اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ چگونه اندازه‌‌ی گلویی‌ها، راهگاه‌ها و مخروطی‌ها را به‌درستی طراحی کنید (بخش دوم)

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در بخش اول این مجموعه مقالات، در مورد اهمیت عمق و عرض مناسب گلویی (gate) بحث شد. در این بخش، تمرکز روی دو نوع گلویی مختلف و هم‌‌چنین طول عرصه (land) گلویی و زمان سرد شدن (freeze) گلویی است.

گلویی‌‌های زیری
چندین شکل‌ مختلف از گلویی زیری (sub-gate) وجود دارد. رایج‌ترین آن‌ها مخروط گون (conical) است، زیرا آن‌ها ارزان‌ترین شکل برای ماشین‌‌کاری هستند. گلویی‌‌های زیری با شکلD و اسکنه‌‌ای (chisel، شبیه نوک قلم) نیز بسیار رایج هستند (شکل 1).
برای تعیین اندازه یک گلویی زیری مخروط گون، ابتدا فرض کنید که گلویی در پهلوی قطعه روی لبه ای قرار می گیرد. با استفاده از روش‌‌های بحث شده در بخش اول مقاله، عمق و عرض گلویی را تخمین بزنید. برای به‌‌دست آوردن سطح جریان، عمق را در عرض ضرب کنید. سپس این سطح را به قطر تبدیل کنید. به‌این‌ترتیب، قطر گلویی زیری، مساحتی معادل سطح لبه دارد. فرمول این محاسبه به‌‌صورت رابطه 1 است:
(1) 2 × جذر (π ÷ عرض × عمق لبه) = قطر گلویی زیری
برای گلویی‌های مخروط گون یاD -شکل، این قطر، اندازه‌‌ی یک پین برونروی استاندارد است. این قطر کوچک یک زخم گلویی بیضوی برجا می گذارد. این قطر بزرگ بیضی یا سطح کل بیضی یاD  شکل نیست.
با این‌‌که گلویی‌های زیری مخروط گون وD -شکل، متداول‌ترین هستند، آن‌ها کمترین جذابیت را دارند. شما نمی‌توانید زمان سرد شدن گلویی و آهنگ جریان مواد درون گلویی را به‌طور مستقل کنترل کنید. اگر طول جریان زیاد باشد، برای پر کردن حفره باید گلویی زیری بزرگ‌تر باشد. این باعث می‌شود زمان سرد شدن گلویی بی‌‌دلیل طولانی‌تر شود. نوع ارجح گلویی زیری اسکنه‌‌ای شکل است. عمق و عرض گلویی‌ای که می‌خواهید برای یک گلویی زیری اسکنه‌‌ای در نظر بگیرید همان ابعادی هستند که برای یک گلویی لبه‌‌ای استفاده می‌کنید. این به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به افزایش زمان چرخه، زمان سرد شدن گلویی و طول جریان را به‌طور مستقل کنترل کنید. مزیت دیگر گلویی زیری اسکنه‌‌ای این است که از یک گلویی زیری مخروط گون، اثر گلویی کوچک‌تر به‌جای می‌گذارد، به‌خصوص هنگامی‌که این گلویی روی دیواره‌‌ای واقع شود که یک مخروط تیز یا سطح دایره‌‌ای دارد. هم‌‌چنین احتمال کمتری برای آسیب قالب و ایجاد تراشه وجود دارد.

برگردان: دکتر فاطمه خودکار
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 226 ماهنامه بسپار که در نیمه مرداد ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا