اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ چگونه مواد ضایعاتی بیشتری را در فرآیند اکستروژن بازیابی کنیم؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر با سخت‌‌تر شدن محدودیت‌‌های محیط‌‌ زیستی و نیاز به کاهش هزینه‌‌های بسپار، بازیابی (recovery) داخلی ضایعات درحال تبدیل شدن به موضوعی مهم‌‌ در فرایند رانشگری است.

اگرچه بازیافت (recycling) درحال حاضر به خودی خود یک صنعت است- که برای مقابله با پسماند پلاستیکی توسعه یافته- اما هنوز نیاز به بازیافت “داخلی” پسماند در عملیات فراورش پلاستیک‌‌ها وجود دارد. فرایند بازیافت به استفاده تا حد امکان مفید از مواد کمک می‌‌کند و تولید پسماند در فرایند تولید را به حداقل می‌‌رساند.
شرکت Pure Loop- بخشی از گروه اتریشی Erema- اخیرا ترکیبی از خردکن و رانشگر را ساخته است که برای تولید دانه‌‌های (pellet) بازیافتی درطول تولید لوله‌‌های آبیاری استفاده می‌‌شود. تولیدکنندگان با این نوع سامانه تا 20 درصد پسماند تولید شده را بدون هیچ‌‌گونه افت کیفیت درمقایسه با تولید از مواد خام نو را مجددا استفاده می‌‌کنند (شکل 1).

 

 

شکل 1: شرکت Pure Loop ترکیبی از خردکن و رانشگر را برای تولید دانه‌‌های بازیافتی درطول تولید لوله‌‌های آبیاری تولید کرده است.

این میزان از استفاده مجدد به لطف کیفیت عالی دانه‌‌های بازیافتی می‌‌تواند به‌‌طور قابل توجهی افزایش یابد. تقاضای زیاد برای فرایند بازیافت ناشی از حجم زیاد مواد ورودی حجیم و هم‌‌چنین ترکیب مواد است.
این روش علاوه بر این که برای لوله‌‌های آبیاری استفاده می‌‌شود، برای نوارهای آبیاری قطره‌‌ای دیگر محصول کلیدی مورد استفاده در کشاورزی  نیز کارامد است.
برای آزمون این که آیا نوارهای آبیاری با استانداردهای سختگیرانه کیفیت حداکثر دو سوراخ کوچک (ریزمُک، pinhole) در هر 10 کیلومتر مطابقت دارند یا خیر، یک آزمون فشار با آب انجام می‌‌شود. نسبت بسپارهای خارجی در این مواد یک چالش واقعی در بازیافت است، اما این مسئله‌‌ای است که در ترکیب رانشگر خردکن ISEC Evo- با گاززدایی دوگانه  و صافی لیزری Erema می‌‌تواند کنترل شود.

 

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 231 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا