اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ چگونه تولید افزونه به اختلالات زنجیره تامین کمک می کند؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در این نوشته کمپانی 3DPRINTUK در باره این که چگونه تولید افزونه (Additive Manuacturing – AM) می تواند مشکلات زنجیره تامین – که به نظر مساله ای بین المللی می آید – را آسان کند، بحث می کند.
اخیرا بسیاری از مفسران درباره مشکلات زنجیره تامین، که دامن دنیا را به عنوان یکی از مشکلات پس زمینه ای پاندمی کووید-19 فرا گرفته، بحث می کنند، و به نظر می آید این مشکلات موجب ایجاد تغییرات بزرگی در نحوه تجارت بسیاری از شرکت ها شود.
در اوایل پاندمی یعنی بهار سال 2020، و حین تعطیلی تقریبا جهانی اقتصاد، آسیب پذیری های زنجیره بین المللی تامین به وضوح برجسته شد. مشخص شد بسیاری از کسب و کارها برای داشتن عملکرد کارا، به تامین قطعات و محصولات ارزان، در تعداد و زمان مشخص، وابسته شده و عادت کرده اند. تعطیلی ها، به سرعت این ساختار را بر هم زد و این موضوع با بسته شدن شش روزه کانال سوئز در اوایل آن سال تشدید شد. توالی وقایع، بسیاری از کمپانی ها را از آسیب پذیری گسترده آنها در برابر مشلات زنجیره تامین، آگاه نمود.
در نتیجه، گفتمان ها درباره این موضوع، مسیر را تغییر داد. تعادل بین زنجیره تامین بین المللی ارزان اما آسیب پذیر در مقابل زنجیره تامین محلی گران اما قابل اعتمادتر شروع به شکل گیری کرد. احتمالا دیگر اولویت اول تنها با تامین ارزان تر نباشد، بلکه تامین محصولات مستمر نیز اگر اهمیت بیشتری نداشته باشند، از اهمیت یکسانی برخوردار هستند.
امروزه، تغییر به سمت اولویت دوم شتاب بیشتری پیدا کرده است، زیرا قیمت کالاها از چین در حال حاضر به طور قابل توجهی در حال افزایش است، و استدلال برای عرضه ارزان کالا را بیشتر از بین می برد. مانند سایر نقاط جهان، چین نیز با بادهای معکوس اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-19 دست و پنجه نرم می کند. مسائل و هزینه‌های تامین برق در چین (مانند جاهای دیگر) در حال افزایش است و این منجر به کاهش بی‌سابقه نرخ رشد، تورم بالاتر و احساس عمومی ناآرامی اقتصادی شده است.
بنابراین، سوالی که باقی می ماند این است: اگر کالاهای چینی دیگر آن قدر ارزان نیستند، چرا کسی به دنبال عرضه کالای چینی می‌رود و خود را در معرض مسائل زنجیره تامین بین‌المللی قرار می‌دهد. شرکت 3DPRINTUK در ادامه به تاثیرات اختلال زنجیره بین المللی تامین از چند جهت به صورت مستقیم و غیر مستقیم می پردازد.
اول از همه، به صورت غیرمستقیم، ما مسلما با فناوری های تولید افزونه های پرینت سه بعدی، که با توانایی بومی سازی عرضه بازی می کنند، سر و کار داریم. طبیعت فناوری یعنی کمپانی ها بتوانند به بازار بریتانیا و مشتریان بومی سریع تر سرویس بدهند؛ یعنی از تولید انبوه در کشورهای ارزان قیمت (که همان طور که دیدیم دیگر ارزان قیمت نیز نیستند) به تامین بومی تغییر رویه دهند. به علاوه، پرینت سه بعدی به عنوان یک فناوری تولید پر تقاضا، نیاز به حمل و نقل محصولات در کشور و قاره را کاهش داده و تاثیر بزرگی بر انبارداری و هزینه های لجستیک می گذارد.
همچنین این موضوع به نفع شرکت هایی است که فهرست موجودی دیجیتالی دارند. در 3DPRINTUK، هر مشتری در حساب کاربری خود یک فهرست قطعات دیجیتال دارد؛ نکته کلیدی این است که با پرینت سه بعدی، قطعات بنا به نیاز مشتری تولید شده و به دست مشتری در هر نقطه از دنیا خواهد رسید. عموما، کمپانی ها، علاقه ای به نگهداری حجم بالای قطعات به صورت فیزیکی ندارند. پرینت سه بعدی قطعات یدکی باعث کاهش هزینه ها ، افزایش عملکرد قطعات، بهبود انعطاف و پاسخگویی در خدمات دهی و کاهش ریسک می شود. همچنین با پرینت سه بعدی می توان قطعات را در لحظه تقاضا تولید کرد و قطعات را، بدون نیاز به ابزار اضافی و به صورت بچ به بچ، بازطراحی نمود. موجودی دیجیتال هزینه های مربوط به نگداری فیزیکی تعداد زیاد قطعات یدکی و وابستگی به زنجیره تامین بین المللی را کاهش می دهد یعنی قطعه یدکی را می توان به صورت بومی در تعداد دلخواه در هر لحظه تولید نمود.
در بررسی به صورت مستقیم، 3DPRINTUK متوجه شده است کمپانی هایی که قبلا قطعات قالب گیری تزریقی خود را از چین تامین می کردند، به دلیل افزایش چشمگیر هزینه های قالب گیری تزریقی چینی و همچنین طبیعت شکننده زنجیره تامین بین المللی، اکنون به دنبال قطعات پلاستیکی تولید شده توسط پرینت سه بعدی بومی می گردند. پرینت سه بعدی، به عنوان یک فناوری چابک، که قادر به تامین اقتصادی حجم های کم تا متوسط قطعات پلاستیکی و همچنین توانایی تولید قطعات با هندسه پیچیده که پیشتر با فناوری های سنتی غیر ممکن بود، به عنوان پاسخی برای مسائل مربوط به زنجیره تامین و هزینه برای طیف وسیعی از کاربردها دیده می شود.
و نهایتا، آیا این فناوری یک راه حل موقت یا کوتاه مدت برای مسائل پیش آمده امروزی هست یا نشان دهنده تغییر در روش عملکرد شرکت ها در بلند مدت می باشد؟ پاسخ چیزی میان این دو گزینه است.
مسلما، پاندمی با عث روشن شدن مسائلی شد که تا به امروز چندان مورد توجه و بررسی نبوده اند، و بدون شک بسیاری از کمپانی ها در آینده به استفاده از خدمات پرینت سه بعدی بومی ادامه خواهند داد. هم اکنون تعداد زیادی از کمپانی ها، که پیش از این معمولا از منابع چینی تامین قطعه می کردند، نسبت به جذابیت استفاده از تولید افزونه در بریتانیا آگاه شده اند. این روند، هنگامی که مشتریان 3DPRINTUK سهولت سفارش دیجیتال و سفارش مجدد را ببینند، افزایش نیز خواهد یافت. مشتریان همچنین از بزرگی زیرساخت ماشین آلات تولید افزونه داخلی، که به راحتی پاسخگوی نیاز بالای مشتریان است، نیز بهره خواهند برد.
تامین ارزان همیشه وسوسه انگیزخواهد ماند، اما مشکلات زنجیره تامین مربوط به دوران پاندمی آن قدرمخرب بود که کمپانی ها را بر آن داشته تا تعادلی بین قیمت و امنیت تامین خود ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا