اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ چشم انداز صنعت پوشش و فناوری های مربوطه در صنعت خودرو

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  راب لاجندیک (Rob Lagendiik)، مدیر تحقیق و توسعه بخش پوشش های خودرویی و تخصصی، آکزونوبل، 10.11.2021

به عقیده افراد زیادی، تعمیر وسیله نقلیه نوعی هنر محسوب می شود به نوعی که تیم تعمیر بتواند خودروی آسیب دیده را به نوعی تعمیر و بازسازی کنند که مشابه خودروهای نمایشگاهی شوند.
و این در حالی که مطمئناً رضایت مشتری تنها نتیجه‌ای است که واقعاً مهم است، اگر رضایت مشتری را بتوان در زمان کوتاه تر و انجام رنگ همانندی در مرحله اول و با سرعت بالا همراه کرد، ، نه تنها شما مشتریان شما خوشحالی خواهند بوده، بلکه پایه و اساس یک تجارت موفق، در حال رشد و سودآور حاصل خواهد شد.
یک پرداخت تعمیر پوشش با کیفیت، به طور تصادفی اتفاق نمی افتد. این موضوع از یک سو، به مهارت یک نقاش مربوط بوده و از سوی دیگر، وابسته به مهارت تولید کننده در استفاده از سال ها سرمایه گذاری در مسیر تحقیق و توسعه برای ارائه محصولات جدید به بازار مرتبط می باشد.
به همین دلیل است که رزین های جدیدی در حال توسعه هستند. به طور مثال، با زمان خشک شدن سریع تر و/یا ایجاد پوشش دهی بهتر بدون کاهش و تغییر در کارایی. همین امر سبب تجهیز آزمایشگاه ها با سامانه های روباتی و خودکار شده است.
تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده اند که پوشش علاوه بر داشتن ظاهر خوب باید عملکرد خوبی نیز داشته باشد. این فرایند در تجهیز بخش تعمیرات و توسعه فناوری رنگ همانندی در حال اعمال است.

تغییر تقاضای مشتریان
در بسیاری از صنایع، مشتریان هستند که مسیر توسعه و نوآوری را مشخص می کنند. در بیشتر تعمیرگاه ها و خدمات رنگ خودروها، به خصوص در آمریکای شمالی و اروپا، از اصول مدیریتی مانند سامانه 5S5 (تنوع، ترتیب، درخشش، استانداردسازی و پایداری) به منظور داشتن محل کاری تمیزتر و پربازده تر، استفاده می شود. به این منظور، تولیدکنندگان از این روش با خلق پوشش های جدید با روش استفاده آسان تر و سریع تر، حمایت می کنند.
معرفی پیوسته خودروها و مدل‌های جدید به معنی اهمیت بالای همگام بودن با روند جدید رنگ‌ها است. تعمیرگاه ها باید توانایی انجام رنگ همانندی بر روی هر نوع وسیله نقلیه، ساخته شده در سال های مختلف و در کشورهای متفاوت با صحت بالا را داشته باشند. ظهور وسایل نقلیه الکتریکی سطوح جدیدی از پیچیدگی های فرایندهای تعمیر را به وجود آورد.
مشتریان، تعمیرگاه ها را ملزم به رعایت استانداردها و افزایش سرعت عملکرد کرده اند. مشتریان، تیم تحقیق و توسعه را نیز به نوآوری و خلاقیت مجبور کرده که این اجبار منجر به دو تغییر اساسی در رزین ها شده است: زمان خشک شدن و پایداری. که هر دو به هم وابسته هستند.

توسعه رزین
تمرکز اصلی بر روی دست یابی به خشک شدن سریع تر در دماهای پایین تر است. در سال های اخیر، واحد تحقیق و توسعه پیشرفت های چشمگیری با استفاده از فناوری پخت در دمای محیط و تخحت تابش فرابنفش شده است. توانایی یک محصول در خشک شدن با سرعت بالاتر اثر به سزایی بر روی سرعت عملکرد و بهره وری بیشتر تعمیرگاه ها دارد. مزیت های دیگر، کاهش هزینه انرژی و حذف ضایعات هزینه های اضافی است.
افزایش درصد جامد رزین منجر به بهبود پشت پوشی و کاهش انتشار حلال می شود. این نیز ویژگی مثبت دیگری در توسعه رزین ها است.
در زمینه های دیگر، تولیدکنندکان در حال توسعه فناوری پوشش سبز با نشر کم تر ترکیبات آلی فرار هستند.
استفاده از رنگ هایی با کاهش ردپای کربن نیز جزو تقاضای بازار است.
دانشمندان در حال مطالعه بر روی تغییر مواد اولیه متداول به مواد اولیه سبز با حفظ خواص پوشش هستند. به طور مثال در سال 2020، منومرهای پایه زیستی جایگزین منومرهای پایه روغنی متداول در فرایند ساخت رزین شدند. دانشمندان تنها با داشتن نور فرابنفش، اکسیژن و مواد اولیه تجدیدپذیر، با استفاده از منومرهای حاصل از مشتقات شکر خالص سازی شده از زیست توده ها، موفق به ساخت رزین ها و پوشش ها شده اند.
اگرچه این اقدامات هنوز در مراحل اولیه خود به سر می برند، پیش بینی می شود اولین نسل این محصولات در 5 سال آینده وارد بازار شود.ه و آکزونوبل تنها تولیدکننده این رزین ها باشد.
ممکن است عامل سوم دیگری تحت عنوان یکی خواص پوشش های نوین هم مطرح شود و آن چیزی نیست جز، رادار. رادار نقش مهمی در شکل گیری آینده حمل و نقل دارد. توانایی پوشش در عبور سیگنال بدون هیچ گونه تداخل جهت حصول اطمینان از عملکرد حس گر وسیله نقلیه بسیار حائز اهمیت است. هم چنین، معرفی LiDAR ( عملکردی مشابه رادار داشته با این تفاوت که از نور لیزر استفاده می کند) نیاز به پوششی با توانایی انعکاس مناسب نور جهت افزایش تاثیرگذاری سامانه های ایمنی جاده ها در آینده دارد.

 

آزمون های آزمایشگاهی
در سال های اخیر، در بخش توسعه و تحقیق، تمایل به استفاده از آزمون های دیجیتالی و با کم ترین اثر اپراتور کاربر جهت دست یابی به بالاتردین استانداردها و تضمین کیفیت بوده است.
به منظور حصول اطمینان از دوام پوشش در سخت ترین شرایط آب وهوایی، این شرکت از به روزترین نسل دستگاه Weather Ometer استفاده می کند. این دستگاه ترکیبی از فناوری های نوری و دیجیتالی بوده و شرایط دمایی و نوری مختلف از مرطوب تا خشک را فراهم می کند.

 

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گوها را در شماره 231 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا