اخبار

اختصاصی بسپار/ چگونه نقشه بازار تهیه کنیم؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار ایران پلیمر نقشه ی بازار روشی تحلیلی است که هدف آن آشکار ساختن رابطه بین متغیرهای کلیدی موجود در یک بازار خاص است. موضوع اصلی در تهیه ی نقشه بازار، ایجاد مدیریت همراه با مرور عینی موقعیت های بازار مربوطه است. این روش، متغیرهای کلیدی موثر بر موضوعی خاص در یک مکان را جمع بندی می کند و هدف آن، ارزیابی مدیران در تصمیم گيري هاي استراتژیک است.
زمانی که شما نیازمند مقایسه اختلافات بین مجموعه ی خاصی از متغیرهای مشترک مرتبط با یک مشکل اقتصادی یا پیش آمد خاص هستید؛ نقشه بازار به عنوان یک ابزار تحلیلی، بسیار مفید است. نقشه‌ بازار باید تصویری گرافیکی از رابطه ی بین عناصر خاص مرتبط با مجموعه‌ای از شرایط خاص را ارائه دهد و تفاوت‌های مهم موجود را برجسته کند.
در فضای بازار CASE، برنامه های کاربردی زیادی برای نقشه بازار وجود دارد. همچنین طیف گسترده ای از اهداف تجاری وجود دارد که شرکت ها می توانند از آنها استفاده کرده و از نقشه بازار به عنوان بخشی از توسعه یا تغییر استراتژی تجاری خود بهره ببرند.
جدول 1 نمونه هایی از موقعیت های تجاری را ارائه می دهد که در آن استفاده از نقشه بازار می تواند برای کمک به درک و ارزیابی وضعیت بازاری خاص استفاده شود.
جدول 1- مثال هایی از موضوعات برای انجام نقشه بازار
سهم بازار رقبا بر اساس کشور یا ناحیه
بر اساس نوع محصول، فناوری
فناوری ، نوع محصول بر اساس مسیرهای رسیدن به بازار از بخش های مجزا
بر اساس جغرافیا
روند قیمتی بر اساس بخش های بازار
بر اساس ناحیه یا کشور
اثرات بازار خارجی مسائل زیست محیطی، نظارت
حمل و نقل فرا ساحلی

با درکنار هم قرار دادن متغیرهای چندگانه در یک نمودار، می توان دیدگاه گسترده‌تری در مورد عناصری ایجاد کرد که بر یک موقعیت تجاری یا بازاری خاص تأثیر می‌گذارند. به منظور کمک به مدیریت در ارزیابی شایسته جهت انتخاب گزینه‌های استراتژیک مختلف برای تجارت آینده، این تصویر گرافیکی باید شامل اطلاعات مرتبط و کافی باشد.
شکل 1 مثالی از نقشه بازار را نشان می دهد. در این نمودار؛ هدف، مقایسه ی وضعیت فعلی یک شرکت در بازار (در حوزه ی خاصی از فناوری) با سایر رقبا در فضای بازاری خاص است. در این نمودار، اندازه نسبی هر رقیب نیز نشان داده شده است. علاوه بر این، این مثال، تغییر مورد انتظار در وضعیت نسبی بازار مربوطه در دوره زمانی مشخص را با یک طرح ریزی بصری ارائه می دهد.

 

مترجم: مهندس مطهره کرامتی نیا، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 237 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات  بسپار که در نیمه تیر ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا