اخبار

اختصاصی بسپار/ چرا رابطه میان پتروشیمی های تولیدکننده پلی الفین ها در کشور با صنایع میان و پایین دستی باید تقویت شود؟

بسپار/ ایران پلیمر دکتر حسین نازکدست عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر سخنران یکی از پرمخاطب ترین نشست های تخصصی پنجمین همایش ملی پلیمر ایران بود که طی روز گذشته و امروز در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است. (خبرهای بیشتر از این همایش را با جستجوی “همایش ملی پلیمر” بر روی همین وبگاه می توانید بخوانید.)

وی در ابتدای صحبت های خود بر لزوم استفاده از پلیمرهای اصلاح.  شده به جای پلیمرهای خام در دنیای امروز تاکید کرد و به مثال هایی در برخی صنایع اشاره کرد: امروزه و در بیست سال اخیر در کشاورزی انقلاب سبز مطرح شده است و تغییر آن از سنتی به مدرن هدف گذاری شده. کشاورزی صنعت مادر است و تامین کننده امنیت سیاسی و اجتماعی و استقلال هر کشور. جالب است که در این مسیر مهمترین عنصر به کار گرفته شده، پلی الفین ها هستند.

به طور مثال با محدودیت منابع آبی، آبیاری قطره ای مورد توجه قرار گرفته که در حال حاضر لوله هایی با ضخامت های میکرونی و در دو سو جهت یافته ی بسیار خاص در آن به کار گرفته می شوند که حتی قطره چکان های آن هم این لاین است. ما هم گریدهای مواد و هم ماشین آلات تولید را وارد می کنیم. چرا؟ چرا نباید بتوانیم در پتروشیمی های خود گریدهایی تا این حد استراتژیک و پرمصرف را تولید کنیم؟

مساله بعدی کشت گلخانه ای است. اقلیم از بین رفته و با کشت گلخانه ای می توانیم چند فصل برداشت داشته باشیم. اما فیلم های مورد استفاده در این گلخانه ها فیلم های عادی نیستند! فیلم های بسیار هوشمند چند لایه ای هستند که هر لایه با افزودنی های خاصی برای کاربرد نهایی آماده سازی شده است. از لایه داخلی دارای Anti-Fug تا لایه بیرونی دارای افزودنی های ضد UV. پس امروز دیگر پلیمرها به تنهایی و به صورت خام کارکردی ندارند.

یا توری های سایه انداز که میزان نور را برای هر محصول نهایی گلخانه ای به صورت خاص و ویژه نوردهی می کنند. بدیهی است که بسیار تکنولوژیک هستند

در صنعت بسته بندی هم همانطور که صبح هم در سخنرانی ها گفته شد، این صنعت از مهم ترین هاست. پلی الفین ها در انتقال میوه و مواد غذایی، دارویی و بهداشتی  نقش اول را دارند. در دنیا بخش بزرگی اگر اشتباه نکنم 2.3 میلیارد تن مواد غذایی سالانه از بین می رود در حالیکه عده ای در نقطه دیگری از دنیا گرسنه هستند. چرا؟ چون بسته بندی کارآمد نداریم. در کشور خود ما بزرگترین گروهی که متضرر می شوند از نبود بسته بندی های خوب، کشاورزان هستند. اینجا ضایعات ما پای مزرعه هاست!

در حالیکه فیلم های بسته بندی هوشمند امروز به نگهداری، افزایش طول عمر و صادرات محصولات می توانند کمک کنند. فیلم های بسته بندی گوشت با کنترل شرایط داخل بسته می توانند حتی فساد مثلا گوشت را اطلاع رسانی کنند …

ما اگر می توانستیم فقط داروهای گیاهی کشور را بر اساس بسته بندی مناسب توسعه بدهیم منبع عظیمی از ثروت می ساختیم. با همین پلی الفین ها.

دکتر نازکدست در بخش های دیگری از صحبت های خود به کاربرد پلی الفین ها در صنایعی همچون خودرو، حمل و نقل، عمران و شهرسازی، ساختمان، نساجی و پزشکی هم اشارات مفصلی کرد.  

و در نهایت ضرورت ارتباط میان پتروشیمی ها با صنایع میان دستی و پایین دستی را لازمه توسعه کشور در این بخش دانست و دو راهکار را برای برقراری بهینه این ارتباط پیشنهاد کرد.

اول اینکه پتروشیمی ها، با دارا بودن کارگاه ها و آزمایشگاه های مناسب روی کیفیت مواد تولیدی خود و آنچه نهایتا در محصول نهایی مصرف کننده اتفاق می افتد، نظارت و چرخه بهبود داشته باشند. و دوم اینکه تنوع گرید می تواند با مشارکت کامپاندکارهای بزرگ در کشور و به شکل افزودن One Pack ها رخ بدهد. سابیک الگویی است در این زمینه که یا بزرگترین کامپاندسازهای دنیا را می خرد و یا با آنها شراکت می کند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا