسبت به داروها و دیگر سیالات به‌‌کار رفته در تنظیمات بالینی مقاوم باشد.

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر

[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۵ ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا