اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ پیشروی زیست‌‌پایداری با الیاف طبیعی

بسپار / ایران پلیمر اثبات شده است که پرکننده‌‌ها و تقویت‌‌کننده‌‌های الیاف طبیعی، گزینه‌‌های کارایی برای کاهش اثرات زیست‌‌محیطی محصولات پلاستیکی هستند. این مقاله نگاهی به جدیدترین پیشرفت‌‌ها در این حوزه انداخته است.

دسترسی و عملکرد الیاف از دسته‌‌‌‌بندی‌‌های گوناگون منابع تجدید‌‌پذیر، برای بهبود و کمک به آمیزه‌‌سازان و فرایندکاران ادامه دارد تا بازار‌‌‌‌های فروش بسیاری با اهداف کاهش ردپای کربن، تخریب‌‌پذیری، زیست‌‌پایداری (sustainability) و دوام به مقصد برسند. بسیاری از این تقاضا‌‌ها، برخاسته از رشد نگرانی‌‌های زیست‌‌محیطی و افزایش الزامات قانونی است که روی مصرف بسیاری از مواد پلاستیکی، مخصوصا در بخش کالاهای مصرفی وضع شده‌‌اند.
بر اساس آمار موسسه‌‌ی NOVA مستقر در آلمان، در سال 2020، نزدیک به 150000 تن دانه‌‌های (granulates) چندسازه‌‌های زیستی در قاره اروپا تولید شدند. این موسسه، تخمین زده است که بیش از نیمی از حجم این تولیدات، شامل چوب‌‌پنبه، نزدیک به یک سوم، چندسازه‌‌های چوب-پلاستیک بوده و نزدیک به 10 درصد از الیاف کتان (flax)، شاهدانه (hemp) یا کناف (kenaf) استفاده کردند. 4 درصد این آمیزه‌‌ها، حاوی الیاف سلولز (منشاء خمیر یا کاغذ) بودند و باقی‌‌مانده، مخلوطی از علف چمنزار، کاه، پوسته‌‌ی مغز‌‌ها و دانه‌‌ها و دیگر مواد تجدید‌‌پذیر بودند. آن‌‌ها به دلایل مختلفی-نه تنها برای زیست‌‌پایداری- از جمله بهبود‌‌ خواص مکانیکی، زیبایی ظاهری و کاهش وزن که به عنوان اهداف اصلی در نظر گرفته شده‌‌اند، استفاده می‌‌شوند.
شرکت مواد ساختمان‌‌سازی Alloc و سازمان تحقیقات RISE PFI، که هر دو در نروژ مستقر هستند، در اوایل سال 2021، یک پروژه‌‌ی جدید به نام BioComp را با دو همکار صنعتی خود در این کشور، شروع کردند. محور اصلی این پروژه روی سامانه چندسازه‌‌ی زیستی بر پایه‌‌ی الیاف چوب (محصولات جانبی تولید کف‌‌پوش) و پلاستیک‌‌های زیستی با قابلیت قالب‌‌گیری تزریقی است که در یک خط آمیزه‌‌سازی جدید استفاده شده و می‌‌تواند برای تولیدات تجاری مورد استفاده قرار بگیرد. از دیگر همکاران پروژه‌‌ی BioComp که بخشی از سرمایه‌‌ی این پروژه را تامین می‌‌کنند، شورای تحقیقات نروژ شامل Norske Skog Saugbrugs و Plasto، هستند. در شکل 1 نمونه‌‌ای از محصولات تولید شده از چندسازه‌‌های زیستی، نشان داده شده است.

 

برگردان: مهندس مهسا امیرشاهرخی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 230 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا