اخبار

اختصاصی بسپار/ پیشرفت ها در تولید ورق‌‌های پلاستیکی

بسپار/ایران پلیمر پیشرفت‌های اخیر در مواد ورق شامل آمایش (treatment) سطحی با پوشش‌های ضد میکروبی، پوشش‌های مقاوم در برابر اسید برای مخازن و پوششی برای فضای ساخته شده از الیاف‌‌های کتان است.

پلاستیک‌‌های مهندسی مانند پلی‌‌کربنات و اکریلیک دارای خصوصیاتی از جمله کیفیت‌‌ فیزیکی لازم برای ساخت ورق‌‌های پلاستیکی به منظور کاربرد در حوزه‌‌های ساختمان و ساخت و ساز هستند.
شرکت Exolon اخیرا ورق‌‌های پلی‌‌کربنات توپر خود را برای یک پروژه ساختمانی جدید در آلمان- که از طیف وسیعی از مصالح ساختمانی زیست‌‌پایدار (sustainable) استفاده می‌‌کند – عرضه کرده‌‌است.
باغ گیاه‌‌شناسی در دانشگاهFreiburg دارای جاذبه جدیدی به نام پاویون LivMats است که ترکیبی از مصالح ساختمانی زیست‌‌پایدار، معماری و فناوری‌‌های دیجیتال است. این ساختار در یک همکاری بین رشته‌‌ای بین دانشگاه‌‌های Stuttgart و Freiburg ایجاد شده است.
به گفته آن‌‌ها، این اولین ساختمانی است که در آن ساختار منحصرا از الیاف کتان به صورت رباتیکی ساخته شده‌‌است. این طرح اصول را از طبیعت به معماری منتقل می‌‌کند و ساختاری سبک و در عین‌‌حال پایدار را ایجاد می‌‌کند و وزن آن 5/1 تن است.
پوسته پلی‌‌کربناتی از الیاف کتان در برابر تاثیرات زیست‌‌محیطی مانند پرتو فرابنفش و رطوبت ناشی از باران یا برف محافظت می‌‌کند. در مجموع، 220 مترمربع ورق توپر پلی‌‌کربنات Exolon UV- با ضخامت 10 میلی‌‌متر – پوشش محافظ در برابر شرایط آب و هوایی را تشکیل می‌‌دهد. این ماده به راحتی گرماشکل‌‌دهی می‌‌شود و به آن اجازه می‌‌دهد تا به صورت عناصر الیاف طبیعی شکل داده شود. این سازه توسط معماران و مهندسان دانشگاه Stuttgart و زیست‌‌شناسان دانشگاه Freiburg ساخته شده‌‌است.

حفاظت ضد میکروبی
رستوران‌‌های Cameron Mitchell مستقر در ایالات متحده، خطی از دیوارک‌‌های (پارتیشن‌‌های) ایمن را با ورق اکریلیک ضد میکروبی Amgard SR از شرکت Plaskolite ارتقا داده‌‌است. ورق Amgard ساخته شده از اکریلیک یا پلی‌‌کربنات موجود است و با فناوری ضد میکروبی یون نقره فرمول‌‌بندی شده‌‌است که از سطح در برابر رشد ریزجانداران محافظت می‌‌کند. به گفته مدیر ساخت و ساز رستوران‌‌های Cameron Mitchell، این ورق به‌‌طور خاص برای این نوع کاربردها تولید شده است.
به گفته شرکت Plaskolite، نصب سپر ایمنی- که هم ضدمیکروبی و هم مقاوم در برابر خراش هستند – اقدامی برای ایمن نگه‌‌داشتن همکاران و مهمانان آن‌‌ها است و تولید این ورق را آغاز کرده‌‌اند تا نیازهای افرادی را که خواهان سپر ایمنی مقاوم در برابر خراش و ضد میکروبی هستند، برآورده کند.

مقاومت در برابر شعله
هم‌‌چنین شرکت Plaskolite یک ورق پلی‌‌کربنات شفاف و مقاوم در برابر شعله را برای کاربردهای داخلی معرفی کرده است. این ورق که Tuffak CA نام دارد، عملکرد اشتعال‌‌پذیری کلاس A را به سبد محصولات اضافه می‌‌کند، بدون این‌‌که بر استحکام یا وضوح نوری تاثیر بگذارد. به گفته شرکت، این استاندارد معیارهای اشتعال‌‌پذیری کلاس A را از کد بین‌المللی ساختمان (IBC) برای دیوارهای داخلی و سقف برآورده می‌کند.
به گفته معاون بخش پلی‌‌کربنات شرکت، ورق پلی‌‌کربنات دارای خواص محافظتی طبیعی برای هر تعداد کاربرد است. Tuffak CA تمام این مزایا و هم‌‌چنین مقاومت در برابر آتش را دارد و آن را برای استفاده در هر شرایط ایده‌آلی از قاب-بندهای تزئینی و تزئینات دیوار و سقف گرفته تا پوشش‌های محافظ برای آثار هنری آماده می‌کند.
این ورق با پنج سال گارانتی در برابر شکستگی عرضه می‌‌شود و به سبد محصولات می‌‌افزاید که در کاربردهایی مانند سپر ایمنی، تابلو اعلانات، محافظ صورت و پنجره‌‌های حمل و نقل استفاده می‌‌شود.
شرکت Plaskolite قراردادی را برای به دست آوردن مالکیت شرکت Plazit-Polygal، سازنده ورق‌‌های مهندسی مستقر در اسرائیل امضا کرده‌‌است. شرکت Plazit-Polygal ورق‌‌های توپر اکریلیک و پلی‌‌کربنات و هم‌‌چنین ورق‌‌های چند جداره و موج‌‌دار را عرضه می‌‌کند. شرکت Plaskolite، با این خرید جایگاه جغرافیایی خود را گسترش داده است و عرضه خود را – با قابلیت‌‌های جدید تولید ورق چندجداره – گسترش می‌‌دهد.
به گفته رئیس و مدیر عامل شرکت، این امر باعث گسترش دسترسی جهانی شرکت و افزایش شرایط پیشنهادی برای مشتریان می‌‌شود. شرکت Plazit-Polygal اخیرا طیف وسیعی از ورق‌‌های بازیافتی را تولید کرده است. انواع Xtend شرکت شامل محصولات PMMA و پلی‌‌کربنات می‌‌شود.
فعالیت‌های بازیافت در Panchim، بلغارستان، جایی که این شرکت یک مرکز بازیافت تاسیس کرده‌‌است، متمرکز خواهد شد- اما به گفته شرکت، شرایط به گونه‌‌ای می‌‌شود که به صورت محلی ورق‌های بازیافتی تولید کنند. به گفته مدیرعامل Plazit-Polygal، شرکت فناوری‌های بازیافت و قابلیت‌های تولید منحصربه‌فردی را توسعه داده‌است که استانداردهای جدیدی را در صنعت ورق‌های پلاستیکی تنظیم می‌کند.

حفاظت بیشتر
شرکت Rohm آلمان، گونه جدیدی از ورق اکریلیک خود را با پوشش ضدمیکروبی تولید کرده‌‌است. Plexiglas XT با خاصیت ضد میکروبی یک ورق توپر با آمایش سطحی ویژه در دو طرف است که ترکیبی از مقاومت در برابر خراش و مواد شیمیایی با اثر ضدمیکروبی است (شکل 1) و باعث می‌‌شود آن را برای مناطق پرمصرف- مانند مکان‌‌های فروش در رستوران‌‌ها مناسب کند.

 

برگردان: مهندس حمیده یاری
[email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 241 ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه ۱۴۰1 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا